Roman koji je ovenčan 2014. godine Bukerovom nagradom „Uska staza ka dalekom severu“ neobično je ambiciozan roman. Možda preambiciozan, iako za mene ambicija nije greh. Radnja započinje u poznom dobu života glavnog junaka, Doriga Evansa čiju sudbinu pratimo. On je oženjen Elom, ali u trenutku kada njegov puk isplovljava, on je već odavno u vezi sa Ejmi, prelepom suprugom vlasnika hotela. Čak i kada prikazuje ovaj istrošeni hotel, Flanagan ne usporava jer za njega i vazduh ima neku vlastitu svrhu: „Polumrtvi vazduh dremao je u hodnicima Kornvolskog kralja.“ Ima puno ovakovih opisa.
Centralni događaj romana su zverstva koja su trajala na burmanskoj pruzi smrti dok su je gradile stotine i hiljade robova, uključujući i 13.000 Australijanaca. Dorigo Evans, je kao poručnik i hirurg, priznat za vođu australijskih zarobljenika nakon pada Singapura.
Otac Ričarda Flanagana je bio zarobljenik u Burmi, i zato je knjiga njemu posvećena. Grupa australijskih dobrih momaka nagoveštava i motiv malog čoveka – Pevac Meknis, Crnja Gardiner, Škilja Tejlor, Ciga Nolan, Džeki Mororski. Australijanci su prisiljeni da rade bez obzira koliko su izgladneli i bolesni. Na kraju robove batinaju satima jer je ceo projekat sve bezuspešniji. Careva je volja da ova pruga bude sagrađena, a greška je nesrećnih robova što ona to nikada neće biti. Oni nemaju nikakav alat za rad a obučeni su samo u „krpe oko struka“ i boluju od kolere i najrazličitijih parazita. Zarobljenici moraju da pešače sedam milja u jednom pravcu, kroz džunglu, pre no što počnu da rade, često dan i noć. Na kraju neki puze i umiru. Ali još uvek ih prebijaju. To je potresno jasno prikazano i veoma je teško čitati stranu za stranom.
Kroz sve to Dorigo Evans je, kao stariji oficir, relativno povlašćen. On operiše bez anestetika ili hirurških pomagala. U jednoj užasnoj sceni on pokušava amputaciju kuhinjskom testerom. On koristi svaku priliku da urazumi Japance ali oni žive po sasvim drugačijim pravilima časti i dužnosti za čije razumevanje su nesrećni zarobljenici suviše nečisti. Flanagan se čak upušta u poduhvat prikazivanja stanja uma japanskih oficira: jedan konzumira narkotike, drugi voli odsecanje glava. Ali svi snažno preziru druge rase. Flanagan ne želi da bilo kome ostavi i najmanje iluzije o tome šta se dešavalo i u tome briljantno uspeva.
Evans je junak sa manama, izuzetno privlačan ženama, Ejmi voli njegovu tamnu put, u sukobu je sa sobom zbog krivice koju oseća zbog preljube, ali takođe i čovek koji je preživeo iskustvo u Burmi i postao heroj. Dok se bliži kraju svog životnog puta, poštovan u Australiji, „Osećao je stid i osećao je gubitak i osećao je da je njegov život oduvek bio samo stid i gubitak, bilo je kao da se svetlost gasi, majka ga doziva: Sinko! Sinko! Ali on ne može da je nađe, vraća se u pakao i iz tog pakla nikada neće pobeći.“
Ovo je nesumnjivo delo zadivljujuće energije i Ričard Flanagan je nesumnjivo izuzetno talentovan.
Izvor: theguardian.com
Prevod: Jelena Lonić