Dobar savet ima dve karakteristike, ali on retko kad zadovoljava obe. Mora biti ili specifičan i relevantan za mali broj ljudi u retkim situacijama. Ili može biti opšti i odnositi se na svakoga. Piter Til je napisao knjigu u kojoj se nada da će premostiti razlike između specifičnog i opšteg – knjigu koja će pomoći vlasniku firme u Ajovi, kao i startapu u San Francisku.
„Od nule do jedan: Beleške o startap kompanijama ili kako graditi budućnost“ obuhvata Tilovo razmišljenje o onome što bi moglo da se desi u bliskoj budućnosti, šta će biti tada vredno i kako vi i ja možemo da se pripremimo za to. Kako biste dorbo shvatili knjigu, morate da razumete naslov, koji daje uvid u Tilovo razmišljanje. Ići „od nule do jedan“ znači kreirati nešto potpuno novo. To nije kreiranje aplikacije za filtriranje fotografija, programa za elektronsku poštu ili pametnog telefona.
Bliži nam se leto i ja planiram da vodim ćerke na odmor. Znam kako je bilo prošle i pretprošle godine, a verovatno će i ove biti isto. Možda će biti nekih izmena, više izleta, novih lokaliteta i novih dogodovština. Ovo su postepena unapređenja našeg letovanja. U Tilovoj terminologiji to su iteracije od 1 do 2. Međutim, može nam se desiti da na tom letovanju naiđemo na nekakav moski bife sa postavljenim stolovima, ovakvom i onakvom hranom na njima, a i da tu bude bend koji svira uživo, pa čak i da bude upriličena predstava o lokalnoj istoriji. To bi bilo nešto bliže od 0 do 1. Kako bi došli do tih od nula do jedan ideja, Til sugeriše da postavimo pitanje, „U čemu se vrlo mali broj ljudi slaže sa vama?“ i „Koju vrednu kompaniju niko ne stvara?“
Teško je pronaći sve ovo, ali na početku možete pomoći sebi. Til piše:
„Svaki startap je mali na početku. Svaki monopol dominira većim delom tržišta. Zato, svaki startap treba da počne sa veoma malim tržištem. Uvek je sigurnije tako. Razlog je prost, lakše je dominirati manjim tržištem od velikog.“
Knjiga je nastala na osnovu predavanja koje je Til držao na Stanfordu i u nekim trenucima je malo peckava. Til ima poglavlje o sreći pod nazivom „niste srećka“ za koje smatram da je malo lakomisleno jer zaključci nemaju istu logičku jasnost poput drugih poglavlja. Takođe postoji poglavlje o osnivačima startapova sa referencama na Stiva Džobsa, Britni Spirs i Hauarda Hjuza, koje sam morao dvaput da pročitam kako bih razumeo šta je hteo da kaže. Van toga, ova knjiga je prilično konkretna, posebno „sedam pitanja na koje svaki biznis mora da odgovori.“
- Možete li da stvorite nešto novo, a ne unapređeno?
- Da li je sada pravo vreme za ovaj biznis?
- Da li počinjete sa većim udelom ili manjim tržištem?
- Da li imate pravi tim?
- Da li možete da prodate, izlažete i isporučite proizvod?
- Da li možete da odbranite vašu tržišnu poziciju? Da li možete da je odbranite za dvadeset godina?
- Da li ste pronašli priliku koju drugi ne vide?
Knjiga je vrlo dobra, ali možda vas neće interesovati ako ne vidite svoje mesto tu, na sredini, između specifičnih i opštih filozofija. Takođe je puna zanimljivih citata, bogatih paralela i brzo se čita. Pohvale na poleđini dolaze od Nasima Taleba, Marka Zukerberga i Ilona Maska, što bi trebalo da vam da neku ideju ko bi mogao da uživa u njoj.
Izvor: productivityist.com
Prevod: Milos Vulikić