Šta dolazi posle „živeli su srećno do kraja života“?
Upravo ovo je tema kojoj je autorka
Holi Born posvetila svoj prvi roman za odrasle.
Tori Bejli je tridesetjednogodišnjakinja koja je u svojim dvedesetim stekla slavu bestselerom „Who the F*** Am I?“ – ironičnim memoarom o nepokoravanju normama i očekivanjima okoline, na kraju koga naša junakinja, uprkos svemu, upoznaje muškarca o kakvom je sanjala.
Od tada je prošlo šest godina i očigledno je da Torin život i veza nisu onakvi kakvim ih drugi zamišljaju. A kada se njena najbolja drugarica Di (Born maestralno opisuje prirodu ovakvog odnosa među ženama) zaljubi, Tori zapada u još dublju životnu krizu.
Pišući o životnim izazovima i dilemama sa kojima se suočava veliki broj milenijalaca, opterećenih brigom da ne ispunjavaju zahteve koje pred njih postavljaju društvo i društvene mreže, Holi Born se nalazi na dobro poznatom terenu. Ova mlada autorka svojim britkim opaskama razotkriva samu suštinu njihovih problema, a njen sjajni smisao za humor, poput pojasa za spasavanje, sprečava čitaoca da potone u mračne vode depresije.
Život njene protagonistkinje pratimo kroz komentare na Instagramu, SMS poruke i objave na Fejsbuku, kao i kroz niz zapažanja koja podsećaju na dnevničke beleške – pomalo zastrašujuće, ali takav postaje i sam život, zahvaljujući sveprisutnosti društvenih mreža.
Torina opterećenost borama i telesnom težinom je klasični kliše čiklita, ali moramo imati u vidu da se tu ipak radi o stvarnim ženskim strahovima i jedna ovakva knjiga bi bez njih delovala neprirodno.
Pa ipak, „
Šta ćemo sad?“ nije samo priča o inteligentnoj ali preosetljivoj tridesetogodišnjakinji koja, na sebi svojstven način, brine o braku i bebama: prateći zbivanja u njenom životu, pred našim očima se polako razvija neugodni portret emocionalnog zlostavljanja u vezi. Tori je svesna da u njenom životu nešto ozbiljno nije u redu, ali ona voli Toma.
Već u ranim stadijumima priče imamo primer prinudnog seksualnog odnosa. „To nije bilo u redu. Znam da nije bilo u redu“, govori ona sebi, ali zna i da ništa nije učinila da ga spreči. Dok Tori pokušava da zaboravi, Born na trenutak ruši četvrti zid i obraća se čitaocu: „Ne pretvarajte se da se i vama ovo nije dogodilo“. I potpuno je u pravu.
Ovaj zabrinjavajući aspekt Torine veze predstavljen je krajnje suptilno i često ga je teško razaznati u moru duhovitih zapažanja o savremenom životu. Tom se ponaša kao da je Tori luda jer posle šest godina veze želi da razgovara o braku i deci, ljuti se i predlaže joj da potraži stručnu pomoć. „Možda želim decu zato što je to normalno“, razmišlja ona. „Kunem se da nisam ja u pitanju. Nemoguće je da se radi samo o meni.“
Ali on nije uvek takav. Posle večere sa drugim parom, tokom koje je Tom odlično glumio savršenog partnera, pijana Tori misli da će on nastaviti tako da se ponaša i kada ostanu sami. „Mislila sam da će sve biti OK, jer je Tom u restoranu bio divan“, patetični optimizam ove rečenice je uistinu poražavajući.
Tomovo ponašanje se, naravno, odmah menja. Dok Tori jeca, on joj okreće leđa i govori da je luda. Ta scena savršeno ilustruje destruktivnu prirodu ovakvih veza i dodaje uznemirujuću dubinu sjajnom romanu Holi Born.
Autor: Frenki Mekoj
Izvor: standard.co.uk
Prevod: Jelena Tanasković