Laguna - Bukmarker - Prikaz knjige „Utroba zemlje“ Pitera V. Breta - Knjige o kojima se priča

Prikaz knjige „Utroba zemlje“ Pitera V. Breta

Ovaj prikaz ne sadrži spojlere koji se odnose na „Utrobu zemlje“ ali može sadržati spojlere iz prethodnih knjiga u serijalu.

„Utroba zemlje“ je peti i poslednji deo bestseler serijala Demonski ciklus Pitera V. Breta. Realistični prikazi sukoba junaka, fenomenalno zamišljen i sproveden magijski sistem kao i puno duboko filozofskih i duhovnih elemenata spojeni su u izuzetno delo. Ne mogu dovoljno da nahvalim ovaj serijal i sada kada je završen nemate izgovor da ne počnete sa čitanjem. Nećete zažaliti, garantujem.

Krvožedni demoni su odvajkad opsedali noć, lovili i progonili ljudsku rasu, dok su sve malobrojniji ljudi zavisili od napola zaboravljene magije. A onda su se pojavila dva heroja – muškarci bliski kao braća, a ipak razdvojeni izdajom. Arlen Stog je postao poznat kao Iscrtani čovek, tetoviran od glave do pete moćnim magijskim simbolima koji mu omogućavaju da se bori sa demonima prsa u prsa i izađe kao pobednik. Džardir, naoružan magijski zaštićenim oružjem, naziva sebe Izbaviteljem, za koga se predviđa da će ujediniti čovečanstvo i povesti ga do trijumfa u Šarak Ka – konačnom ratu protiv demonske vrste.

Ali u svom pokušaju da prenesu rat na demonsku teritoriju, Arlen i Džardir su pokrenuli nešto što bi moglo značiti kraj svega onog do čega im je stalo – pokrenuli su Roj. Sada je pravi rat otpočeo, i ljudska vrsta ne može da se nada pobedi osim ako Arlen i Džardir, uz pomoć Arlenove žene, Rene, ne uspeju da pokore zarobljenog demonskog princa i primoraju prevrtljivo stvorenje da ih odvede u samu utrobu zemlje, gde Majka Demona gaji svoju neprebrojivu armiju.

Verujući da će njihovi najbliži, Liša, Inevera, Rejgen i Elisa uspeti da ujedine zavađene ljude Slobodnih Gradova i povedu ih u borbu protiv Roja, Arlen, Rena i Džardir kreću u očajnički pohod u najdublje dubine zla, ne očekujući da će se vratiti živi.

Ponekad je, kada se pišu prikazi nekog poodmaklog dela u serijalu, teško jednostavno ne ponavljati sve ono što voliš iz prethodnih delova, a što se u narednim nastavlja. Ipak, postavka ovog serijala je jedna od bolje realizovanih postapokaliptičnih slika svetova koje sam čitao. Magični sistem je fantastičan: logičan, dosledan i originalan. Likovi su podjednako realistični, sukobljeni i jedinstveni kao što su bili. Ako ste čitali prethodne četiri knjige i uživali u njima, užitak će se nastaviti i u ovoj.

Ali na stranu sve to; bez želje da otkrivam spojlere u zapletu, postavlja se generalno pitanje kraja. Samim naslovom „Utroba zemlje“ prilično je jasno na čemu se zasniva zaplet ove priče. Ostaje samo da iznesem svoje mišljenje o tome kako je izveden kraj. Najkraće rečeno, prilično je dobro. Knjigu nisam jednostavno završio, spustio je i prešao na neko drugo štivo, već je ostala uz mene danima.

Kada dobro promislim, deo koji me je najviše začudio je koliko vremena je prošlo u ovoj knjizi. Ceo serijal je veoma realan kada je tok vremena u pitanju. Nema mnogo rupa i proletanja vremena u svakoj pojedinačnoj knjizi, već samo između njih. Prva knjiga počinje godine 319. PP (posle povratka) a poslednja se završava 335. PP, što je ukupno 16 godina. Četvrta knjiga se završava zarobljavanjem Algai Ka i namerom naših junaka da se upute u zemljinu utrobu i sukobe direktno sa demonskom Kraljicom.

Uzevši u obzir njihovu odluku i odlučnost da delaju, čovek bi pomislio da će se poslednja knjiga odigrati u samo nekoliko dana, možda za nedelju ili dve. Umesto toga smo dobili nekoliko preskoka –„nekoliko nedelja kasnije“ i bar jedan od „mesec dana kasnije“, a sama knjiga je smeštena unutar dve godine, 334. i 335. PP.

Bret gazi preko mnogih klišea. Njegovi „izabrani“ nisu čak ni sigurni da su baš oni izabrani. Među njegovim junacima ima seoskih dečaka koji ne postaju ni plemići, ni intelektualci ni govornici onog trenutka kada im se moći manifestuju. Njegovi ženski likovi su često društveno, seksualno i politički oslobođeni i uopšte ih ne zanima ako muškarci oko njih imaju problem s tim. Postoji ozbiljna mogućnost da će glavni junaci izgubiti, a i da čitav poduhvat propadne. Bret ne zapostavlja ni kulturna ni politička dešavanja u ostatku svog sveta kada se važni zapleti zahuhtaju. I ono što je možda najvažnije ‒ postavlja situaciju u kojoj je, čak iako junaci ne uspeju, jasno da će ljudi oko njih nastaviti da se bore i istrajati.

Ako bih morao da svoj celokupni utisak o ovom serijalu svedem u jednu reč, to bi bila „realistično“. Jednostavno, sve u vezi sa ovim serijalom, slika sveta, zaplet, likovi, kultura, društvo, pružaju osećaj realnog dok su istovremeno umešani i demoni koji svake noći izranjaju iz magle. Sjajan kraj sjajnog serijala sa više hvale nego što mogu da smestim u jedan prikaz i ostanem nepristrasan. Trebalo bi obavezno da završite čitanje serijala ako ste ga već započeli. A svakako bi trebalo da počnete ako do sad niste. Časna reč.

Izvor: strangecurrencies.org
Prevod: Dušica Novaković