Lejdi Džejn Frenklin, udovica polarnog istraživača ser Džona Frenklina zatražila je uslugu od Čarlsa Dikensa 1854 godine. Dikens je upravo završio svoj roman „Teška vremena“ i upravo se spremao da piše „Malu Dorit“. Bio je najpoznatiji pisac u Engleskoj, na zenitu svoje slave i popularnosti. Lejdi Džen je želela da opovrgne članak o nestanku njenog muža na Arktiku devet godina ranije jer je implicirano da je Frenklinova posada pribegla kanibalizmu da bi preživela. Dikens – ogorčen napadom na ovog heroja Britanskog carstva – objavio je gnevan kontranapad u sopstvenom magazinu „Household Words“ koji je odjeknuo po svom tonu – bio je to gotovo rasistički traktat o tome kako je fizički i moralno nemoguće da civilizovani beli ljudi padnu na nivo „divljaka“.
Za Dikensove biografe, ova epizoda zavređuje jedva jedan pasus ili stranicu. Ali za pisca Ričarda Flanagana, kratki susret Dikensa i lejdi Džejn bio je podstrek za njegov peti roman „Gladna srca“ – literarno-istorijsku igru o razdvojenosti, istraživanju sumnjivih afiniteta različitih likova i posledicama ovog susreta za stvarne živote i potonje generacije.
Flanagan je rođen na Tasmaniji gde i dalje živi, i gde je ser Džon Frenklin bio guverner od 1837. do 1843. godine (kada se ta zemlja zvala Van Dimenova zemlja). Susret lejdi Džejn i Dikensa dao je Flanaganu dvostruku mogućnost: da istražuje brutalnu istoriju svoje domovine i da ispita prekretnicu u emotivnom životu jednog od najvećih romanopisaca.
To je postigao kroz prepleteni narativ: jedna nit je priča o Dikensovom životu između 1854. i 1858. godina, a druga je priča o mladoj Aboridžinki Matini koja preživljava britanski genocid u Van Dimenovoj zemlji i koju usvajaju guverner Frenklin i lejdi Džejn.
Matinin kratki, nesrećni život postaje simbol patnje tasmanijske aboridžinske populacije i prirode devetnaestovekovne britanske kolonizacije, naglašene samodovoljnim asortimanom njihovih društveno-kulturoloških ideja i moralnih vrednosti. Matinu otimaju sa Flindersovih ostrva, gde je nekolicina Van Dimenovih Aboridžina bila držana u zatočeništvu, i ona na kratko postaje miljenica guvernerovog provincijalnog dvora. Frenklin, u Flanaganovom prepričavanju, postaje toliko opsednut devojčicom da je jedne noći, kada ostane sam sa njom, siluje. Kada Franklinu istekne postavljenje i bude pozvan u Englesku, on i njegova žena ostavljaju Matinu u sumornom sirotištu Hobart. Ograničene mogućnosti, beda, pijanstvo i najniža prostitucija guraju nesrećnu devojku na društveno dno.
U međuvremenu, u Londonu, Dikens zapada u ono što se danas zove neurotičnom krizom srednjih godina. U svojim četrdesetim, nesrećan i nemiran, i pored slave i bogatstva, neprestano u poslu, on shvata da je njegov brak i pored svega, mrtav i upušta se u pozorišni projekat sa prijateljem Vilkijem Kolinsom. Inspirisani Frenklinovom sudbinom, njih dvojica pišu komad o polarnoj ekspediciji „The Frozen Deep“ sa Dikensom u glavnoj ulozi. Uspeh je bio takav da je Dikens (koji je dobio neverovatnu energiju i osetio veliko zadovoljstvo u izvođenju komada) organizovao turneju sa profesionalnim glumcima. I glumicama – uključujući osamnaestogodišnju Elen Ternan. Dikens će ubrzo, zbog nje, napustiti suprugu i živeti sa njom sve do smrti 1870. godine.
Ovako kratak siže ne pokazuje svu kompleksnost i nijanse ovog slojevitog i fascinantnog romana. U praćenju putanja ovih različitih života koji se prepliću i utiču jedni na druge, kroz jedan slučajan susret koji otkriva veliki broj neočekivanih veza, Flanagan istražuje i ljudsku istoriju i ljudsku prirodu. Čitalac uplovljava u umove njegovih glavnih likova i saznaje njihove najintimnije misli. O ironiji ljudske sudbine i nepredviđenim istorijskim posledicama govori se sa stanovištva mudrosti naknadne pameti.
Roman „Gladna srca“ poseduje trenutke velike literarne snage i lirike. I to ne samo u opisima divlje Tamsanije već i u bučnog Londona. London iz sredine XIX veka oživljava u svim bojama pred očima čitaoca, kao i lik samog Dikensa. Flanaganov portret velikog pisca deluje istinito, savršeno odražavajući njegove demone i neverovatnu energiju.
Kao što naslov aludira (a Flanagan pominje u autorskoj belešci), roman „Gladna srca“ je između ostalog meditacija o želji. Dikensove i Matinine želje i njihova poricanja – nametnuta ili samonametnuta - utiču na njihove živote na nezamislive načine. Imajući na umu veliku piščevu ambiciju da obuhvati značajan istorijski period, roman „Gladna srca“ ima skroman obim i ponekad čitalac poželi da je Flanagan dao sebi još prostora za ovu intrigantnu priču.
Roman ilustruje – sa izvanrednom umešnošću – kako fikcionalizacija stvarnih ljudi i istorije može da bude sjajna. Za razliku od biografa ili istoričara, pisci nisu ograničeni faktografijom. U samouverenim, stručnim rukama, fikcija može da oslobodi prošlost i percepciju većih (ili manjih) istorijskih ličnosti na način na koji stručnjaci i novinari mogu samo da im zavide. Ričard Flanagan je dobar primer ovakvog poduhvata. Kroz njegovu fikciju, dvodimenzionalni, konformistički potreti pojedinaca postaju bogati i trodimenzionalni očevici koji pružaju novo svedočanstvo o prošlosti.
Autor: Vilijam Bojdžun
Izvor: www.nytimes.com