Ted Mekej je uspešan poslovni i porodični čovek koji ima sve što se poželeti može. Dobar posao, novac, suprugu koja ga voli, dve ćerke koje ga obožavaju… I tumor na mozgu. Ne želeći da ga njegovi bližnji gledaju dok polako umire Ted se odlučuje na drastičan korak. Iskoristiće izlet na koji su njegova supruga i deca otišli da u samoći svoga toplog doma izvrši samoubistvo. Testament je sačinjen, tu je i oproštajna poruka, pištolj u desnoj ruci i kancerom načeti mozak koji bi valjalo razneti na komade.
A onda neko zakuca na Tedova vrata. Neko veoma uporan, ko zna da šta ovaj želi da učini i kaže da mu nudi pomoćni izlaz. Više znatiželjan nego odvraćen od svog nauma Mekej otvara vrata i u stan pušta potpunog neznanca koji se predstavi kao Linč. Advokat mu daje ponudu koju ovaj ne bi trebalo da odbije.
Naime, Linč je advokat i deo čudnovate organizacije ljudi koja se brine o smrti onih koji zaslužuju da umru i onih koji to žele. Sada želi da Ted postane deo ovog ciklusa. Linč predlaže Tedu da poštedi svoju porodicu patnje koje bi izazvalo njegovo samoubistvo. Jednostavno, Ted bi trebalo da ubije jednog zločinca koji je izmakao rukama zakona i jednog koji, takođe zbog tumora, želi da okonča svoj život. Kada obavi ovaj zadatak i za Teda će se „pobrinuti“ neki novi član ovog kluba (samo) ubica. Do sada sve deluje prilično banalno, neoriginalno i očekivano.
Međutim, kada Ted Mekej prihvati ponudu stvari postaju mnogo čudnije. Osim Linča, izgleda da i Tedove žrtve znaju mnogo toga o njemu. Takođe jedna od žrtava ima suprugu čiji je čudni nadimak istovetan nadimku Tedove supruge, kao i dve divne ćerke. A njemu su neverovatno poznate kuće njegovih žrtava. Kao da je već bio u njima.
Ted počinje da paniči, a onda se iznenada pojavljuje jezivi oposum i priča počinje da teče sasvim neočekivanim tokom.
Treći roman argentinskog autora Federika Aksatija „Ubistvo je izlaz“ na prvi pogled izgleda kao joj jedan sasvim običan triler. Od naslova, preko najave na koricama, sve do početnog zapleta obećava da nećemo doživeti nikakvo (ne)prijatno književno iznenađenje dok čitamo ovu priču.
Roman je, ipak, sve samo ne uobičajen. Čak su i prevodioci u različitim zemljama imali problem da naslovom predstave o čemu se u romanu zapravo radi, a da ne skrenu publiku sa pravog kursa.
Originalni, španski, naziv romana je „Jedini izlaz napolje“, engleski varijanta naslova je „Ubiti sledećeg“, a nemački „Misterijum“. Srpska varijacija prevoda je pokušala da se pomiri nekoliko varijanti, ali ni ona ne objašnjava o čemu se u romanu zapravo radi i šta bismo mogli da očekujemo od njega.
Nakon prvobitnog zapleta autor nas uvlači i pred nama otvara nove i nove premise i zaplete tako da čitaoci više nisu u stanju da prekinu sa čitanjem i sve do, gotovo, poslednje stranice ne znamo ko i šta se krije iza cele priče.
Taman kada pomislimo da sam shvatili i naslutili u kom će se pravcu dalje odvijati radnja Ted Mekej se pojavi u nekom sasvim drugom svetu. I, ne. Ovo nije roman sa fantastičnim elementima. Ovo je veoma realističan roman, uprkos misterioznom oposumu koji se povremeno pojavljuje da unese haos u i inače haotičan svet Teda Mekeja.
Roman je konstruisan poput Tedovog mentalnog sklopa što kod one grupe čitalaca koji vole jednostavnije i pravolinijske zaplete može izazvati manjak pažnje i problem da očuvaju zainteresovanost za delje čitanje. Ali za one koji uživaju u višeslojnoj radnji čiji se fragmenti prepliću, a obrasci menjaju roman „Ubistvo je izlaz“ predstavlja vrhunsku zabavu.
„Ubistvo je izlaz“ je vešto napisan i vrhunski oblikovan triler koji nas vodi do kraja koji, uprkos tome što se sasvim razlikuje od onoga što smo očekivali na početku, ima savršeni smisao.
Ingnorišite ono što piše na zadnjoj korici i nemojte dozvoliti da vas naslov skrene sa pravog puta dok se, poput Tezeja, krećete mentalnim lavirintom kroz glavu glavnog junaka.
U tom lavirintu nema Minotaura, ali obratite pažnju na opasnog oposuma.
Piše: Milan Aranđelović
Izvor: Bookvar.rs