Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Duž oštrog noža leti ptica“: Svet sa šibom u rukama - Knjige o kojima se priča
Nova epizoda podkasta svake srede u 20 sati na našem Jutjub kanalu
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoPodkastNagradeKalendar

Prikaz romana „Duž oštrog noža leti ptica“: Svet sa šibom u rukama

Možda je tema ljubavi najčešća u okvirima svetske književnosti, ali je u srpskoj literaturi rat otac svih stvari. On se u nas neprekidno, reći će Crnjanski „obnavlja iz praha i pepela kao feniks“. Priča koja se otrgla od volje svoga tvorca, ma koliko odlagana, sklanjana, prećutkivana, morala je biti ispričana. Reči ne umeju da ćute. Tanja Stupar Trifunović je jedinim oružjem koje ima, rečima, u romanu „Duž oštrog noža leti ptica“ oslikala portret rata i dala mu lice.

Autorka šest knjiga pesama, tri romana, prevođena na četrnaest jezika, Tanja Stupar Trifunović dobitnica je brojnih nagrada za poeziju i prozu, među kojima se izdvajaju: Nagrade Evropske unije za književnost 2016. za roman „Satovi u majčinoj sobi“, Vitalovu nagradu Zlatni suncokret  2019. za roman „Otkako sam kupila labuda“; „Zmijštak“, knjiga poezije, ovenčana je Nagradom „Vasko Popa“ 2022. godine.

Ovo je roman o temama koje istorija zaobilazi, jer je ljudska, neizražena brojevima, već emocijama: susret sela i vojske, običnog i života koji iskače iz šina normale, unoseći novi poredak. Galimatijas novonastalog stanja na koje se treba navići, ali i glib u koji su točkovi ustaljenih pravila mira upali i ne mogu se izbaviti. Ovo je i roman o odrastanju dece rata, koja su, umesto uniiformi, obukla traume i nose ih decenijama, koji kao da nije ni prestao.

Vanja i Milena glavne su junakinje romana, na suprotnim polovima, na približno jednakoj razdaljini od središta svojih težnji, prihvatanju zajednice, u ovom slučaju sela, u koje su dospele, Vanja ponukana izbeglištvom, Milena odsustvom majke, bez znanja očevog identiteta, živeći trajno obeležena žigom kurvinog kopileta. Za razliku od Vanje i njene želje da vrvi u vrevi, prilagodi se, ne ističe i prihvati sela, Milena odmalena, kriva bez krivice i mogućnosti praštanja, živi u takvom svetu, ne pripadajući mu. Ispričana je dečja perspektiva rata jer deca „nemaju još dovoljno životnog iskustva da kalkulišu i oni odražavaju svijet oko sebe onakvim kakvim ga vide. Kako svijet postaje surov, i oni postaju surovijim“.

U dečjim igrama, u kojima je kolovođa Vanja, zbog zaštićenosti roditelja, samo se pritajeno naslućuje bubrenje rata, dok se kod Milene na ličnom planu, razvoj telesnih karakteristika koje je uvode u svet odraslih i buđenje čulnosti, na širem planu istovremeno podudara sa sazrevanjem rata, u čijem će se vrtlogu naći. Bačena u svesnost, Milena je dokaz da rat može biti opšti i pojedinačni, voditi se na dva fornta: odigravati se na širokom prostoru, s mnogo učesnika, i u krugu porodice. Što će i Vanja shvatiti suprotstavivši se autoritetu (odrasloj osobi koja je nedolično oslovila Milenu), nakon prvobitnog animoziteta, ruši iluziju i shvata da put prema posebnosti mora graditi meandriranjem pored sveta i tako ugrabiti drugačiju sudbinu.

Lik Milene podseća na Maru iz Bulatovićevog najboljeg ostvarenja „Crveni petao leti prema nebu“ i Lizavete iz „Braće Karamazovih“ – zamislimo je kako, ne opirući se stvarnosti, gleda u provaliju neba, umotana u jutarnju tišinu, i želi da zaboravi na nevolje i boli koje joj pritiskaju grudi, i čeka ljubav (majčinu, očevu, vojnika Milana i seoske zajednice čiji je deo) koja neće doći.

Tanja Stupar Trifunović ispričala je univerzalnu priču, koja se događa svuda i uvek. Imamo rat koji se sliva u svakodnevni život ljudi. Vojsku, zločince, žrtve. Prvo se naslućuje, potom se osećaju prvi znaci njegovog prisustva, da bi probio branu i umarširao u svet junaka, rušeći tok uobičajenog života i dajući mu novu, fatalnu dinamiku. I prirodu koja živi bez reči, vetar koji nastanjuje zgarišta spaljenih kuća, i nije ga briga hoće li ih neko ponovo nastaniti. Roman govori o nemogućem povratku: jednom napušten dom ne može biti isti kada se u njega opet vratimo, jer mi koji mu se vraćamo nismo isti.

Stupar Trifunović opisuje netipične uslove odrastanja, koji su inače burni jer uvode u svet odraslih, a kako primećuje Isidora Đolović, „bavi se i pitanjem priče kao svedočanstva, sredstva samoanalize i upoznavanja sopstvene, a uzimanja otiska duše kolektiva, kroz borbu odbojnosti i osećaja pripadnosti koja traje u ličnosti još dugo pošto su utihnuli zvuci rata“. Potpuni prestanak rata u nama i izvan nas samih nastupiće jedino kada se pomirimo sa tim da neće prestati.

Autor: Siniša Bošković
Izvor: Književne novine


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
slavimo prvi rođendan knjižare u palati nauke i poklanjamo 20 popusta na kompletan asortiman laguna knjige Slavimo prvi rođendan knjižare u Palati nauke i poklanjamo 20% popusta na kompletan asortiman
24.12.2025.
Knjižara Laguna u Palati nauke 24. decembra 2025. obeležava svoj prvi rođendan. Tim povodom želeli smo da tog dana obradujemo sve posetioce tako što ćemo obezbediti 20% popusta na kompletan aso...
više
zašto nam se istorija ponavlja pred beogradskom publikom predstavljena knjiga bilo nekad u srbiji momčila petrovića laguna knjige Zašto nam se istorija ponavlja – pred beogradskom publikom predstavljena knjiga „Bilo nekad u Srbiji“ Momčila Petrovića
24.12.2025.
U knjižari Delfi SKC predstavljena je nova knjiga novinara i pisca Momčila Petrovića „Bilo nekad u Srbiji“, koji je svojim ranijim naslovima navikao čitalačku publiku na uzbudljive, dinamične, filmičn...
više
 komi ne ume da komunicira 36 u prodaji od 26 decembra laguna knjige „Komi ne ume da komunicira 36“ u prodaji od 26. decembra
24.12.2025.
Jedan od omiljenih manga serijala današnjice „Komi ne ume da komunicira“ Tomohita Ode donosi nam 36. epizodu o prelepoj devojci sa problemom u komunikaciji, koja je za kratko vreme stekla veliku popul...
više
na pomolu je potpuni preokret obećana nedođija 15 u prodaji od 25 decembra laguna knjige Na pomolu je potpuni preokret: „Obećana Nedođija 15“ u prodaji od 25. decembra
24.12.2025.
Ema, Norman i Rej najbistrija su deca u sirotištu i vode prijatan život pod okriljem svoje starateljke koju nazivaju majkom. Uvek ih čeka ukusna hrana, čista odeća, imaju dobro okruženje za učenje i m...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.