01.07.2011.
Definicija: Gradski, odnosno javni prevoz je usluga čijim korišćenjem možeš da se prevezeš iz jednog dela grada u drugi. Postoje tri vrste vozila kojima se usluga gradskog prevoza obavlja, i to su: autobus, trolejbus i tramvaj. Ukoliko živiš u Beogradu na raspolaganju ti je i voz, tj. Beovoz.
I. OSNOVEUlaz: U vozila gradskog prevoza se ulazi na vrata. Kako se ulazi? Prvo sačekaš da se vozilo zaustavi; na mestima koja su za to predviđena i koja se zovu stanice. Kada se vozilo zaustavi prvo moraš da sačekaš da se otvore vrata. Zatim moraš da sačekaš da izađu svi oni koji su već krenuli da izlaze. Tek onda možeš da uđeš. Ako nema nikog ko bi da izađe ne moraš ništa da čekaš i možeš da uđeš čim se vrata otvore. Dakle, neophodno je da pre nego što kreneš da ulaziš pogledaš da li neko izlazi: nije potrebno da učiniš nikakav dodatni napor. Takođe, ne treba da se guraš, laktaš, prljaš ljudima cipele. Vozilo neće da krene dok svi sa stanice ne uđu: bez obzira na broj putnika. Neće!
Sedenje/Stajanje: Ok, ušao si. Šta sad? U vozilima gradskog prevoza sedi se na sedištima. Ukoliko stojiš držiš se za šipku ili ručku koja je za to predviđena. Ručku ćeš prepoznati po tome što visi sa šipke. Takođe, velika je verovatnoća da se neko već drži za nju – sve što treba da radiš je da pogledaš kako se taj neko drži i da onda uradiš isto što i on. Pored toga, gledaš da zauzimaš što manje prostora ukoliko je u vozilu gužva. To ćeš postići time što nećeš stati na sredinu prolaza između sedišta, što ćeš dozvoliti nekom da ti stane iza leđa i da se takođe uhvati za šipku ili dršku. Isto tako treba da se pomeraš dalje ka unutrašnjosti vozila ukoliko vidiš da za to ima prostora.
Napomena: Ako imaš šesnaest godina, i krenuo si na splav, i pri tom sa društvom u vozilu gradskog prevoza preko spikerfona telefona slušaš narodnjake, moraš biti spreman na to da je vrlo verovatno da ćeš naleteti na nekog koga sve to što radiš užasno iritira i ko je spreman da se sa tobom fizički obračuna.
Izlaz: Iz vozila gradskog prevoza se izlazi na vrata. Kako se izlazi? Kada se vozilo zaustavi i kada se vrata otvore odmah, ali odmah kreneš da izlaziš. Ništa ne čekaš i ništa ne gledaš. U suprotnom, promašićeš stanicu. Takođe, bićeš prekoren što stojiš na vratima i smetaš poštenom svetu da uđe.
II. NAPREDNI NIVOKarta: Usluga gradskog prevoza, odnosno vožnja vozilima gradskog prevoza, nije besplatna. Nije. Postoje tri lakša i dva teža načina da se ta usluga plati. Možeš da kupiš mesečnu kartu (neko to zove markica a neko povlastica) i da se tog meseca voziš koliko ti je volja. Možeš na trafici ili kioscima koji su samo za to namenjeni da kupiš kartu za jednu vožnju. Možeš i u vozilu da kupiš kartu za jednu vožnju, uglavnom kod vozača ukoliko ne postoji kondukter. To bi bila tri lakša načina. Prvi teži način je da ne iskorištiš nijednu lakšu opciju pa da te uhvati kontrola – tada na licu mesta od njih možeš da kupiš kartu koja je neuporedivo skuplja od bilo koja tri lakša načina. Drugi teži način je da kartu ne kupiš ni od kontrole već da ti oni napišu kaznu koju ćeš naknadno da platiš: i ovo je neuporedivo skuplje od bilo koja tri lakša načina. Ukoliko si se opredelio za jedan od tri lakša načina kartu poništavaš u automatu koji je za to predviđen: u svakom vozilu ima ih nekoliko, uglavnom se nalaze u blizini vrata. Na njima je nacrtano kako se karta poništava. Ukoliko sa tim imaš poteškoća zamoli nekog da ti pomogne. Ake se pojavi kontrolor ljubazno mu pokaži kartu i on će otići dalje. Verovatno će ti reći ‘hvala’.
Ustupanje mesta: Vozilima gradskog prevoza mogu da se voze svi. Bukvalno svi. Penzioneri, trudnice, invalidi, deca, babe, dede... Čak postoje i posebna mesta koja su namenjena za trudnice, roditelje sa malom decom i invalide – vidno su obeležena. Tu smeš da sedneš samo ako nema drugih slobodnih mesta a takvih osoba u vozilu nema. Ukoliko ih ima oni imaju prvenstvo. Ukoliko ih nije bilo pa su se onda pojavili, a nema slobodnih mesta jer je gužva, treba da ustaneš i pomogneš im da sednu na „tvoje“ mesto. Takođe, ako sediš na mestu koje nije obeleženo za trudnice i sl. to ne znači da ne treba da ustaneš ako se pojave – čak i ako si baba treba da ustaneš.
Zaključak: Ukoliko sve ovo već znaš onda imaš IQ.
28.11.2011.
Maksa9
hahahah to Aco!!!
22.11.2011.
Uputstvo za upotrebu gradskog prevoza
:) Pa ne bih bas rekla. Mobilni telefon se iskljucuje u crkvi, banci, biblioteci, ali u javnom prevozu, mislim da malo fantazirate. Onda treba zabraniti ljudima da razgovoraju uopste, a ne samo na mobilni, da ne bi nekom zasmetalo da slusa, zar ne. Dranje u telefon po navici je mozda stvar nekulture, ali razgovori u prevozu generalno, mislim... Kome smeta, nek' ponese mp3.
03.09.2011.
Boris
Hahaha bravo!
26.08.2011.
dusica markovic-duca
pod "Napomenom", treba ukazati i na telefonske razgovore u prevozu, dakle, nije za zameriti "kratku kimunikaciju"u smislu potvrde nekog dogovora ili kratkog saopstenja i reci sagovorniku da ste u prevozu i da cete se javiti cim pre. Putnici nisu duzni da u prevozu slusaju tudje probleme i besmislene razgovore, koji znaju da traju za sve vreme putovanja nekulturnog putnika.
13.08.2011.
Suzuki '68.
Originalno,nema sta!Mozda ne bi bilo lose da se ovo uputstvo stvarno nadje u vozilima gradskog prevoza,pojedinima bi vrlo koristilo da obnove gradivo sto se lepog ponasanja tice.Mada sam sve manje sigurna da bi ga uocili jer i ostala obavestenja tipa:trudnice, stara lica,invalidi, mali broj uzima za ozbiljno.Obicno okrenu glavu ka prozoru.U svakom slucaju,dopada mi se ideja!
Pogledaj sve komentare (9)
01.07.2011.
Tanja Radic
Najbolja recenica:"Cak i ako si baba treba da ustanes."Bravo!!!Inace,ja kad sam bila trudna nisu se nesto pretrgli da mi ustupe mesto(cak i u devetom mesecu trudnoce).Ja imam predlog sto se tice GSP-a da uvedu posebne autobuse za penzionere a posebne za nas ostale.Pa neka se oni poubijaju tamo medjusobno jer ja vise ne mogu da slusam njihove zalopojke po prevozu.
Zatvori