Tokom dve decenije provedene radeći za investicionu firmu, Ejmor Touls je posetio mnoge luksuzne hotele. Jedne noći boravio je u hotelu u Ženevi, u kome je mnogo puta ranije odsedao i primetio je poznata lica u holu. Touls je shvatio da su ti ljudi zapravo živeli tu i pomislio: „To je zanimljiva ideja za knjigu“.
Tako se rodio „Džentlmen u Moskvi“, roman o ruskom aristokrati koga su boljševici posle revolucije osudili na doživotni kućni pritvor u moskovskom hotelu „Metropol“. Ovo je drugi Toulsov roman. Posle prvenca po imenu „Rules of Civility“ koji se našao na listama najprodavanijih naslova 2011. godine, napustio je svoj posao i u potpunosti se posvetio pisanju.
Touls kaže da je odmah znao da će glavni lik njegovog drugog romana boraviti u hotelu protiv svoje volje, a Rusija je morala biti ta koja ga je tu zatvorila. „Rusija ima tradiciju kućnog pritvora staru stotinama godina“, kaže on. A luksuzni hotel je izgledao kao „savršeno mesto“ da se u njemu zatoči pojedinac dok oko njega Moskva prolazi kroz promene.
Grofu Aleksandru Rostovu je naređeno da živi u hotelu „Metropol“. Iz svojih raskošnih odaja je premešten u malu, mračnu sobu u potkrovlju. Za grofa to je veliki sunovrat u životu.
„On je čovek otmenog ponašanja i visoke kulture“, objašnjava Touls. „Navikao se na fine stvari, dane pune slobodnog vremena i ljude koji mu služe... Vidite ga kako prolazi kroz promene dok otkriva stvarnost i možda bolje razume život, od trenutka kada te povlastice za njega postanu prošlost.“
U početku se grofov život vrti oko hrane i pića. Zatim sreće devojčicu po imenu Nina, koja je živeći zajedno sa ocem u hotelu, istraživala svaki njegov kutak.
„Nina je ćerka udovca boljševika kome je hotel dat na upravu i koji se ponaša kao da je njegovo vlasništvo... Ona grofu pomaže da upozna hotel i shvati da može biti svet za sebe, mnogo raskošnije mesto za život nego što bi se isprva pomislilo.“
Knjiga prati grofov život od revolucije do Hladnog rata, 30 godina burne istorije koja se odvija na pragu hotela. Touls je morao da nađe način da oživi te događaje iz perspektive nekog ko je zatvoren u hotelu.
„Oni koji rade u hotelu ili ga posećuju, iskusili su te događaje iz prve ruke“, kaže on. „I možemo naslutiti nešto od pritiska koji trpe iz načina na koji se ponašaju... Ljudi su u toku rata izgubili članove porodice, ljudi su hapšeni. Sve se to dešava izvan hotela ali je i deo života u njemu.“
Polako, grof gradi sebi život unutar ograničenja hotela. Evo kako Touls misli o tome: „Zamislite raskošnu porodičnu trpezu, punu hrane. Polako, država sklanja jednu poslasticu za drugom, dok na kraju na stolu ne ostanu samo hleb i so.“
„Postoji volja za radošću“, kaže on. „Ako ostane samo na hlebu i soli – drevni ruski simbol gostoprimstva – porodica će i dalje slaviti... I dalje će oko tog stola biti smeha, ljubavi i saosećanja, ali i problema, i knjiga istražuje upravo to.“
Izvor: npr.org
Prevod: Vladimir Martinović