Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Tasmanija“: Mlada a majstorska proza - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Prikaz romana „Tasmanija“: Mlada a majstorska proza

Paolo Đordano (1982) je već svojim prvim naslovom „Usamljenost prostih brojeva“ načinio veliki komercijalni uspeh i zadobio naklonost kritike; štaviše, kao dvadesetšestogodišnjak tim je romanom postao najmlađi dobitnik prestižne italijanske nagrade „Strega“. U međuvremenu je objavio još tri prozne knjige, većinom prevođene na srpski. Kao što to čini i svaki zreo autor u jednom trenutku karijere ili u više njih, Đordano je u najnovijem romanu „Tasmanija“ radikalno promenio poetičku strategiju.

Za početak, knjiga pripušta najveće doze autofikcije na koje se autor dosad odlučio. Glavni junak se takođe zove Paolo i (kao i autor u trenutku objavljivanja ovog romana) ima četrdeset godina, obojica su zvanje fizičara unapredili predavanjima na univerzitetu što im nije smetalo da postanu novinari – oba objavljuju u dnevniku Korijere dela sera – a ni prozni pisci. Dotičnu ispovednost nipošto ne treba shvatiti kao vid piščevog povođenja za popularnim podžanrom autofikcije nego, u svojstvu sastavnog dela, potrebe da se iskreno i hrabro uhvati ukoštac sa najosetljivijim temama današnjice. Da, pre svega iskreno, a na to upućuju jedna od početnih i završna rečenica romana: „Možda se ta opsednutost nekih od nas predstojećim katastrofama (…) može svesti upravo na potrebu da u svakom komplikovanom razdoblju svog života pronađemo nešto komplikovanije, hitnije i opasnije, u čemu bismo razvodnili svoju ličnu patnju“, odnosno: „Pišem o svemu što me je nateralo da zaplačem.“

Bolni problemi koji opsedaju pripovedača, a više su vezani za lični atar, jesu kriza srednjih godina, nesigurnost da li da prihvati očinstvo, istovremena sklonost preljubi i vernosti, ambivalentnost potrebe za prijateljstvima... Da je „Tasmanija“ znatno više od autofikcije, svedoči piščevo spretno povezivanje ličnih odnosa sa neuralgičnim problemima opšte prirode.

Elem, naratorovi studenti nude mu kopču s temama samoubistva u mladosti i feminizma, prijatelj i kolega Noveli sa klimatskim promenama i nejednakošću polova u poslovnom miljeu, najbolji prijatelj Đulio i njegova bivša partnerka s ulogom porodice u svetu koji se raspada, obojica sa preprekama da prijateljstvo bude potpunije; partnerka Lorenca s dilemom da li preuzeti ulogu roditelja u svetu kakav je opisan, ljubavnica i novinarka Kurcija s islamskim terorizmom… Ako se dodaju opšte nedaće poput ratova, zagađenja, obezvređenja moralnog ali i sistema informisanja, porasta ekstremne desnice… vrlo je logično što se roman završava u Japanu, povodom istraživanja glavnog junaka za predviđenu knjigu o atomskim bombama bačenima na Hirošimu i Nagasaki 1945. godine.

Sa svim navedenim problemima, današnji svet najviše je nalik na trenutak posezanja za radikalno novim i neviđeno letalnim oružjem. Zahvaljujući podrobnom istraživanju i opisima bombardovanja dvaju japanskih gradova, autofikcija koja je ionako presecana podžanrom – vrlo pročišćene – dnevničke proze poprima elemente istoriografske fikcije i horora, a putovanja glavnog junaka kroz Zapadnu Evropu i na Daleki istok štivu daju šmek putopisa. Žanrovska mešavina još jedan je dokaz da se Đordano nije upustio u autofikciju ni zbog kakvog trenda, inače bi ga se doslednije držao.

U svetu koji je opisan realistički, a sam po sebi deluje kao distopijska maštena proza, neophodan je pozitivni orijentir koji Noveli vidi u naslovnoj Tasmaniji, mestu što izmiče ekstremnim temperaturama, nedemokratičnosti i brojnim drugim problemima današnjice. Da li će prevagnuti katastrofička strana stvarnosti ili mogućnost života u parčetu raja na planeti? Kao i svaki zreo autor, Đordano odgovor prepušta čitaocu, a sam jednako nudi ili ukida obe mogućnosti: Paolo nije napisao knjigu o Hirošimi i Nagasakiju, a na Tasmaniju niko od junaka na kraju nije otišao.

Autor: Domagoj Petrović


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
prikaz romana skrivena devojka lusinda rajli ponovo hara književnom scenom laguna knjige Prikaz romana „Skrivena devojka“: Lusinda Rajli ponovo hara književnom scenom
26.12.2024.
Kada je Lusinda Rajli preminula 2021. godine, čitaoci su verovali da je tu zaista kraj. Međutim, od tada je njen sin Hari Vitaker završio njenu poslednju, nedovršenu knjigu iz serijala Sedam sestara, ...
više
iz ugla prevodioca maca na recept  laguna knjige Iz ugla prevodioca: „Maca na recept“
26.12.2024.
Šta da radite kada ste pod stresom zbog posla, ne možete da spavate ili vam jednostavno treba uteha? Klinika Kokoro ima odgovor – prepisaće vam macu na recept! Šo Išida, autorka romana „Maca na rec...
više
radno vreme knjižara delfi i korisničkog centra tokom novogodišnjih i božićnih praznika laguna knjige Radno vreme knjižara Delfi i korisničkog centra tokom novogodišnjih i božićnih praznika
26.12.2024.
Obaveštavamo Vas da su 1, 2. i 7. januar neradni dani pa nećemo vršiti obradu i slanje porudžbina u tom periodu, već prvog sledećeg radnog dana. Porudžbine napravljene nakon 8. januara će biti ...
više
sve počinje od nas samih mnoštvo emocija na dizgramovoj promociji knjige sebi duguješ sve  laguna knjige Sve počinje od nas samih: mnoštvo emocija na Dizgramovoj promociji knjige „Sebi duguješ sve“
26.12.2024.
D. I. Zoranić, poznatiji kao Dizgram, predstavio je knjigu „Sebi duguješ sve“ i družio se sa čitaocima u sredu 25. decembra u kafeteriji Bukmarker knjižare Delfi SKC.   Pored autora, koji j...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.