ZAŠTO ČITATI BEBAMA?
Čitanje bebama koje imaju svega četiri meseca povećava šanse da roditelji nastave sa ovom praksom i kasnije. Važno je i zato što se koren jezika u bebinom mozgu razvija i pre nego što progovori. Što više reči čuje, to više reči nauči.
ČITANJE: DOBA I FAZE
Evo nekoliko opštih smernica o tome koje knjige odgovaraju za čitanje od rođenja do treće godine života sa nekoliko korisnih saveta za roditelje.
Od rođenja do šestog meseca
ČITAJTE MEKANE KNJIGE ZA BEBE, ŠUŠKAVE KNJIGE I KNJIGE PREDVIĐENE ZA KADU.
Iako beba malo toga razume, ona uživa u vašem društvu i u boji vašeg glasa. U ovom dobu bebe mogu prepoznati rutinu čitanja knjige pokazujući radost širenjem očiju, smeškanjem ili pomeranjem nogu kojim pokazuju uzbuđenje. Bebe će, takođe, želeti da istraže knjige svojim čulima tako što će ih dodirivati ili žvakati. Možda neće obratiti pažnju na celu priču, tako da napravite pauzu kada im je dosadno.
Od šestog do devetog meseca života
ČITAJTE JEDNOSTAVNE, KRATKE PRIČE SA ŽIVOPISNIM ILUSTRACIJAMA.
U ovoj fazi bebe mogu početi da istražuju knjigu gledanjem, dodirivanjem (otvaranjem i zatvaranjem) i žvakanjem. Do devet meseci već će pokazivati simpatije prema određenim pričama i ilustracijama i prepoznavaće ih. U ovom periodu beba će žvakati knjige, što je i dalje normalno ponašanje kao deo njenog istraživačkog procesa.
Od devetog do osamnaestog meseca
U ovom periodu birajte priče sa pesmicama i frazama koje se ponavljaju koje mališanima privlače pažnju. Tada deca vole knjige sa ilustracijama drugih beba, poznatih predmeta i životinja.
Sada vaše dete ima i svoju omiljenu priču koju stalno traži. U ovom periodu možete početi da postavljate jednostavna pitanja o slikama na koje nailazite, tipa: „Gde je Mesec?“ i onda pratite da li dete pokazuje Mesec na ilustraciji.
Od osamnaestog do dvadeset i četvrtog meseca
OVO JE PRAVO VREME DA ČITATE DUŽE PRIČE SA SLOŽENIJIM ZAPLETIMA. HUMOR I RIMOVANJE SU VAŽNI U OVOM PERIODU.
Nemojte biti zabrinuti ako vaše dete pobegne tokom čitanja. U tom periodu oni zaista moraju da budu u pokretu. Ako nastavite da čitate, ono će nastaviti da sluša i možda će se u jednom trenutku vratiti kod vas. Pokušajte da tu dečju energiju povežete sa pričom tako što ćete, na primer, tražiti od deteta da skače poput zeca iz priče. Vaše dete, takođe, može zvukovima da isprati nešto sa ilustracije, kao npr. mukanjem kada naiđete na sliku krave. Kada naiđete na omiljeni deo, zastanite malo i usporite čitanje kako biste videli da li će dete dovršiti započetu rečenicu. Ovo je vreme da detetu date zadatak okretanja stranica. Tokom čitanja razgovarajte o onome što se vidi na ilustracijama, pitajte, na primer, ko se nalazi iza drveta… Ova interakcija razvija jezičke veštine vašeg deteta i pomaže mu u razvoju razmišljanja.
Od dvadeset četvrtog do trideset šestog meseca
U OVOM PERIODU DECA VOLE KNJIGE SA SLOŽENIJIM ZAPLETIMA, ALI I EDUKATIVNE KNJIGE KOJE NISU FIKCIJA, POPUT ONIH U KOJIMA SE GOVORI O GODIŠNJIM DOBIMA, ZANIMANJIMA POPUT DOKTORA ILI POŠTARA, GRAĐEVINSKIM MAŠINAMA…
Sada deci možete postavljati malo kompleksnija pitanja poput onih o tome kako se glavni junak oseća ili šta će se naredno dogoditi u priči. Sada će i vaše dete biti u mogućnosti da ispriča priču na osnovu onoga što vidi na ilustraciji. Nemojte biti iznenađeni ako vaše dete hoće da čuje neku priču nekoliko puta. To je sasvim normalno.
Na kraju, nemojte zaboraviti da detetu možete čitati bilo kada i u bilo kojoj prilici. Tokom jela, vožnje, presvlačenja pelena, pred spavanje… Svaki trenutak je dobar da se povežete sa detetom i da razvijate njegove jezičke i veštine pismenosti.
Izvor:
Zero to Three / bookvar.rs