S jedne strane, najčuveniji, peti roman engleske spisateljice
Nensi Mitford (1904–1973) „
Potraga za ljubavlju“ izrazito opravdava sopstveni naslov. I pripovedačica Fani Logan i, praktično, glavna junakinja Linda Radlet snažno su obeležene različitim predstavama o ljubavi i potrebom za njome. Ona naratorki nedostaje dobrim delom pošto je lišena elementarne porodične sreće (zbog razloga iz kojih njena majka dobija nadimak Pobegulja), dok su Fani praktično umesto roditelja vaspitavali tetka i teča. Njena rođaka i buduća najbolja prijateljica Linda je pak razmažena engleska aristokratkinja – što je i pripovedačica, mada ona nije razmažena – kojoj je jedini san da upozna idealnog muškarca i da joj bude uzvraćeno. Tačka njihovog najintenzivnijeg susreta je letnjikovac Alkonli, na kojem je društveni život intenzivan u svakom smislu. Fani zaista pripoveda o Lindinim potragama za ljubavlju, doduše i o svojima, ali diskretnije, što važi i za njene komentare koji su znatno odmereniji od onih koje iznose pojedini sporedni likovi. Elegancija prati i realistički postupak Nensi Mitford, i kao i da taj stvarnosni kontekst dodatno doprinosi opravdanosti naslova. To je slučaj i sa autobiografskim elementima, budući da je autorka kćerka ekscentričnog plemićkog para i da je provela netipično detinjstvo i ranu mladost koji se prilično podudaraju sa sadržajem početnih poglavlja romana.
S druge strane, Linda nailazi na „sudbonosne“ muškarce toliko oprečnih profila kao da autorka želi da zapravo napiše parodiju melodrame, a ne tipičnu priču o ljubavi. U taj se pak aspekt dela savršeno uklapaju nadrealistički elementi stvarnosti i sklonost hiperboli koja proističe iz prirode sporednih, često vrlo živopisnih likova, ekscentričnih aristokrata. Reći da je lov na decu – mada, naravno, ne u njegovom najdoslovnijem mogućem smislu – jedna od omiljenih zabava u Alkonliju zvuči pomalo jezivo, ali čitanje stranica koje o tome govore nagoni na smeh usled njihove ispunjenosti ogromnim količinama groteske. Na kraju krajeva, realističan opis različitih političkih sklonosti Lindinih i Faninih partnera u razdoblju između dva svetska rata, s obzirom na ulog koji to pretpostavlja, tj. na prekrupan značaj pojedinih političko-vojnih zbivanja koja se ne mogu izbeći, odvojio bi ovu knjigu od stvarnosne proze. Tako prikaz Španskog građanskog rata i izbeglica iz Španije u Perpinjanu u Francuskoj pridaje komičkim i satiričkim elementima valere tragizma. Što naročito važi za početak opisa Drugog svetskog rata kao logičnog ishoda španskog, građanskog, budući da je trijumf desnice u potonjem, 1939. godine, ohrabrio Hitlera i Musolinija. S te – i ne samo s te – strane je činjenica da je „Potraga za ljubavlju“ objavljena baš 1945. godine, kada je druga planetarna bojna završena, krajnje logična.
Kao što je logično i što se baš sada, u svetlu velike globalne krize u vidu najpre pandemije kovida a zatim i konflikata i rata u Ukrajini, obnavlja interesovanje za peti roman Nensi Mitford, o čemu najpre svedoči istoimena adaptacija u vidu televizijske mini-serije iz prošle godine. Baš poput doba koje nam autorka verno preslikava sa svim njegovim tragikomičnim nesporazumima, i ovo je takvo da sluti na početak nečeg krajnje ozbiljnog. U takvim vremenima potraga za smislom je najintenzivnija, a roman poput ovog može doprineti njenom olakšanju i upotpunjenju.
Autor: Domagoj Petrović