Autorka knjige „Tihi ljudi“, Suzan Kejn američka je spisateljica i inspirativni govornik. Poznata je po revoluciji koju je u literaturi o samopomoći napravila njena knjiga Tihi ljudi: Moć introvertnih u svetu koji ne prestaje da priča. Pre nego što je postala spisateljica, sedam godina se bavila advokaturom, zastupala je velike korporacije, a obrazovala se na Prinstonu i na Harvardu. Ali kako sama kaže, prestrašena je pre svakog javnog nastupa.
Suosnivač je kompanije Quiet Revolution, koja je posvećena roditeljstvu, obrazovanju, načinu života i uslovima na radnom mestu – prilagođenim za tihe, mirne i povučene ljude.
Njena knjiga će pomoći svim smirenima i skromnima da se i njihov glas čuje u svetu punom buke, ali i da bučni shvate da je ponekad bolje slediti one koji tiho govore nego slušati samo nametljive i glasne.
Budući da je Suzan veoma aktivna na svom sajtu quietrev.com, piše o različitim temama koje pokriva njeno istraživanje čiji je rezultat knjiga „Tihi ljudi“.
Naša redakcija će redovno prenositi njene savete i odgovore na pitanja čitalaca koji su na različitim specijalizovanim sajtovima postavljali pitanja ovoj autorki. Suzan Kejn je saradnica portala Psychology Today koji okuplja renomirane saradnike i osvrće se na sve važne teme iz oblasti psihologije.
Evo Suzaninih odgovora na pitanja posetilaca ovog portala o tome kako prevazići introvernost kada je u pitanju posao.
Koji su vaši saveti za sprečavanje ekstrovertnih osoba da vode glavnu reč na poslovnom sastanku?
To je veoma važno pitanje. Nedavno istraživanje poslovne škole „Kelog“ je pokazalo da na tipičnom sastanku, na kome prisustvuje šest do osam ljudi, troje ljudi govori 70% vremena.
Evo šta možete da uradite:
- Istraživanje je pokazalo da svi mi, ekstrovertni i introvertni tipovi ljudi, bolje razmišljamo kada smo sami. Zato zamolite sve da se dobro pripreme pre samog sastanka
- Krenite redom i svakoga ponaosob pitajte za njihovo mišljenje. Ovo će sprečiti da bilo ko bude dominantniji od ostalih. Zaustavljajte sastanak s vremena na vreme, kako biste ljudima dali vremena da razmisle. Zatim ponovite korak broj dva.
Kako introvertna osoba može da dobije adekvatnu kompenzaciju na radnom mestu, ako se sprijatelji sa ekstrovertnom osobom koja je u stanju da, mnogo bolje, prenese njihove ideje i razmišljanja?
Ako vas brine da će ekstrovertna osoba izneti ideje introvertne osobe i preuzeti zasluge evo šta možete da uradite:
- Pre nego što odete na sastanak, pripremtei šta želite da kažete i naterajte se da govorite na početku. Ljudi su skloni da najviše obrate pažnju na ideje koje se iznesu najranije u toku sastanka. Sa psihološke strane, osetićete se prisutniji kada ljudi počnu da usmeravaju svoja pitanja ka vama.
- Pokušajte da izrazite svoje ideje tamo gde je vama prijatno. Razmislite o tome da to možda uradite putem u biltenu firme ako ga ona ima ili na nekom mestu sa koga kolege čitaju njuzleter.
- Pokušajte da nađete ravnopravno, jing-jang partnerstvo u kome možete da dobijete poštovanje od svog ekstrovertnog kolege u kome jedan od vas radi više iza kulisa, a drugi više priča.
Kakav savet imate za introvertne preduzetnike?
Obzirom da sam i sama introvertni preduzetnik, imam dosta saveta na ovu temu.
- Kada izlažete, pustite strast i znanje da vas vode. Ne morate da budete najharizmatičnija osoba u prostoriji, pogotovo ako ste ona sa najviše znanja. Strast ne mora da se izrazi na teatralan način. Kada je iskrena, ljudi to osete.
- Kao preduzetnik, imate mogućnost da kreirate kompaniju u skladu sa onim što vama odgovara i u šta verujete. Ako, na primer, smatrate da će dugi, besprekidni vremenski periodi posvećeng rada doprineti produktivnosti, napravite eksperiment sa zonama bez sastanka. Odredite dane u nedelji ili delove dana u kojima neće biti sastanaka.
- Razmislite o partnerstvu sa ekstrovertnom osobom. Ta kombinacija se pokazala uspešnom kod Marka Zukemberga (direktor Fejsbuka) i Šeril Sandberg (glavni operativni službenik).
Kada odem na razgovor za posao, imam problem da iskažem svoje dobre introvertne osobine. Ukoliko kažem da sam tiha osoba, znam da će to automatski odbiti poslodavca. Kako da nađem posao a da i dalje ostanem to što jesam? Da li je to uopšte moguće ili moram da se menjam?
Ne treba da se menjate; potrebno je samo da nađete način na koji ćete istaći svoje kvalitete na taj način da se to dopadne potencijalnim poslodavcima. Nadam se da će jedog dana naša civilizacija početi da tiho smatra prednošću. Do tada, govorite o svojim izuzetnim sposobnostima fokusiranja, svojoj upornosti u rešavanju problema, ili sposobnosti da stvarate jake veze sa članovima tima, sa svakim ponaosob – ili šta god da važi za vas. Odvojte vreme da pripremite konkretne primere svega gorenavedenog - priče kojima možete da ilustrujete sve svoje prednosti.
Takođe preporučujem da uvežbate način na koji ćete ispričati ove priče pred prijateljima od poverenja ili savetnikom, sve dok ne postanete sigurni u to što govorite i da to izgovarate bez pauza.
Sa ovom situacijom se mučim: u poslednje dve decenije stekla sam veoma veliko iskustvo u svojoj oblasti (naravno, zalepljena za kompjuter). Trebalo bi da dobijem unapređenje na poziciju proizvodno/idejnog lidera. Ovaj posao zahteva stvaranje veza sa dosta ljudi i zadržavanje visokog nivoa prisutnosti, što nije lako za introvertnu osobu kao što sam ja.
Svakako možete da uradite ovo: pre svega, potrebna vam je promena svesti. Umesto da se koncentrišete na neželjenu samopromociju, fokusirajte se na uživanje u deljenju svoje stručnosti sa drugima i na vašu sposobnost da pomognete drugima da valjano obavljaju svoj posao. Osmislite načine da delite svoja mišljenja i ideje koji se zasnivaju na vašim kvalitetima. Da li ste dobar pisac? Ako jeste, nađite pisane forme putem kojih ćete deliti svoju stručnost. Da li Vam prijaju manje grupe? Sazovite male grupe uticajnih članova i podelite svoje ideje sa njima. Dobar ste govornik? Prijavite se da dobrovoljno održite razgovore sa kolegama. Puno sreće!
Izvor: psychologytoday.com