Njen izgled i zaveštanje izgleda da imaju neobičnu osobinu da nadmašuju vreme. Ona je svuda: u maloj crnoj haljini i parfemu Broj 5; u mornarskoj majici, širokim pantalonama, nizovima bisera i elegantnim odelima i suknjama. Čak i sada, u androginom izgledu manekenki na modnoj pisti i u opuštenom, šik, „upravo sam izašla iz kreveta i izgledam prelepo“ imidžu koji je u trendu u modnim magazinima i blogovima ‒ Koko Šanel je sveprisutna.
Ali šta da radimo sa njom? Šta da učinimo od ove žene koja je znala, jer je bila ispred svog vremena, da „ekscentričnost treba da bude u ženi a ne u haljini“?
Ovo je teško pitanje na koje su autori više puta pokušali da daju odgovor. Samo u toku poslednjih pet godin, izašlo je nekoliko biografija i filmova. K. V. Gortner, pisac istorijske fikcije, donosi nam najnoviji pokušaj da razumemo nedostižnu Koko, u svom romanu „Gospođica Šanel“.
Ono čime Gortner doprinosi ovoj temi, sem što je iskusni pisac koji piše o prošlosti, jeste njegova obuka iz dizajna i iskustvo u modnoj industriji. Ovo je odlično istražena knjiga, koja jasno ocrtava život Gabrijele (Koko) Šanel – „od siromaštva do slave“ priča o devojci rođenoj u seoskoj porodici u ruralnoj Francuskoj, pred sam početak dvadesetog veka.
Nakon što je u detinjstvu postala siroče i bila odbačena od svih, uspela je da, odlučno i teškim radom, stvori izvanredan život za sebe. Za one koji nisu upoznati sa njenim životom, a koje ne privlače biografije, Gortnerova priča mogla bi da bude dobro mesto za početak.
U neodoljivom narativu koji pažljivo smešta Šanel u istorijski kontekst, izranja portret žene koja je znala kako da iskoristi svoj talenat baratanja iglom i koncem – koji je naučila od majke i koji su negovale kaluđerice u manastiru gde je provela veći deo svog detinjstva – kao sredstvo kojim bi popločala svoj put prepun izazova, onaj koji je odveo od krojačice do modne ikone i stvaraoca „moderne“ žene.
Šanel iz Gortnerove priče gradi imperiju u svetu muškaraca u pozadini dva svetska rata i uspeva da izgleda besprekorno. Ona šokira, zastrašuje i radi do iznemoglosti, dok emocionalno pati od dve velike tragedije koje su je zadesile; smrti njene jedine prave ljubavi i očevog odlaska.
I ova emocionalna gungula je ono što roman pokušava da uhvati, jer svi uglavnom poznaju suštinu njenog života. U pitanju je žena, osoba, koju izgleda ne možemo da shvatimo.
Poput njene „male crne haljine“, Šanel je i sama bila mnogo komplikovanija nego što je izgledala: jednostavnost siluete sugeriše istovremeno strogoću i slobodu – ono čemu se Koko divila i što je i sama posedovala. Ali, kako pomiriti ta dva aspekta?
Gortnerov roman poručuje da ako hoćemo da razumemo Šanel moramo da razumemo njen stav prema odeći – a samim tim i njenu viziju žena. Za Šanel, odeća nije kostim namenjen za pretvaranje. Ono što žene nose mora da bude lepo i elegantno, ali i funkcionalno. Ženama treba da dišu i da se kreću i da doprinose životu kao individue.
„Gospođica Šanel“ iznosi na svetlo i centralnu, prilično tužnu, činjenicu o Koko: uprkos njenom profesionalnom uspehu, njenoj vitalnosti i znatiželji, nije bila sposobna da pronađe sreću. Na vrhuncu slave, istinska sreća i unutrašnji mir o kom je sanjala, koji je ispunjavao njen život iz snova ‒ izmicali su joj. Umesto toga, uzimala je ono što je mogla da dobije – posao, ljubavnike, tablete – i postala je zavisna.
Ono šta nam istorijska fikcija nudi jeste šansa za imaginaciju da popuni lakune u stvarnoj priči, za glas da ispliva i za život da oživi na stranicama. Čitaoci konvencionalne istorijske fikcije neće biti razočarani iskrenošću ove priče i odlično kreiranim opisima koji oživljavaju knjigu.
„Gospođica Šanel“ je detaljan i pažljiv pogled na neobičan život žene čiji je apsolutni prezir prema korsetu izmenio ne samo modnu industriju, već i shvatanje jedne ere, čiji je izgaženi duh bilo teško uništiti i čija priča, iako vrlo stvarna, leti kroz vreme poput bajke.
Izvor: washingtonindependentreviewofbooks.com