VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Fascinantni psihološki razlozi zašto ljudi vole da gledaju snimke o čitanju

Od osnivanja Jutjuba 2005. godine, koncept vloga se razvijao i preneo rijaliti program u naše dnevne sobe čime je od „normalnih“ ljudi neke učinio izuzetno dobro plaćenim zvezdama – poput britanske jutjuberke Zoi Sag koja ima oko 17 miliona pratilaca na dva kanala, uspešnu liniju kozmetike i serijal od tri knjige. Iako su vlogovi veoma popularni već nekoliko godina, Buktjub (književna podgrupa ovog sajta) relativno je nov fenomen.



Čitalački vlogovi su sve popularniji. Ovi video snimci obično traju između 15 i 45 minuta i u njima buktjuberi čitaju i daju prikaze knjiga dok usput dele sa pratiocima i deliće svoje svaodnevice. Popularniji nalozi imaju preko 200 hiljada pratilaca i dostižu oko 50 hiljada pregleda po videu. Kada pogledate ove brojke, sigurno se zapitate: „Zašto bi neko uživao u gledanju druge osobe kako... čita?“.

Ispostavlja se da postoje neki fascinatni psihološki razlozi zašto čitaoci vole Buktjub.

Doktorka Sanam Hafiz, licencirani psiholog i profesorka na univerzitetu Kolumbija, kaže: „Čitanje ume da bude usamljenički proces tako da zajednica ljudi koji su uzbuđeni zbog iste stvari može i te kako da ima koristi. Vlogeri govore o svojim omiljenim knjigama, preporučuju ih svojim gledaocima i dele zajedničke interese. Odjednom, čak i introvertne osobe mogu da naiđu na ljude sa kojima mogu da razgovaraju ili osete povezanost preko knjiga koje vole. Takvo iskustvo može da bude veoma plodonosno i utešno. Kada osoba pronađe zajednicu, veoma verovatno će u njoj i ostati.“

Jedna od gledateljki nam je rekla: „Zaista volim što imam bar mali uvid u tuđe živote i rutine. Na taj način im se osećam bliže – zanimaju me njihovi životi na bezbedan način. Zabavno je kada na sve te ljude gledate kao na prijatelje i čijem mišljenju možete da verujete kada vam je potrebna preporuka za čitanje.“

Druga je dodala: „To je kao da slušam prijatelja koji mi priča kako je proveo dan. Takođe naučim mnogo toga i vidim razna mesta. Lepo je što možemo da vidimo živote i avanture drugih knjigoljubaca u svetu.“

„Dijalog između gledalaca i vlogera nešto je što nikada do sada nije viđeno na nekoj društvenoj mreži“, kaže dr Hafiz. „Ljudi danas žele autentičnost i transparentnost. Za razliku od podgrejane drame na rijaliti televiziji, vlogeri pokazuju prirodne tokove ljudskih života – bez trikova i zapleta. Ovakvo zbližavanje sa vlogerima stvara sličan osećaj kao kada stičete prijatelja.“

Osim zajednice, postoji i dodatna emotivna reakcija koja najbolje objašnjava zašto se gledaoci vraćaju po još.

U nedavno objavljenom istraživanju koje su sproveli na holandskom univerzitetu Tilburg, istraživači su pogledali dve hiljade vlogova na Jutjubu i istražili komentare kako bi otkrili emocije koje video izaziva kod gledalaca. Otkrili su da ono što neko gleda utiče na njegova osećanja, kao i da to kako se osećate utiče na ono što birate da gledate. Tim je pronašao i dokaz da postoje i istovremena i dugotrajna emotivna reakcija na sadržaj videa. Radosni vlogovi čine da ljudi budu radosni, besni ljudi gledaju besne vlogove – tu nema iznenađenja.

Zato i ima smisla da gledaoci Buktjuba, koji svakako vole čitanje i razmenu mišljenja o knjigama, uživaju dok gledaju druge ljude kako su uzbuđeni zbog onoga što čitaju. A ispostavlja se da gledanje drugih ljudi kako čitaju može da bude prava motivacija da gledalac uzme knjigu u ruke.

Takođe, čitalački vlogovi mogu da pomognu gledaocima da prošire svoje književne horizonte. Jedna od gledateljki nam je pisala: „Dešavalo mi se da na listu za čitanje dodam knjigu koja je potpuno van žanrova koje volim jer je buktjuber čije mišljenje cenim preporučio u svom vlogu.“

Ispostavlja se da je najbolji način da sebe motivišete da više (i bolje) čitate to što ćete odvojiti sat ili dva kako biste pogledali nekoliko videa u kojima drugi ljudi čitaju.

Izvor: bustle.com
Prevod: Dragan Matković


Podelite na društvenim mrežama:

self help za milenijalce laguna knjige Self-help za milenijalce
24.01.2020.
Milenijalci su generacija koja brine o sebi. Self-care je nova najskuplja reč koja je zamenila self-help. Mladi rođeni devedesetih koji se ovih dana približavaju tridesetim, imaju knjigu za svaki prob...
više
sonji ćirić svečano uručena nagrada politikinog zabavnika laguna knjige Sonji Ćirić svečano uručena Nagrada Politikinog Zabavnika
24.01.2020.
Nagrada Politikinog Zabavnika za najbolje delo namenjeno mladima objavljeno u 2019. godini svečano je dodeljeno 24. januara Sonji Ćirić za roman „Neću da mislim na Prag“.   Sonja je tako po...
više
promocija knjige neću da mislim na prag  laguna knjige Promocija knjige „Neću da mislim na Prag“
24.01.2020.
Savremena psihološka drama za tinejdžere „Neću da mislim na Prag“ Sonje Ćirić, ovenčana Nagradom za najbolju dečju knjigu na Beogradskom sajmu knjiga, kao i nagradom Politikinog Zabavnika za najbolje ...
više
svetski hitovi u izdanju lagune laguna knjige Svetski hitovi u izdanju Lagune
24.01.2020.
Top-lista bestselera Njujork Tajmsa važi za najeminentniju listu bestselera u Americi. Ova lista se objavljuje jednom nedeljno, i to još od 12. oktobra 1931. Sastavlja se na osnovu nekoliko različitih...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politkom korišćenja kolačiča.