Laguna - Bukmarker - Viktorijansko doba i „ženska književnost“ - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Viktorijansko doba i „ženska književnost“

Druga polovina devetnaestog veka u Engleskoj obeležena je periodom vladavine kraljice Viktorije, u istoriji poznatim i pod nazivom viktorijansko doba. U pitanju je vreme brojnih promena koje su se osetile na gotovo svim poljima: dolazi do razvoja nauke i tehnologije, prisutne su izmene kada je reč o društvenoj klimi, sprovode se brojne socijalne reforme, zdravstvo doživljava napredak, a određene novine osetile su se i u sferi religije gde se, zahvaljujući značajnim otkrićima iz različitih naučnih oblasti, postepeno narušava nekadašnja ravnoteža koja je postojala između ove dve oblasti.

Foto: Augustus Egg, The Travelling CompanionsWikimedia Commons

Uz intenzivnu urbanizaciju zemlje (koja je uzrokovala sve istaknutiju socijalnu nejednakost, odnosno, dovela je do društvenog raslojavanja) ubrzo dolazi do prenaseljenosti, pre svega u velikim gradovima, koja postaje sve ozbiljniji problem. Suočena sa ovakvom ekspanzijom, viktorijanska Engleska takođe je predstavljala mesto vladavine ne samo brojnih zakona već takođe i izrazito krutih društvenih normi i pravila ponašanja, čije kršenje bi se kažnjavalo oštećenjem pojedinca pre svega na socijalnom planu – dolazilo bi do odbijanja okoline ili neskrivenog animoziteta među društvenim krugovima.

Reč je o duboko patrijarhalnom društvu, dominantnu figuru u porodici predstavljao je otac i ovakav položaj bio mu je obezbeđen zakonom. Vaspitanje dece bilo je usmereno pre svega na razvijanje autoritativne svesti, čemu je poklanjano više pažnje nego samom obrazovanju.

Viktorijansko doba je period u kom dolazi do širenja navike čitanja, a književnost je predstavljala pogodan medijum koji su određeni tadašnji pisci iskoristili da upute kritiku i, takoreći, skinu masku viktorijanskom društvu, prikazavši njegovo licemerje i nemoralno ponašanje, ukratko – ono što je bilo ponižavajuće. O započetoj emancipaciji žena svedočio je veliki broj spisateljica (četrdesetih godina devetnaestog veka ovaj poziv već im je bio priznat kao profesija), premda je određeni broj njih u određenom periodu pisao pod muškim pseudonimom, što je ukazivalo na postojanje nekakve vrste unutrašnjeg sukoba između ove profesije i statusa žene, ali i pokušaj da se njihovom delu obezbedi ozbiljan pristup od književne kritike. Ono što je viktorijansko društvo očekivalo da pronađe u njihovim romanima pretežno se svodilo na konzervativna shvatanja i ženske vrednosti koje su veličane u takvom društvu.

Ilejn Šouvolter u svom tekstu „Ženska tradicija“ ukazuje na pojam tzv. „ženske književnosti“ (kako je pokušao da je odredi britanski književni kritičar, filozof i zagovornik viktorijanskog liberalizma Džordž Henri Luis) kao one književnosti koja obrađuje teme iz ugla ženskog iskustva, te na taj način oblikuje jedan nezavisan izraz, za koji se (premda su spisateljice bile svesne jedinstvenosti ovakvog iskustva) vrlo retko razmatrala mogućnost prevazilaženja sfere ličnog u prostor kolektivnog, čime bi se zapravo doprinosilo formiranju tradicije. Još jedan problem predstavljala je i redukcija ove tradicije na samo nekoliko poznatih imena među spisateljkama (sestre Bronte, Džejn Ostin…), pri čemu je iz književnih rasprava, kritika i antologija isključen veliki broj autorki i njihovih dela, te je i praćenje kontinuiteta ženske književnosti i uticaja spoljašnjih faktora (promene koje su se odnosile na njihov društveni i pravni status) na istu samim tim bilo otežano.

Tako se s vremenom javila zainteresovanost da se oformi jedna preciznija i sistematičnija, adekvatno obrađena istorija ženske književnosti, čime bi se zapravo pružila jasnija slika kada je reč o društvenom i kulturološkom iskustvu žena. Iz ovoga će se izroditi ginokritika, tip feminističke književne kritike koji će akcenat staviti na kategoriju roda („skup društvenih, psihičkih i kulturnih uslova u kojima su žene stvarale i koji su uticali na njihovu književnost“ tj. reč je o psihološkom, a ne biološkom stanju pojedinca).

Kada se uzmu u obzir uslovi pod kojima su spisateljice u Engleskoj stvarale svoja dela tokom devetnaestog veka (i tokom dvadesetog), kao jedan od zadataka koji su sebi postavile bilo je dekonstruisanje one slike o ženi koja je bila prisutna u literaturi proistekloj iz pera muških pisaca, što je neizbežno dalje vodilo odbacivanju vrednosti društva koje je ovakvu sliku prvobitno nametnulo.

Kako bi uspešno prikazale svoje negodovanje, spisateljice su posezale za čestom upotrebom simbolike u svojim delima, koja je pažljivu čitalačku publiku upućivala na skriveni sloj značenja, smešten ispod sloja onoga što je prikazano. Tako je pažljiv čitalac mogao, uz oštru moć zapažanja, ispod prikaza društva zapravo uočiti kritiku njegovoj sebičnosti, a prikaz porodičnog života neretko je iza sebe krio borbu za moć, novac i položaj.
 
Autor: Sofija Popović
Izvor: sinhro.rs


Podelite na društvenim mrežama:

uz banca intesa mastercard kreditne kartice popust 25  laguna knjige Uz Banca Intesa MASTERCARD kreditne kartice popust 25%
26.11.2024.
Odlična vest za sve ljubitelje dobrih knjiga i društvenih igara je da Banca Intesa i Izdavačka kuća Laguna nastavljaju sa uspešnom saradnjom i omogućavaju specijalne popuste.   Do 30. novem...
više
šta se dešava, pobogu ja sam heroj 13 kenga hanazave u prodaji od 26 novembra laguna knjige Šta se dešava, pobogu? „Ja sam heroj 13“ Kenga Hanazave u prodaji od 26. novembra
26.11.2024.
Popularni i nagrađivani serijal Kenga Hanazave „Ja sam heroj“ priča je o slomu civilizacije kakvu poznajemo, prikaz sveta u kome nekadašnja pravila prestaju da važe, potresno svedočanstvo o ...
više
pažnja snima se i filmska adaptacija romana veriti kolin huver laguna knjige Pažnja! Snima se i filmska adaptacija romana „Veriti“ Kolin Huver
25.11.2024.
En Hatavej će igrati glavnu ulogu u predstojećoj filmskoj adaptaciji bestselera „Veriti“ Kolin Huver. Tumačiće lik Veriti Kroford, poznate autorke koja nije u stanju da završi roman nakon teške povred...
više
prava gozba za dečju maštu gostiona na kraju šumarka u prodaji od 27 novembra laguna knjige Prava gozba za dečju maštu! – „Gostiona na kraju šumarka“ u prodaji od 27. novembra
25.11.2024.
Majki Pliz je nagrađivani reditelj animiranih filmova, ilustrator, autor i dobitnik BAFTA nagrade i nominacije za Oskara i autor neodoljive slikovnice sa čudnim stvorenjima, užasnim jelima i neobičnim...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.