Laguna - Bukmarker - Kako da čitate više knjiga? - Knjige o kojima se priča

Kako da čitate više knjiga?

„Kako da steknem čitalačku naviku?“, zapitao se jedan od posetilaca Reddit portala. „Oduvek sam bio jedan od onih čitalaca koji započne knjigu i onda prekine čitanje nakon samo nekoliko stranica. Dobro sam upoznat sa tim koliko čitanje može biti od koristi, ali nikako ne mogu da nateram sebe da redovno čitam. Šta da radim?“ Redditovci su mu odgovorili sjajnim savetima kako proces čitanja pretvoriti u naviku. Tajna leži u tome da dopustite sebi da čitate ono što vam se dopada i da preduzmete određene korake koji će vam olakšati da se latite knjige. Od preko 60 komentara na ovu temu, slede najbolji od najboljih.

Čitajte knjige koje vam pružaju zadovoljstvo

Ako želite da čitate samo da biste čitali, počnite od onih knjiga u kojima ćete neposredno uživati. Prvo što morate da postignete jeste da čitanje pretvorite u naviku pre nego što se uhvatite ukoštac sa većim izazovima.

„Počnite sa zbirkom kratkih priča!“ kaže korisnik DeeplyMoisturising. „Imam isti problem, ne mogu da se posvetim čitanju romana. Čitanje kratkih priča je prava stvar – počeo bih da čitam jednu priču sa namerom da prekinem kada je završim, pre nego što bih shvatio da sam pročitao celu knjigu.“ S druge strane, korisnik kikellea praktikuje čitanje serijala. „Ja ne uživam u čitanju kratkih priča, dok romani koji nemaju nastavak me obično razočaraju time što je priči brzo priveden kraj.“ Razaberite šta je ono što vam prija kod knjiga: da li je to obim, vremenski period ili geografski prostor u kom se dešava radnja ili je, pak, to doza humora. (Nedavno sam otkrio da sporo čitam knjige u kojima je večito sumorna atmosfera. Međutim, neke od najboljih tragedija sadrže dozu humora.)

Ne morate odmah da izlazite iz zone komfora kako biste čitali žanrove i stilove koji vam nisu omiljeni. „Ponovo pričitajte knjige koje volite, kako biste stekli naviku,“ predlaže korisnik _rfm. Međutim, možda se nakon nekog vremena u vama probudi žeđ za novim izazovima.

Teško je predvideti koje knjige će vam se dopasti. Najbolji potez je da počnete sa omiljenim knjigama ili da pronađete neke koje podsećaju na njih. „Koristite portal Goodreads“, kaže korisnik r_sails. „Potražite knjigu u kojoj ste uživali i istražite koje su druge knjige povezane sa njom: bilo na listi preporuka ili na listi na kojoj se već nalazi.“ Kada koristite Goodreads, nemojte se oslanjati na ocene koje knjiga ima (broj zvezdica), već na ono što korisnici pišu u prikazima. Čitajući komentare za knjige koje su imale i po jednu zvezdicu, nabasao sam na dosta odličnih knjiga – ima ljudi kojima se jednostavno nije dopao sažeti stil Asimova ili prekomplikovane reference Umberta Eka. Komentari zapravo daju verodostojnu sliku stvari!

Ukoliko vam se knjiga nimalo ne dopada, slobodno je batalite. Mada, ako smatrate da nije lako zadržati vašu pažnju, pokušajte da istrajete malo duže i pružite joj šansu. Odredite cilj koji nalaže koliko najmanje morate da pročitate: bilo da je to jedno poglavlje, 30 strana ili nekoliko navrata. „Dosta knjiga može biti poprilično dosadno u početku, čak i nekoliko prvih poglavlja“, tvrdi korisnik tuenap. „Ponekad razlog leži u tome što nas autor upoznaje sa likovima, ili slično, što ima svrhu razvijanja zapleta. Morate da izgurate dok ne stignete do najboljeg dela knjige.“ Ako je knjiga ipak toliko loša da preskačete „termine“ koje ste odredili za čitanje, ostavite je po strani i pokušajte sa drugom knjigom.

Izdvojte vreme za čitanje

Dobro ste razumeli – „termin za čitanje“. Grubo govoreći, čitanje više knjiga podrazumeva trošenje više vremena na čitanje istih. Morate se češće latiti knjige i više vremena posvetiti samom čitanju. (Bonus savet: brzo čitanje je ubitačno za zadovoljstvo koje čitanje pruža!) Sledi nekoliko saveta kako da izdvojite više vremena za ovu aktivnost.

Prvo odredite cilj. Neka to bude cilj malih okvira, neki koji ćete bez muke dostići, ali koji ćete morati da dostignete svakog dana. Korisnik Xosomeblonde predlaže da za početak to bude deset minuta čitanja ili deset pročitanih strana. Korisnik Placeholder2169 je sebi zacrtao cilj od pet pročitanih strana dnevno – što na godišnjem nivou bude oko šest pročitanih knjiga – ali je često probijao zacrtani petominutni „termin“ kako bi nastavio sa čitanjem.

„Podesite alarm na telefonu u periodu dana u kom znate da možete da izdvojite 15-20 minuta, koji će vas svakodnevno podsećati da je vreme za čitanje“, kaže korisnik fallenwater. „Možete da podesite i tajmer kada počnete sa čitanjem i čitajte sve dok se ne oglasi kraj vašeg 'termina'.“ Tajmer vam može pomoći da druge stvari prestanu da vas ometaju. Da li je trenutak da posegnete za telefonom ili da operete prljave sudove? Nikako! Vaš mozak je obuzela dosada na nekoliko sekundi i umiriće se kada pažnju opet posvetite knjizi. Ne smete ničim drugim da se bavite, osim čitanjem, dok se tajmer ne oglasi. (Naravno da smete da nastavite sa čitanjem i nakon toga.)

„Ukoliko ste takmičarskog duha, kao motivaciju postavite jučerašnje podvige koje treba da prevaziđete“, kaže korisnik Xosomeblonde. „Ili osmislite sistem nagrađivanja! Za svaku pročitanu stranicu više, dodelite sebi gledanje omiljene serije u trajanju od deset minuta.“

Opremite se knjigama koje želite da pročitate

Kada završite sa čitanjem, ili vam knjiga jednostavno dosadi, morate uvek imati spremnu sledeću knjigu koja će zameniti prethodnu. Nabavite jeftine knjige u mekom povezu, prijavite se za Goodreads objave o popustima, pozajmite hrpu knjiga iz biblioteke ili skinite besplatne e-knjige sa portala poput Standard eBooks.

Ali ipak, jedna od najboljih metoda je da opremite svoju biblioteku e-knjigama. „Instalirajte na svom telefonu aplikaciju Libby,“ savetuje korisnik  __stare. Libby je jednostavna aplikacija koja omugućava proveru izdanja e-knjiga bez odlaska u biblioteku. Sama aplikacija sadrži pristojan čitač elektronskih izdanja, ali i omogućava da neke od njih prebacite na Kindle uređaj. (Ja sam morao to da uradim kada je Libby aplikacija izmešala napomene u jednom od romana Terija Pračeta. Svi ljubitelji Pračeta znaju da se njegove napomene obavezno moraju pročitati.)

Čitajte knjige u kom god obliku da vam prija. „Otkrio sam da mi čitanje publicistike najviše prija u formi audio knjige“, rekao je korisnik CarlJibbs, „dok većinu romana najradije čitam u papirnom obliku ili preko Kindle uređaja.“ Većina bibliotečkih sistema nudi sve ove formate.

Preusmerite pažnju sa društvenih mreža

„Uvek mi pomaže kad se odvojim od društvenih mreža“, kaže korisnik Tzipity. Zamenite na telefonu ikonicu za društvenu mrežu koju najčešće koristite ikonicom aplikacije preko koje čitate e-knjige, savetuje korisnik __stare. „Tako ćete, dok čekate u redu ili želite da ubijete vreme, posegnuti za knjigom.“

Ako i dalje težite ka tome da listate Reddit ili Twitter aplikaciju, pokušajte da ih potpuno obrišete sa telefona, makar dok pokušavate da izgradite naviku čitanja.

„Imajte na umu da će svaka priča koju pročitate u knjizi pružiti mnogo bolji uvid u život od pukog prelistavanja društvenih mreža, a da će svaka tema koju neka knjiga obradi pružiti znatno bolji uvid na datu temu nego članak na Wikipediji,“ tvrdi korisnik placeholder2169.

Podrazumeva se da ako knjiga ne uspeva dovoljno detaljno da obradi temu koja vas zanima, a vi biste radije utonuli u srž materije putem nekog članka, to ne mora nužno biti loš potez. Dosta publicističkih knjiga je ionako dopunjena verzija već objavjenih članka koje možete naći u NewYorkeru među razrađenim temama koje inteligentno pokrivaju sve stavke date teme! Ali, zapamtite, nije vam dozvoljeno da čitate članke u periodu predviđenom za čitanje knjiga. Možda je vreme da pređete na narednu knjigu!

Autor: Nik Daglas
Izvor: lifehacker.com
Prevod: Aleksandra Branković

24.04.2024.
24.04.2024.
roman o tinejdžerima kakav još niste pročitali ko zna šta će od mene biti ivane lukić u prodaji od 25 aprila laguna knjige Roman o tinejdžerima kakav još niste pročitali – „Ko zna šta će od mene biti“ Ivane Lukić u prodaji od 25. aprila
24.04.2024.
Zabavan, podsticajan i važan – takav je roman za tinejdžere Ivane Lukić „Ko zna šta će od mene biti“, napisan u interesantnoj formi, na mobilnom telefonu. Šesnaestogodišnji Luka ne voli fudbal i ne...
nedeljnik u knjižarama delfi laguna knjige Nedeljnik u knjižarama Delfi
24.04.2024.
Novi broj lista Nedeljnik je na kioscima, a od petka ga možete kupiti za samo 29 dinara u svim knjižarama Delfi širom Srbije uz kupovinu bilo koje Lagunine knjige, knjige drugih izdavača ili proizvoda...