Laguna - Bukmarker - „Saher“, uzbudljiv roman o propasti starog sveta i nastanku novog poretka - Knjige o kojima se priča

„Saher“, uzbudljiv roman o propasti starog sveta i nastanku novog poretka

Ukratko:

Beč 1892: Ana Saher namerava da nakon iznenadne smrti svoga muža nastavi da vodi hotel koji uspešno posluje. Odlučno i uprkos svim otporima, mlada udovica zauzima mesto direktorke: „Ja sam ovde gazda!“ Dok Ana Saher, s cigaretom u ruci i okružena čoporom bul-terijera, zajedno sa svojim odanim osobljem čini sve da hotel postane legendaran, dva se para, potpuno različita, u svojevrsnom braku učetvoro, bore za svoje duhovno sazrevanje.
Oko ljudi u hotelu Saher viju se ljubav i smrt. Noć 28. novembra 1892. sudbonosna je za goste i zaposlene ovog hotela, koji u tom trenutku još nosi ime Hotel de l’Opera. Vlasnik hotela, Eduard Saher, nije se oporavio od gripa i leži na samrti. Hotel, međutim, nastavlja uspešno da posluje, a rukovodstvo preuzima njegova supruga Ana Saher. Iste noći, u foajeu hotela se prvi put sreću dva para: knez i kneginja Fon Traunštajn iz Donje Austrije i bračni par Marta i Maksimilijan Aderhold iz Berlina, na svom medenom mesecu. Prvi susret je kratak, ali dva para će se povezati na mnogo godina. Pored toga, te noći u bečkim sokacima, na putu od hotela do kuće, nestaje jedanaestogodišnja devojčica koja je u hotelu radila kao služavka i čistačica. Svi ti ljudi su međusobno neraskidivo povezani, a ljubav i smrt prate njihov dalji životni put.

Saher, mesto zavođenja

Autorka životne puteve protagonista prati u naizmeničnim pripovedačkim sekvencama, koje međusobno prepliće na uzbudljiv način. Tako nastaje jedna mnogostrana slika različitih životnih situacija i društvenih slojeva. Tu je, s jedne strane, kneževski par, Georg i Konstanca fon Traunštajn, staro austrijsko plemstvo, dobro situirani, ali veoma privrženi savremenim idejama 20. veka koji je na pomolu. S druge strane, tu je mladi bračni par iz Berlina, koji hoće da otvori izdavačku kuću i doputovao je u Beč u potrazi za književnicima s novim idejama. Martin otac, Jevrejin, nije zadovoljan njenim izborom muža, pa stoga ona osim borbe za izdavačku kuću mora da se bori i da njen životni put bude prihvaćen. Konačno, tu je Marija, nestala devojčica, koja dospeva u vrlo čudnovat svet, iz kog će jednog dana morati da se oslobodi.

Novo stoleće na pomolu baca svoju senku

Način pripovedanja s naizmeničnim tokovima radnje najpre je pomalo naporan, jer se slike smenjuju brzo, pa stoga čitanje ne teče glatko. S daljim razvojem radnje koji sve bliže povezuje likove taj osećaj međutim slabi, a priče nas sve više zaokupljaju. Karakteri glavnih likova su višeslojni, njihova ograničenost vladajućim društvenim poretkom se oseća, ali tu je i njihova potraga za sopstvenom srećom i težnja za slobodom. Njihovi postupci su nam razumljivi, a ipak pripadaju drugom vremenu. Svim protagonistima je, međutim, svojstvena težnja za nezavisnošću, koju nastoje da ostvare. Ani Saher polazi za rukom da posle muževljeve smrti nastavi da vodi hotel i da upravlja njime. Marta će u svojoj izdavačkoj kući donositi odluke i započeće i razvijati karijeru. Konstanca će naći izlaz iz svog zlatnog kaveza, a konačno će i Marija moći da krene svojim putem.

Napetost ovog romana počiva na neprestanim međusobnim susretima i rastancima protagonista, dok sve ne bude konačno odlučeno. Pritom, određenu ulogu igraju i spoljne okolnosti, kao što su smrt carice Elizabete i Prvi svetski rat. Zbivanja neprestano komentarišu Ljubav i Smrt. Zahvaljujući toj originalnoj ideji, ponovo se uspostavlja distanca između čitaoca i protagonista, a događaji nam deluju kao da su postavljeni na pozornici.
U celini, uzbudljiv roman o propasti jednog starog sveta i nastanku novog poretka. O čežnji za drugačijim čovekom i potrazi za smislom života.

Autor: Betina Vajsiberšpringen
Izvor: histo-couch.de