Laguna - Bukmarker - Šta očekivati od knjiga koje koriste tehnologiju AR (proširenu stvarnost)? - Knjige o kojima se priča

Šta očekivati od knjiga koje koriste tehnologiju AR (proširenu stvarnost)?

Tehnologije poput proširene stvarnosti (augmented reality – AR) su u poslednjih nekoliko godina počele da dobijaju na popularnosti jer izdavači postepeno uviđaju da taj segment njihove industrije poseduje potencijal za privlačenje mlađih čitalaca. Istraživanja sprovedena u Sjedinjenim Državama pokazuju da samo 38% učenika četvrtog i 18% učenika osmog razreda čitaju u slobodno vreme, a tehnologije poput AR smatraju se načinom da se dopre do generacije koja je odrasla okružena monitorima i digitalnim sadržajima.

Upotreba novih tehnologija predstavlja deo jednog šireg projekta, koji podrazumeva pružanje veće samostalnosti čitaocima i njihovo angažovanje u samom kreativnom procesu. U nedavno objavljenom izveštaju Svetskog ekonomskog foruma kreativnost je navedena kao jedna od najvažnijih osobina koje bi u narednom periodu trebalo da krase sve zaposlene koji žele da napreduju, nezavisno od delatnosti kojom se bave. Očekuje se da će interaktivne tehnologije u tome odigrati važnu ulogu.

Proširena stvarnost nije nov fenomen i u nju se u okvirima izdavačke industriji ulaže već čitav niz godina. Izdavač Carlton Books je do danas prodao više miliona knjiga koje podržavaju njihovu AR platformu Digital Magic. Njihove knjige su prevedene na 28 jezika i prodaju se u više od 30 zemalja. Direktor digitalnog sektora kompanije Džafet Ešer objašnjava da su tehnologija i njene primene u značajnoj meri napredovale u poslednjih sedam godina, koliko postoji Digital Magic:

„Kod naših prvih AR knjiga digitalna tehnologija je omogućavala da se upoznamo tek sa pojedinim segmentima neke teme ili priče, kao na degustaciji. Danas pak stvaramo knjige koje svojim sadržajem, ali i kao fizički objekti, mogu biti sastavni deo priče. Kod nekih od najnovijih štampano-digitalnih naslova stičemo utisak da je i sama knjiga artefakt unutar sveta u koji ulazimo, bez obzira na to da li je reč o stvarnom ili svetu iz mašte.“

Mnogi izdavači ističu da ova tehnologija poseduje potencijal da u sebi spoji najbolje aspekte digitalnih i štampanih knjiga. To je 2015. godine inspirisalo Libanku Ingrid Salum da osnuje ImagineMe. Personalizovane knjige koje proizvodi njena kompanija se prvo štampaju, a zatim uparuju sa trodimenzionalnim AR iskustvom preko besplatne aplikacije za mobilni telefon ili tablet.

„Ne radi se o tome koji nivo proširena stvarnost može da dostigne kao tehnologija, već o načinu na koji se može iskoristiti da privuče pažnju mladih čitalaca i pruži im iskustvo kakvo obična knjiga ne može“, ističe Salum. „Trebalo bi da ispuni i očekivanja onih koji knjigama pristupaju na nešto drugačiji način i ne žele da budu samo čitaoci, već i učesnici u kreativnom procesu. Na tom polju AR nudi obilje novih iskustava, koja čitanje čine zabavnijim i zanimljivijim.“

Ankete i intervjui su pokazali da velika većina – 93% – roditelja koristi uređaje kao što su pametni telefoni, tableti i personalni kompjuteri (i dozvoljavaju deci da ih koriste), i da je njihov glavni zahtev da interaktivni sadržaji budu obrazovnog karaktera. Mnogi od njih su u početku AR smatrali izumom za zabavu, ali kada su je bolje upoznali, uvideli su da je reč o potencijalno korisnom obrazovnom alatu, kao i sredstvu koje će roditeljima omogućiti da uspostave kvalitetniju interakciju sa decom.

Istraživači smatraju da poboljšana interakcija i dodatno angažovanje dece u procesu čitanja vode boljim rezultatima u učenju. „Proširena stvarnost utiče na kvalitet čitanja jer se služi tzv. multimodalnim učenjem, što znači da mozak koristi više od jednog čula kako bi učio“, objašnjava Alfred Espidol, vlasnik kompanije Launchable, koju je osnovao sa konkretnim ciljem da pomogne podizanju nivoa pismenosti među decom i mladima. „Tehnologija omogućava da se mladi čitaoci emocionalno vežu za knjige i njihov sadržaj. Kada posmatrate dete kako čita knjigu sa proširenom stvarnošću, izgleda vam kao da igra neku igru“, ističe Espidol.

Rezultati naučnih studija ukazuju na pozitivan uticaj tehnologije: AR budi dečju radoznalost, podstiče ih da se više angažuju prilikom čitanja, olakšava razumevanje teksta i ilustracija. Međutim, ima i istraživača koji upozoravaju da proširena stvarnost pored očiglednih prednosti donosi i mnoštvo novih izazova. Oni smatraju da bi bilo produktivnije izučavati je kao koncept nego kao tehnologiju.

Taj pristup prihvatili su mnogi izdavači. Oni se trude da knjige u svojoj ponudi učine „otpornim na budućnost“, stvarajući uzbudljiva iskustva zasnovana na kvalitetnom književnom materijalu. Ukoliko ponudite kvalitetan sadržaj, smatraju oni, čitaoci će biti zainteresovani, bez obzira na to da li će ga čitati pomoću telefona, pametnih naočara ili nekog uređaja koji će se tek pojaviti.

Autor: Alis Bonasio
Izvor: medium.com
Prevela: Jelena Tanasković