Zadužbina Agate Kristi odabrala je britansku književnicu
Sofi Hanu kao autorku koja će nastaviti rad na zvaničnim nastavcima avantura Herkula Poaroa. U ovom zajedničkom poduhvatu naslednika slavne književnice i izdavačke kuće Harper Kolins do sada je napisano pet knjiga (na srpski jezik su prevedene četiri) sa novim avanturama malog detektiva velikih brkova.
Pored ovoga postoje i oni autori koji, i bez zvaničnog blagoslova, pišu u duhu „kraljice krimića“. Jedna od takvih književnica je i
Lusi Foli. Ova Britanka je nekoliko godina radila kao urednica pre nego što se osmelila da napiše svoj prvi roman „
Knjiga izgubljenog i nađenog“. Nakon velikog uspeha ovog ljubavnog romana mogla je potpuno da se posveti pisanju, putovanjima i slikanju.
Osim načina života, Folijeva je odlučila i da promeni žanr. Napustila je ljubavne priče i u potpunosti se posvetila krimićima. Usledili su romani „
Hajka“, „
Spisak zvanica“ i, najnoviji, „
Stan u Parizu“ (svi su prevedeni i objavljeni kod nas).
Svako ko je čitao knjige Agate Kristi prepoznaće njen duh u ovim knjigama. Lusi Foli i ne krije da joj je to i bila namera.
„Želela sam modernu Agatu Kristi i upravo me je ta želja navela da napišem triler“,
rekla je povodom izlaska romana „Hajka“. „Ključna razlika je što kod Kristi postoji detektiv. Poaro, gospođica Marpl, policajac u njenim ranim radovima. Nisam to želela. Namera mi je bila da malo poremetim taj model, da priču lišim detektiva i na taj način naraciju učinim jezivijom.“
Odličan pokazatelj da i drugi prepoznaju sličnosti jeste i to što je Lusi Foli odabrana kao jedna od dvanaest autorki koje su, sada uz blagoslov Zadužbine Agate Kristi, napisale nove priče o gospođici Marpl (
Marple: Twelve New Stories).
„Stan u Parizu“ je njeno najnovije delo koje je u prevodu Marka Mladenovića objavila izdavačka kuća Laguna. Oni koji su se ranije susretali sa njenim delima znaju tačno šta ovaj put mogu da očekuju od Lusi Foli. Tu su mala grupa ljudi, sada (samo)izolovana u luksuznoj pariskoj kući, luksuz i glamur iza koga se kriju memla i ruševine, stranac (u ovom slučaju strankinja) koji nepozvan ulazi u taj svet i otkriva pukotine u prelepoj glazuri, priču pratimo iz ugla više naratora… Ovaj put autorka ide malo dalje od kritike društvene elite i stidljivo se osvrće i na mračnu stranu samog Grada svetlosti, gde su bogatstvo i beda smešteni odmah jedni pored drugih.
Glavna junakinja Džes, sirova Britanka sa dna društvene kace, dolazi u Pariz kako bi pronašla utočište u domu svog daleko ambicioznijeg i uspešnijeg brata Bena. Umesto brata, u njegovom stanu nalazi samo krvave tragove. I dok se na svega nekoliko stotina metara od njih danima odvija pravi mali građanski rat u kome se demonstranti tuku sa policijom, Džes vodi svoju bitku sa stanarima zgrade kako bi otkrila šta se dogodilo i gde je nestao njen brat.
Iako na trenutke deluje kao predvidljiva, priča nas do samog kraja drži u neizvesnosti. Tek na poslednjoj stranici možemo biti apsolutno sigurni šta se zapravo dogodilo.
„
Stan u Parizu“ je roman koji se nalazi na tromeđi serije „Samo ubistva u zgradi“ (
Only Murders in the Building), društvene igre
Clue i, naravno, romana
Agate Kristi. Ako želite moderniju, gotovo
woke, varijantu Agate Kristi, onda je ova knjiga pravi izbor.
Autor: Milan Aranđelović
Izvor:
Bookvar