Čarobni roman - prvenac Emanuela Bergmana „Trik“ objedinjuje istoriju XX veka, čovečnost, magiju, i naravno ljubav. On pripoveda uzbudljivu životnu priču „Velikog Zabatinija“. Ovaj mađioničar i mentalista ne vlada samo umetnošću magije na pozornici, već magiju doživljava i u životu.
Roman „Trik“ je priča o dva jevrejska dečaka koji žive u različitim epohama i na dva kontinenta: Moše Goldenhirš odrasta na početku 20. veka u Pragu. On je rabinov sin, a njegov otac se pobrinuo da sin veru shvati ozbiljno. Kao petnaestogodišnjak Moše odlazi na cirkusku predstavu, zauvek se zaljubljuje u „persijsku princezu“ i beži od kuće. Pridružuje se cirkusu i s njim putuje po svetu. Najpre radi kao pomoćni radnik, sve dok gazda cirkusa i mađioničar, „Čovek Polumesec“ ne počne da ga podučava kako da začara publiku iluzijama. Jednog dana, on sa svojom „persijskom princezom“, koja je zapravo mlada devojka iz Berlina, napušta cirkus i tridesetih godina stiče slavu kao „Veliki Zabatini“ u najčuvenijem berlinskom varijeteu, Vintergartenu.
Ljubavna čarolija „Velikog Zabatinija“
Drugi tok radnji paralelno pripoveda o jedanaestogodišnjem Maksu Konu, koji živi u Los Anđelesu na početku XXI veka. Kad njegovi roditelji odluče da se razvedu, njegova najiskrenija želja je da se pomire. Slučajno nalazi ploču „Velikog Zabatinija“ i odlučuje da krene u potragu za njim. Nada se da će „ljubavnom čarolijom“ moći ponovo da spoji svoje roditelje. Zabatini, koji je u međuvremenu ostario, osiromašio i postao ogorčen, završava kao gost u kući Konovih.
Roman „Trik“ priča i o sudbini koju je Moše doživeo u nacističkoj Nemačkoj. Doznaje se pravi identitet proslavljenog mađioničara i mentaliste, koji je preživeo dva koncentraciona logora i na posletku stigao u Los Anđeles, bez prebijene pare. Moše i Maks ni ne slute da ih nešto povezuje. Zasad ćemo reći samo ovoliko: bez jednog, verovatno ne bi bilo ni onog drugog...
Mađioničarska veština pripovedanja o istoriji
Emanuelu Bergmanu je u ovom romanu pošlo za rukom da na fascinantan način umetnički prikaže istoriju XX veka. Priču o uzbudljivom životu „Velikog Zabatinija“ autor priča kao da je taj lik zaista postojao. Uzbudljivo i duhovito, Bergman opisuje mnoštvo srećnih i tragičnih trenutaka, koji se ponekad nižu bez pauze. I u priči o Maksu, autor s puno osećanja i zanimljivosti priča kako dečak čini sve da bi ponovo spojio svoje roditelje.
Zaista upečatljivi su, međutim, oni odlomci u kojima autor opisuje kako je Moše doživeo mučenje u podrumima Gestapoa užase koncentracionog logora Terezijanštat i ulazak u Aušvic, a uprkos tome nije dopustio da ga slome. Čitaocu bi prosto ponekad došlo da se osmehne na njegovu prepredenost i drskost, da nema onog gotovo neizmernog užasa, koji nas zbog toga samo još dublje dira. „Veliki Zabatini“ i autor tu dokazuju svoje pravo umeće.
Svojom mađioničarskom veštinom pripovedanja o istoriji Emanuel Bergman uspeva da na upečatljiv način stvori iluziju u čitaočevoj glavi i osećanja u ljudskom srcu. Roman „Trik“ najbolje bi se mogao opisati jednim čuvenim citatom Hermana Hesea:
„U svakom početku živi čarolija
Koja nas štiti i pomaže nam da živimo.
Vedro koračajmo iz prostora u prostor, ne vezujući se ni za jedan kao za zavičaj,
Duh sveta neće da nas okuje i stesni,
Već da nas stupanj po stupanj uzdigne, da nas proširi.“
Ukratko: Apsolutno vredi pročitati. Magičan i mađioničarski vešto napisan roman - prvenac, pun vedrih i potresnih slika.
Izvor: literaturweltblog.wordpress.com