Laguna - Bukmarker - Oraspoložite se čitanjem omiljenih knjiga iz detinjstva - Knjige o kojima se priča
Obaveštenje o radnom vremenu knjižara za praznike »

Oraspoložite se čitanjem omiljenih knjiga iz detinjstva

U okviru jednog istraživanja o čitalačkim navikama Amerikanaca sprovedenog 2018. godine, na pitanje o tome koliko su čitali tokom prethodnih 12 meseci, 24% ispitanika izjavilo je da nijednu započetu knjigu nisu priveli kraju ili da čak uopšte nisu čitali. Razlozi za to su raznovrsni, komplikovani, a u nekim slučajevima i uznemirujući: primamljivost elektronskih sadržaja je jedan od odlučujućih faktora, ali uticaj siromaštva i niskog nivoa pismenosti se nikako ne sme zanemariti.

Razolzi zbog kojih sam ja, posle 140 stranica, digao ruke od poslednje knjige koju sam čitao prilično su jasni i mogu se podvesti pod opštu kategoriju „koronavirus i posledice“. Više ne putujem na posao, a ispostavilo se da sam do sada najviše čitao u podzemnoj železnici. Oprostio sam se od čitanja u pauzama za ručak: sada jedem sa svojom decom. Veče? Nikako! Pa to je vreme za skrolovanje kroz deprimirajuće vode društvenih mreža! Dok prodaja knjiga cveta i manje rastrojeni knjigoljupci zadovoljno precrtavaju stavke u spiskovima nepročitanih knjiga, ja do skora nisam bio u stanju da se skoncentrišem ni na šta duže od ponekog mučnog eseja u novinama.

Rekao sam: do skora. Nedostajalo mi je čitanje – jedan od omiljenih vidova relaksacije i razlog zbog koga sam u stalnom kontaktu sa velikom zajednicom čitalaca i pisaca na internetu. A onda sam, nekim čudom, pronašao efikasan način da mu se vratim. Kao i za sve ostalo što mi se događa u životu od marta ove godine, za ovo krivim svoju decu.

Kada kažem da mesecima nisam do kraja pročitao nijednu knjigu, to baš i nije u potpunosti tačno: svake večeri pred spavanje čitam svojoj osmogodišnjoj ćerki i od početka pandemije pročitali smo čitavu gomilu knjiga, od prve do poslednje stranice. Prilikom ovih zajedničkih sesija primetio sam da se u meni budi stari entuzijazam, a naročito u slučaju knjiga koje sam i sâm čitao u detinjstvu.

Zato sam se pomirio sa činjenicom da se neću vratiti debeloj knjižurini koju sam napustio pre par meseci i u ruke uzeo „Haulov pokretni zamak“, knjigu Dajane Vin Džons koju sam obožavao kao dete. Iznenada, oslobođen potrebe da pratim nepoznatu priču i junake, otkrio sam da ponovo mogu slobodno da čitam. Pročitao sam je za nekoliko dana, a zatim prešao na „Začarani život“ iste autorke.

Iako postoji mogućnost da je moj problem sasvim jednostavan i da su pravi lek za njega upravo stari favoriti Dajane Vin Džons, čini mi se da je cela stvar ipak nešto složenija: kada se odlučimo za čitanje poznate knjige iz detinjstva, čitalačko iskustvo prožeto je nostalgijom, pruža nam preko potrebnu utehu i ne zahteva gotovo nikakav napor. Već sam znao da će mi se priča svideti – studije su pokazale da čitaoci više uživaju u priči kada znaju kako se završava –, a postoje i druge prednosti, i to ne samo u kontekstu razumevanja pročitanog.

U knjizi „O ponovnom čitanju“ Patriša Mejer Speks kaže: „Nepromenljivost knjige kojoj se vraćamo pomaže formiranju pravilne predstave o sebi... stvara svest i o razvoju i o kontinuitetu sopstva.“ To znači sledeće: knjiga je ostala ista, ali vi ste se promenili. Razmišljao sam o tome kada sam ćerki čitao romane o Ramoni autorke Beverli Kliri. Autorka Stefani Lusijanovič nedavno je pisala o tome kako je, prilikom ponovnog čitanja ovih knjiga, u priči o pokušajima Ramoninog oca da sačuva posao i počne novu karijeru prepoznala odjeke klime ekonomske nesigurnosti. To sigurno nije bilo nešto o čemu sam razmišljao kada sam ih čitao kao dete.

Ema Kort u svom članku u Atlantiku takođe piše o neočekivanim pozitivnim posledicama čitanja knjiga iz detinjstva:

„Omiljene knjige iz detinjstva mogu nam pružiti utehu, predah i zadovoljstvo ponovnog otkrivanja. Čitaoci ne samo da se ponovo upoznaju sa pričom, već možda i sa sobom samima.“

„'Ponovno čitanje nas podseća da je moguće doživeti intenzivo čitalačko iskustvo, a pritom ne primetiti sve pojedinosti. Svaki put kada se vratimo nekoj knjizi, uočimo nešto novo', ističe profesorka Džil Kempbel sa Univerziteta Jejl. 'To nas navodi da više razmišljamo o knjigama koje su nas oblikovale, ali i o sopstvenom životu, uspomenama i iskustvima. O kontinuitetu i razlikama.'“

Možda je povlačenje u sigurnost poznatog upravo ono što nam je potrebno kada uzmemo knjigu u ruke u ovim nesigurnim vremenima. Dakle, ako osetite da niste u stanju da se izborite sa nekom „ozbiljnom“ knjigom za odrasle – ili čak nekom neozbiljnom – dajte sebi dozvolu da pročitate knjigu koja „nije primerena vašim godinama“. Život je suviše kratak da biste čitali loše knjige, a naročito da ne čitate uopšte.

Autor: Džoel Kaningem
Izvor: lifehacker.com

29.04.2024.
30.04.2024.
5 književnih preporuka šta smo čitali u aprilu 2024 godine laguna knjige 5 književnih preporuka: Šta smo čitali u aprilu 2024. godine
30.04.2024.
Danas vam preporučujemo pet knjiga koje su objavljene tokom aprila, a koje prosto morate imati na svom radaru! Ovi naslovi su sve što vam je potrebno da osvežite svoju biblioteku, bilo da ste ljubitel...
knjiga meseca đavo u belom gradu  laguna knjige Knjiga meseca – „Đavo u Belom gradu“
30.04.2024.
Za ljubitelje knjige Laguna uvek ima dobre vesti! Svakog meseca jedan od aktuelnijih naslova proglašavamo za Knjigu meseca. To znači da će od 1. do 31. maja Knjiga meseca moći da se kupi na specijalno...