Vivijan Ditmar u predgovoru svoje najnovije knjige piše:
„Da bismo deci danas mogli da ponudimo autentičan oslonac i orijentaciju i da im damo prostor u kome će moći da se razviju u emocionalno i društveno kompetentne, odrasle ljude, moramo i sami da budemo emocionalno i društveno kompetentni.“
Priznajem da nisam emocionalno kompetentna osoba – teško se suzdržavam u sukobima i u prvom trenutku gotovo uvek reagujem ili begom ili napadom. Nikako mi ne polazi za rukom da se u potpunosti oslobodim usvojenih obrazaca ponašanja i strpljivo saslušam tuđe argumente. Veoma mi je teško da se oduprem impulsu da ili potpuno ignorišem svoju decu ili vičem na njih. „
Mala škola osećanja za roditelje“ me je zainteresovala prvenstveno zbog toga što sam želela da saznam da li je i u kojoj meri moguće ojačati emocionalnu kompetentnost odraslih.
U prvom od tri dela ove knjige otkrivamo kako se roditelji nose sa sopstvenim osećanjima. Svesna sam da postoje roditelji koji su emocionalno uravnoteženi i koji pažljivo i sa velikom dozom razumevanja grade odnos sa svojom decom, ali iskustvo mi govori da je znatno više onih kojima je – kao i meni – teško da ostanu smireni, opušteni i puni ljubavi.
Sebe smatram prilično neemocionalnom osobom. Sećam se da su, dok sam bila dete, na vaspitnom repertoaru mojih roditelja najveći hitovi bili: „Nije loše“, „Saberi se!“ i „Kako se to ponašaš?“. Verujem da sam zbog toga odrasla u osobu koja potiskuje osećanja i gomila ih u sebi kao svojevrsni emocionalni teret. Nisam naučila da kontrolišem bes – još uvek se ljutim svaki put kada izgubim u nekoj igri i uvek sam spremna da napravim scenu. Retko osećam strah – skoro nikada nisam zabrinuta. Tuga i stid su za mene nepoznanice. Nikada se ničemu nisam naročito radovala – ipak, otkako sam dobila decu i počela da analiziram svoju prošlost, trenuci radosti su postali nešto češći i intenzivniji. U početku nisam bila sigurna da se rešenje (ili bar deo rešenja) za moje probleme može pronaći u nekakvoj knjizi koja govori isključivo o osećanjima.
Ali onda se dogodilo nešto veoma neobično: čitajući pažljivo ono što Vivijan Ditmar ima da kaže o našim emocijama, više puta sam osetila kako mi naviru suze na oči (što ume da bude veoma nezgodno ako se nalazite u gradskom prevozu). Oduvek sam sumnjala da sa mnom nešto „nije u redu“ – a zahvaljujući „Maloj školi osećanja“ sada znam i šta. Shvatila sam da svoja osećanja ne držim „pod kontrolom“, ona su jednostavno zakržljala i zato nemam razumevanja za osećanja svoje dece. Njihov bes shvatam lično i veoma mi je teško da na njega odgovorim staloženo i sa empatijom.
Kada sam pročitala ovu knjigu, po prvi put od detinjstva mi je ponovo postalo kristalno jasno zašto je važno prihvatiti decu onakvu kakva jesu. Sa svim njihovim osećanjima i raspoloženjima. Poteškoće u razumevanju se mogu prevazići ako to zaista želimo. Put je dug i naporan, ali više nego vredan truda. Knjiga Vivijan Ditmar ga je u velikoj meri olakšala i uputila me u pravom smeru. Iako sam je pažljivo pročitala od korice do korice, još uvek je držim pri ruci i s vremena na vreme otvorim u potrazi za savetom ili temom za razmišljanje.
Izvor: gewuenschtestes-wunschkind.de
Prevod: Jelena Tanasković