Laguna - Bukmarker - Prikaz knjige „Kaluđerov vodič za sreću“ Gelonga Tubtena - Knjige o kojima se priča

Prikaz knjige „Kaluđerov vodič za sreću“ Gelonga Tubtena

U svom prijatnom, opčinjavajućem prvencu, Gelong Tubten istražuje prirodu sreće i objašnjava kako uvesti meditaciju u naše brze, savremene živote pomoću jednostavnih, ali učinkovitih vežbi.

Pitanje sreće je oduvek fasciniralo Gelonga Tubtena, budističkog kaluđera, učitelja meditacije i pisca. U mladosti je pokušao da pronađe sreću živeći brzo i žestoko kao glumac u Njujorku, ali je tako bio samo još nesrećniji. U očajničkoj potrazi za rešenjem, našao se na pragu budističkog manastira gde je postao kaluđer. Nakon što je istrenirao svoj um za duboku meditaciju, počeo je da pomaže hiljadama ljudi širom sveta objašnjavajući im kako da pronađu unutrašnju sreću i steknu veći osećaj slobode.

Njegova knjiga može da vam pomogne da:

– naučite kako da praktičnim metodama izaberete sreću
– razvijete više saosećanja prema sebi i drugima
– naučite kako da meditirate u veoma kratkim intervalima tokom napornog dana
– otkrijete da ste prirodno predodređeno za sreću.

U ovoj poučnoj i inspirativnoj knjizi, Gelong Tubten predstavlja praktični i održivi pristup sreći i otkriva kako pomoću meditacije i svesnosti možemo da dođemo do nje.

On razbija mit da su nam život i um prezauzeti za meditaciju. Čitajući ovu knjigu, iz korena možete promeniti svoja gledišta o mislima i osećanjima.

Od trenutka kada sam uzela „Kaluđerov vodič za sreću“ u ruke, znala sam da će biti opčinjavajuće i opuštajuće štivo. To je umirujući melem za nervozne umove usijane tehnologijom zasićenog 21. veka. Gelong Tubten otkriva pozitivna i poboljšavajuća dejstva meditacije, dok istovremeno razotkriva i objašnjava klasične zablude koje se koriste u praksi. On izdvaja praktične prednosti, a ne verske aspekte meditacije.

Ljudska rasa je (biološki gledano) često dokazivala da je urođeno srećna vrsta. Međutim, kako evoluiramo, tako smišljamo izgovore da se osećamo i delamo rasejano, nervozno, ugroženo i besno. Uvek žudimo za višim ciljem, bilo da je to kupovina, društvene mreže ili neki drugi nedostižni pojam koji nam pruža iluziju sreće. Meditacija nam nudi mogućnost da iskorenimo ovakvo ponašanje i da umesto toga sagledamo svaku situaciju iz novog ugla, i tako prekinemo naučene reakcije.

„Kaluđerov vodič za sreću“ jeste upravo to što ime kaže. U sebi sadrži vodič koji je pragmatičan i realističan i nudi blagotvorne i ubedljive savete o meditaciji i o svesnosti (što nije isto) i kako na brojne načine možemo da ih uvedemo u svoj život. Tubten ima 25 godina iskustva u meditaciji, koju je koristio kako bi unapredio svoja gledišta na svet i brojna dešavanja u njemu na nove i zanimljive načine. Objedinio je sve što je naučio i kako se ophodio kao kaluđer, govornik i učitelj i istovremeno je otvoreno prihvatio svoje izbore i greške iz prošlosti.

Tubten mi je pokazao kako je lako uvesti meditaciju u život, rasvetlio mi je brojne nepoznanice i netačne informacije i omogućio mi je unutrašnji mir i sreću koje bih drugačije propustila jer bih mnogo više brinula. Uklonio je sve suvišne informacije, izdvojio je osnovne i bitne elemente meditacije i postepeno me je navodio kako da takvo ponašanje uvedem u svoju svakodnevicu. Moglo bi se reći da je ovo knjiga o samopomoći, ali je jednostavnija i daleko poučnija.

Postoji nekoliko koraka koje treba preduzeti pred meditaciju. Stil pisanja je smiren, proračunat i izuzetno inspirativan. Lekcije nisu napadne i zapovedne. Ne sadrže obećanje o boljem životu u deset lakih koraka. Gelong Tubten deli svoju mudrost i podstiče čitaoca da prihvati otvorenije, opuštenije stanje uma koje može da mu poboljša kako mentalno, tako i opšte zdravlje. Naročito mi se kod Tubtenovog stila pisanja svidela njegova upotreba poređenja i metafora. Mnogo njih sam zapamtila čitajući knjigu: o okeanima i nebu, o talasima i oblacima. Njegova zapažanja povremeno i nerviraju, jer su toliko jednostavna da mi je neverovatno kako pre nisam obraćala pažnju na njih.

Tubten nepogrešivo uspeva da objasni svoje stavove kombinujući prirodu, tehnologiju, psihologiju i nauku, što je zadivljujuće za jednog kaluđera. Zbog pominjanja neuroloških i psiholoških problema ga poštujem još više, jer tako njegove reči deluju promišljenije, nepristrasno i iskreno. Reči su na mestu, ali delima se više postiže i Tubten smatra da sreća ne može da se kupi ili traži u spoljnom svetu, već da se nalazi u našem umu. Daje nam mogućnost da sagledamo šta je zapravo sreća, da uvežbamo um kao mišić kako bi bio otporniji na negativne i beskorisne misli i da naučimo kako da sprečimo da nam misli odlutaju, proizvodeći dekoncentraciju i štetnu rasejanost. Pomaže nam da živimo u sadašnjem trenutku, a da prošlost, budućnost i nepoznato manje utiču na nas. Dozvoljava nam da održimo stvarno stanje sreće i da sprečimo da nam bespotrebni naleti adrenalina i kortizola upropaste životna iskustva. Primera radi, svidelo mi se Tubtenovo stanovište o čekanju, kako čekanje ne mora da bude stresno i nelagodno, već trenutak da zastanemo, vreme u kome samo bivamo dok se ne vratimo svom danu i nastavimo dalje.

Stanovišta iz ove knjige su poznata svakome ko je čitao knjige o meditaciji, ali Tubtenova je sveobuhvatnija, prilagođena svim delovima života, bili oni bukvalni, duhovni, fizički ili emocionalni. On istražuje svesnost u različitim delovima života, od hrane do bolesti, od dece do posla. Kod Gelonga je dobro i to što priznaje da meditacija može da bude štetna ako se upražnjava previše ili nepravilno. On upozorava čitaoce da joj pristupaju oprezno i preduzmu korake kako bi pravovremeno stvorili uslove za meditaciju.

Tubten objašnjava apsolutnu važnost međuzavisnosti (kako zavisimo jedni od drugih, a ne od sebe samih)., kako nam zajednički rad poboljšava protok oksitocina, kako empatija pomaže samo donekle, te je vežbanje saosećanja ključno za unapređivanje naših odnosa na dnevnom nivou, šta ćete da postignete ukoliko naučite da oprostite sebi i drugima, kako da poboljšate svoje i samopouzdanje drugih. Obuhvatanje svega ovoga u kratkim meditacijama (10-15 minuta) će vam umanjiti stres i omogućiti više vremena za sreću. Stil pisanja Gelonga Tubtena je iskren, topao i razuman i nije nimalo nalik na snishodljive, obične priručnike o meditaciji koje sam čitala u prošlosti.

Izvor: alwaystrustinbooks.wordpress.com
Prevod: Đorđe Radusin