Laguna - Bukmarker - Vladan Matijević: A privatne sfere u 21. veku nema - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Vladan Matijević: A privatne sfere u 21. veku nema

Prerušavanje je uvek bilo jedna od metoda manipulacije, a sada je poprimilo neslućene razmere. Njena suština je da manipulator lažnim predstavljanjem, i sebe i sveta u kojem živimo, što bolje zamaskira svoj cilj.



Matijevićeva „Sloboda govora“ ispituje mehanizme kojima medijska stvarnost deformiše i nagriza dosadašnje predstave o slobodi ličnosti. Počinjući prikazivanjem događaja onako kako se oni vide iz niza novinskih članaka, Matijević potom zaseca duboko ispod vidljive površine.

Vladan Matijević (1962, Čačak) dobio je Ninovu nagradu 2003. za roman „Pisac izdaleka“, a za „Vrlo malo svetlosti“ iz 2010. nagrade „Meša Selimović“, „Borisav Stanković“ i „Isidora Sekulić“. Nagrađivan je i kao pripovedač (Andrićeva nagrada, „Stevan Sremac“ i „Danko Popović“) i esejista („Kočićevo pero“ i „Kočićeva knjiga“). Dobitnik je Nagrade „Ramonda serbika“ 2019. za celokupno književno delo i značajan doprinos književnosti i kulturi. Prevođen je na engleski, francuski, nemački, španski, italijanski i makedonski jezik.

U romanu „Sloboda govora“ preispitujete mogućnost pojedinca da u javnoj sferi bude etičan. Glavni junak je po pozivu novinar. Po kojim kriterijumima ste vi kao pisac, postavljali sebi granice u „slobodi govora“ kad ste koristili motive iz stvarnosti?

Bilo bi lepo kada bih rekao da je granica bila nebo, ali ne bi bilo tačno. Granicu je određivalo mnogo faktora, pa i želja da roman bude univerzalan, interesantan čitaocu i koji je daleko, i prostorno i vremenski. Pretpostavljam da pitate i da li je i koliko bila prisutna autocenzura dok sam pisao o stanju u našem društvu. Ne umem da odgovorim a da ne pomenem Kiša. Inače sam ove reči koristio pre pet-šest godina u svojoj besedi u Aranđelovcu. Kiš kaže da je autocenzura nevidljiva, daleko od očiju javnosti, potisnuta u najskrivenije predele duha, i da ona svoj posao obavlja efikasnije od svake cenzure. Mada se obe služe istim sredstvima, autocenzura prikriva postojanje prisile. Borba sa cenzurom je javna i opasna, stoga herojska, dok je borba sa autocenzurom anonimna, usamljenička i bez svedoka, stoga u subjektu izaziva osećanje poniženja. Zbog toga, čak i da sam u nekim trenucima podlegao pritisku autocenzure, to nisam spreman da priznam ni sebi ni drugima. U mom romanu, glavni junak često prikriva autocenzuru nemuštom borbom za prava novinara i slobodu govora. Ja svakako to ne radim, jer sam čitao o pogubnosti autocenzure, između ostalih i Danila Kiša, koji je u svom tekstu rekao da dugotrajno delovanje autocenzure dovodi neminovno do stvaralačkih i ljudskih katastrofa, ne manjih od onih koje nanosi cenzura.

Instrumenti prisile kod Kafke (bezlični) ili kod Kiša (ideološki zaneseni) mogu čak i da imponuju. U Vašem romanu, oni se stalno prerušavaju i kao da se trude da se pokažu inferiornim u odnosu na glavnog junaka. Da li je prerušavanje novi metod manipulacije?

I Kafka i Kiš se bave totalitarnim društvom, društvom u kome nema slobode ni mišljenja ni govora, u kome je svaki građanin kriv, čak i kada njegova krivica nije dokazana ili je pak nevidljiva. U takvom društvu građanin je uvek sumnjiv i na nekom nivou obavezno sledi isleđivanje njegove krivice. I Kafka i Kiš su kroz opise istražnih radnji majstorski prikazali pravo lice totalitarizma koje se često skriva iza birokratskih paravana. A predstaviti ispitivača kao osobu koju je teško identifikovati, dobro je za stvaranje slike današnjeg društva. Prerušavanje je uvek bilo jedna od metoda manipulacije, a sada je poprimilo neslućene razmere. Njena suština je da manipulator lažnim predstavljanjem, i sebe i sveta u kojem živimo, što bolje zamaskira svoj cilj. I evo, došli smo do toga da su svuda oko nas ljudi sa maskama, da je nošenje maski na javnom mestu postalo zakonom obavezno i za ispitivača i za ispitivanog. Osnovno je da dok nosimo maske ne zaboravimo ko smo u stvari. Ali žrtvino preuzimanje uloge zločinca nije tema ovog romana, mada, dobro ste to primetili jeste gluma inferiornosti od strane silnika.



Vaš junak se suočava i sa sopstvenim slabostima (ljubomora, strah, konformizam, hedonizam), ali gde zapravo leži njegova tragička krivica?

Moglo bi se uslovno reći da Vladimir Filipović nosi Kainov znak i da je njegov pad bio neminovnost. Izneveravanje mladalačkih ideala i snova, prijatelja i žene, zatim konformističko prilagođavanje, iznalaženje opravdanja za svoje postupke i slabosti, kolaboracija sa nepravdom, kao i mnogi drugi životni propusti uvode ga u sferu ozbiljne krivice. On krivice nije svestan i ne sluti do čega će ga njegovo ponašanje dovesti. Ipak, i pored svih tih grehova on je u biti nevin, ali je paradoksalno, i pored nevinosti kriv. Onome ko ne pročita roman ova tvrdnja ostaće skroz sumanuta.

Na koricama knjige je apostrofirano poglavlje Prijatelji kao slika našeg propadanja. Meni se ipak čini da je poglavlje Saslušanje posebno dramatično jer dovodi u pitanje mogućnost pojedinca da makar u privatnoj sferi zadrži svest o tome šta je dobru, ispravno, istinito. Ima li nade za Vladimira Filipovića?

U romanu nema. Onaj ko je zadržao svest o tome šta je dobro, ispravno, istinito u prvoj rečenici romana je mrtav. A privatne sfere u 21. veku nema. Internet, kamere na svakom koraku i druga tehnološka dostignuća, kao i čovekova želja da se pokaže i predstavi, ubili su svaku privatnost.

Šta je Čomski? Da li je potpuno mrtav i ko je odgovoran?

Saša Čomski je tragični junak. Individualac koji je u sukobu sa nametnutim poretkom i koji beskompromisno traga za istinom. On demonstrira da se i danas može biti profesionalac, da se, kako bi vi u prvom pitanju rekli, u javnoj sferi može biti etičan. Zbog svega toga on i strada. U romanu je Saša definitivno mrtav, a za to su krivi mnogi. Ali u stvarnosti, začudo ću ovde biti optimističan, Saša Čomski nije u potpunosti mrtav, već neprestano preti da će ozdraviti i ojačati.

Razgovarala: Mirjana Mitrović
Izvor: skd.rs


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
majk dauni fasciniran sam miloradom pavićem laguna knjige Majk Dauni: Fasciniran sam Miloradom Pavićem
22.01.2025.
Zimus je gost 31. Noći knjige i Beograda bio pisac, producent i reditelj Majk Dauni, autor romana „Istarsko zlato“ (u prevodu Nikole Pajvančića i izdanju Lagune). U svom najnovijem delu Daun...
više
dizgram, autor knjige sebi duguješ sve jednostavnost je važna laguna knjige Dizgram, autor knjige „Sebi duguješ sve“: Jednostavnost je važna
22.01.2025.
Dizgram, pisac knjige „Sebi duguješ sve“, građanin sveta koji voli ljude, more i obične trenutke, stekao je bogato životno iskustvo obišavši 75 zemalja, a neka od njih podelio je sa magazinom Lepa&...
više
ogled staklenih perli u novom romanu trejsi ševalije laguna knjige Ogled staklenih perli u novom romanu Trejsi Ševalije
22.01.2025.
Pitanjem cene nastajanja i večne lepote umetničkog dela iz istorijske i ženske perspektive, Trejsi Ševalije se bavi kroz praktično čitavu književnu karijeru. Iako se uglavnom bez izuzetka igrala pripo...
više
prikaz knjige da je duži bio dan davitelj u vrhu vlasti  laguna knjige Prikaz knjige „Da je duži bio dan“: Davitelj u vrhu vlasti?
22.01.2025.
U trenutku kada smo okruženi opštim porastom fašizma u društvu i drastičnim revidiranjem istorije, u kojem najveće žrtve fašističkih pogroma najednom prikazuju kao zlikovce, veliko je osveženje „Da je...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.