Laguna - Bukmarker - Prikaz „Knjige o Netfliksu: Ne pravilima“: Prava poslovna biblija - Knjige o kojima se priča

Prikaz „Knjige o Netfliksu: Ne pravilima“: Prava poslovna biblija

Dok zajedno sa stanovnicima skoro pa svih zemalja sveta (nema ga samo u Iraku, Siriji, Severnoj Koreji i sličnim zemljama) uživate u Netfliksovoj ponudi, jednog od dva najveća globalna strimera, da li ste se zapitali kako je on uopšte nastao? Netfliks je davnih 90-ih bio samo servis koji je svojim korisnicima slao poštom naručene filmove na DVD-u. Kada je, kako ćete saznati u „Knjizi o Netfliksu“, osnivač ovog strimera Rid Hejstings 2000. godine u očaju pokušao da svom konkurentu proda Netfliks i njegovih 50 miliona dolara dugova, direktor Blokbastera, koji je tada posedovao lanac od 9000 DVD klubova vredan 6 milijardi dolara, odbio ga je bez pardona. Ne treba naglašavati da dotični suparnik danas više nije u poslu, a Netfliks trenutno ima preko 230 miliona korisnika, dok nekadašnju vrednost Blokbastera obrne već u jednom kvartalu. Samo je prošle godine zaradio preko 31 milijarde dolara.

Kako im je to uspelo, šta je tajna njihovog uspeha, kako su postali globalni fenomen i iskopali se iz dugova, objašnjavaju Rid Hejstings i Erin Mejer u ovoj knjizi, predstavljajući kompaniju koja ključ svog uspeha vrlo često pronalazi upravo u nepoštovanju već postavljenih i utvrđenih, pa i dokazanih, pravila poslovanja. Ukratko, umesto birokratije, oni najviše nade polažu u kreativnost, inovativnost i zadovoljstvo svojih zaposlenih, i na tome su razvili čitavu jednu kulturu poslovanja koja im omogućava da se prilagode gotovo dnevnim promenama, raspoloženjima publike i opasnim brzacima finansijskih i ekonomskih tokova. A pritom, kao što knjiga kaže, nemaju čak ni običan pravilnik o godišnjim odmorima.

A da je tržište na kom posluju osetljivo, i to izuzetno, govore i turbulencije s kojima se često sreću, pa se često dešava, kao recimo 2011. da zbog neke diskutabilne odluke vlasnika Netfliks izgubi i po milion korisnika za manje od mesec dana. Prošle godine su, recimo, ostali bez 200.000 korisnika za samo nekoliko meseci što zbog skoka cena, što zbog nezadovoljstva programom. No, u svemu tome su opstali i do danas proizveli skoro 2000 originalnih serija i filmova iako ih često optužuju da glorifikuju nasilje i kriminalce i proizvode površne sadržaje. U velikoj meri su okrenuli leđa Holivudu i programe sada proizvode u raznim zemljama širom sveta s međunarodnom produkcijom i studijima, na više različitih jezika. Serija više ne mora da bude na engleskom, s američkim glumcima, da bi oborila rekorde gledanosti. Da li će i dalje izdržati u svetu u kom nam svaka nova godina donosi po nekoliko novih, što američkih, što lokalnih strimera, te se mnogi od njih udružuju na globalnom ili užem nivou?

Ova će vam, inače fantastično dizajnirana i razumljivim jezikom napisana knjiga bogato ilustrovana zanimljivim primerima, korak po korak objasniti recept koji jedna kompanija treba da primeni na putu do uspeha: okupite oko sebe talente i prema njima budite otvoreni i transparentni, dajte im slobodu govora, kritike i glasa, da bi se iz te slobode izrodila nesputana kreativnost. Ukinite sva pravila koja možete, radite na stalnom razvoju i širenju talenata i gledajte da oni budu bolje plaćeni nego kod konkurencije (Netfliks čak ohrabruje zaposlene da razgovaraju s regruterima iz drugih kompanija i saznaju koliko im nude, da bi im Netfliks ponudio više od toga). Dajte im autonomiju u radu i sve vreme radite na daljem učvršćivanju iskrenosti u kolektivu koji treba da širite imajući na umu globalne planove. I pritom se sve vreme držite zlatnog pravila: nije toliko bitno da se zaposleni drže pravilnika nego da se osećaju slobodno jer se onda menjaju i prilagođavaju, razvijajući kreativnost i učinkovitost.

Mada činjenica, da svima koji su vredni ali ipak ne daju vrhunske rezultate Netfliks daje otkaz i otpremninu, može da zvuči surovo, smatra se da upravo kreativna sloboda i nesputanost pravilima daju brižljivo odabranim talentima polet i želju da rade na najvišem nivou, te upravo zato rezultati i ne izostaju. A Rid Hejstings je, inače, izvešten u vršenju selekcije pošto je u pojedinim prilikama otpuštao za jedno prepodne i čitavu trećinu svojih zaposlenih. Drži se maksime: to povećava koncentraciju talenta, sprečava njegovo razvodnjavanje i dovodi do dramatično boljih rezultata. Osrednje talentovani crpe energiju onih zaista talentovanih i smanjuju im efikasnost. Pritom, za kompaniju sa zaista talentovanim kolektivom svi žele da rade jer se talenti međusobno podstiču i uče jedni od drugih. Netfliks, razume se, svojim najboljima daje i najbolje plate na tržištu s ciljem da sav najbolji talenat radi upravo za njih, i to ne važi samo za izvršne direktore već i za radnike na recepciji. I svima je stalno dato na uvid trenutno stanje kompanije, njeni unutrašnji planovi, pa čak i oni najpoverljiviji jer se smatra da taj osećaj podeljene odgovornosti razvija osećaj pripadnosti kompaniji.

Dakle, ovo je knjiga koja će svim direktorima, šefovima i menadžerima biti prava poslovna biblija, ukoliko su spremni da se i sami menjaju, prihvataju sugestije i kritike i usavršavaju ne samo u profesionalnom, već i u ličnom smislu. I, naravno, ukoliko su spremni da napreduju učeći se na svojim greškama, ostavljajući ego po strani. U Netfliksu se prećutkivanje kritike smatra direktno štetnim za kompaniju.

Autor: Miroslav Bašić Palković