Nisam uveren da književnost menja svet, sem one loše koja je najuticajnija od svih vidova svekolikog ljudskog stvaralaštva. Stoga, bilo bi nužno uspostaviti moralne i estetske otklone s idejom da, u ekološkom smislu, filtriraju svaku misao koja iole ispolji težnju da se preodene u književni tekst. Jedan takav ekološki (civilizacijskozaštitni) mehanizam bio bi potreban na globalnom nivou, jer svako otapanje ljudskih emocija, i kontinuirano zagađenje literarnog duha, prolog je materijalnoj i ekološkoj tragediji sveta, koji usled bujice književnog zagađenja, ne može ni očekivati svoj bolji epilog.
Pisci i umetnici su kao i svi drugi ljudi - neobzirni, samoživi, necivilizovani, tašti, površni, nepismeni (čast izuzecima kojima ni sam ne pripadam), te bi ekologija teksta predstavljala operativni sistem (kao što je windows, ili android), koji bi trebalo instalirati na svaku komunikacionu spravu, bilo računarsku, telefonsku, televizijsku (ne znam šta učiniti s oliveti pisaćim mašinama), kako bi pokušaj da pisac s namerom prošvercuje ponešto u nebesko prostranstvo teksta, bio osujećen opomenom da ne mora svako biti literata, da postoje i druga časna zanimanja kao što su: vozač gradskog autobusa, servirka u školskoj kuhinji, novinar-saradnik u lokalnoj televiziji koja se grčevito bori da dobije pravo na regionalnu frekvenciju ili, jednostavno, prodavac najgorih tiražnih knjiga (koje je i sam stvarao, dve na sat), koje se kupuju po automatizmu, jer kontaminirana ljudska znatiželja može biti gadnija bolest nego kancer moždanog tkiva.
Pošto književnost zaista ne može promeniti svet, bar u onom progresivnom smislu, trebalo bi tu novu hermenautičku disciplinu što pre uvesti u školske čitanke i dnevnike, globalne i operativne planove nastavnika. Ekologija teksta bi morala delovati preventivno, podrazumevajući čišćenje (otresanje, dubinsko usisavanje) publikacija u nastanku, i to na taj način što bi književno- nuklearne čestice trebalo prvo istresti iz konfuznih i pretencioznih misli, čiji se smrad oseća sa svake rukopisne stranice. Potom, pod jakim mlazom kritičke svesti trebiti ih iz jezika, koji se preuobličio, poput demona, izvrnuo u naličje komunikacije, ne pripadajući više nijednoj prepoznatljivoj niti kreativnoj stilskoj matrici, sem redukovanom, turbo i rijaliti dizajniranom robotizovanom znakovnom sistemu uličnih semafora, ili razlupanoj železničkoj signalizaciji na zapišanim pružnim pragovima. I na kraju, u zjapeće tekstualne rane i kratere, u kojima više ničaga nema što bi podsetilo na život, upumpavati rafinirano estetičko ulje pincetom, kako bi se možda u neko drugo i buduće vreme, uselilo u njih kakvo jato blagorodnih stihova i reči.
Književnost, definitivno, ne menja ovaj vrli svet, ali neko mora ozbiljno da ustane u ekološku odbranu svih onih umova, koji su još uvek nezagađeni, a čiji glas se pretvara u krik nad ponorom koji zjapi kao književni tekst.
Ah... kakav bistrouman, otreznjujuci, dijagnosticki tekst... Steta sto mentalni trovaci niti ovakvo sto citaju, niti bi i rec iz njega razumeli, tako da... pravicemo povremeno promaju da nas njihovi odurni mirisni talasi ne uguse...
10.12.2010.
Mihailo
Bravo!
10.12.2010.
Nemanja-Zajecar
Moze to malo pozitivnije, ali je lepo napisano....
Svog prijatelja D. sreo sam sasvim slučajno u jednom malom šumadijskom selu. Moj jugo je propljuvao krv, te sam sedeo u seoskoj kafani i čekao da mi neki njegov dalji rođak nanovo uspostavi krvotok...više
(Najnepopularnije zanimanje. Prema najnovijim istraživanjima učenici bi pre bili i kasirke, učenice - poštari, poneko tek učitelj, ali direktor škole - niko.)
Ko je direktor škole
Zoomorfno...više
Da li se ponekad setimo onih malih običnih stvorenja koje još uvek zovemo ljudi. Onih koji žive u nekakvim gudurama ove evropske Serbije, i koji uniženi, nemoćni i gladni, čame u svojim loše skrojenim...više
Ma u kakvom obliku se manifestovalo u našim životima, zlo je kao u mitološkim pričama oličenje demonskog sveta. I svaki susret s njim nedvojbeno ostavlja tragične posledice,...više
Biti pisac iziskuje obilnu i neograničenu maštu. Svet koji pisac stvara je slobodan, pun imaginacije i često se graniči sa ludilom. Protagonistkinja romana „Buka“ stvara upravo jedan ovakav...više
Prvo bude ona plava crta, plava kao duboko more, crta u ekrančiću i pasulj u stomaku. Taj pasulj prikačen za tebe i još uvek ravan stomak, i neverovanje da je stanje drugo, sasvim drugo. Onda rastu...više
Kao praznični dar čitaocima, poželeo sam da konačno objavim i ovaj neispričani prolog trilogije Bajka nad bajkama. Sve se dešava dugo pre događaja opisanih u pripovesti koju ste čitali ili ćete...više
U subotu se navršava godinu dana od izlaska objedinjenog izdanja „Bajke nad bajkama“, štampanog ćirilicom, sa tvrdim koricama i mapom u boji. Veći deo tog vremena knjiga je provela na...više
Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.