Laguna - Bukmarker - Prikaz knjige „Između krajnosti“ – Nazovimo stvari pravim imenom - Knjige o kojima se priča
Nova epizoda podkasta svake srede u 20 sati na našem Jutjub kanalu
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoPodkastNagradeKalendar

Prikaz knjige „Između krajnosti“ – Nazovimo stvari pravim imenom

Cilj nove knjige Ivana Ivačkovića nije da samo prepriča sadržaj ploča koje su Azra i Džoni Štulić objavili u periodu 1980–1997, već da redefiniše savremeno razumevanje koje post-jugoslovenska društva imaju o Džoniju Štuliću. Da bi ovo uradio, Ivačković se latio detaljne analize svih Štulićevih albuma i društveno-političkog konteksta u kome su nastajali. U njima se pokazuje kako se sadržaj pesama menjao, te kako je od angažovanih i originalnih tekstova, Štulićeva poezija postala šablonizovana, sve manje uverljiva i naposletku – dezorijentisana. Istovremeno, kvalitet muzike koju nam je Štulić nudio bio je sve lošiji. Zašto nam je ovakva knjiga o Azri i Štuliću potrebna? Zato što je današnje razumevanje ovog fenomena pogrešno. Neka od dominantnih mišljenja su da Štulića nismo razumeli ili da smo ga čak izdali. Ovaj kultni pedigre, po Ivačkoviću, pogrešan je ne samo zato što ga Štulić više ne želi, već zato što ga i ne zaslužuje.
 
Štulić pripada prvoj generaciji rok muzičara koja je odbila otvorenu saradnju sa komunističkim režimom. Radi se o muzičarima tzv. Novog talasa koji svoje prve ploče izdaju u periodu 1979-1981, šaljući poruku režimu da žele nešto drugačije. Ključni elementi Štulićevog stvaralaštva utemeljeni su upravo u tome periodu, odnosno u vreme izlaska prve četiri Azrine ploče (1980-1982). U njima se Štulić, više i ubedljivije od ostalih pripadnika Novog talasa, predstavio kao glasnogovornik mlade jugoslovenske generacije koja je razumela posledice autoritarnog jugoslovenskog režima i od partije zahtevala radikalne promene. Tekstovi prvih Azrinih ploča su originalni i ekstremno društveno i politički angažovani. Na osnovu njih je Azra doživela veliku slavu, a Štulić stekao status kultnog revolucionara, vizionara i proroka čije se reči slušaju sa posebnom pažnjom i koje obezbeđuju ideološku, političku i društvenu orijentaciju kakva je u ono vreme bila neophodna mlađoj generaciji.
 
A onda se desio teško shvatljiv obrt. Štulić je 1984. godine iznenada otišao u Holandiju. Tim potezom ne samo da je odbacio ovaj kultni status, već je kvalitet njegove muzike doživeo značajan kreativni pad. Kvalitet albuma koje je Štulić snimio posle 1984. godine je toliko bled da izgleda kao da ih je snimila druga osoba.
 
Godine 1985. Štulić je snimio verovatno najgoru ploču YU roka pod nazivom It Ain’t Like in the Movies At All. Ovaj trostruki album bio je inicijalno namenjen osvajanju Amerike, ali ga je Štulić ipak izdao za domaće tržište. Na njemu je bilo pogrešno skoro sve – aranžmani, produkcija, tekstovi, prepevi, pevanje na lošem engleskom... Sviranje je bilo jalovo i neubedljivo. Što je glavno, pesme više nisu slale bilo kakvu ideju i poruku. Mnoge stare pesme su snimljene ponovo na engleskom i time bile osakaćene do neprepoznavanja. Veliki broj Štulićevih ranih sledbenika ne zna za ovaj album, ali on je determinisao kvalitet svega što je Štulić snimio kasnije. Kao da nije shvatao šta je uradio kada je napravio ovakvu ploču, Štulić je nastavio da peva na engleskom, sviranje je bilo sve bleđe i bez žara, tekstovi sve šablonskiji, a glas se od oštrog-predvodničkog pretvorio u falset sa čestim falševima. U rok muzici kvalitet se neizbežno pogoršava s godinama (rok je ipak muzika mlađih ljudi), ali ovakva transformacija u sopstvenu karikaturu za malo više od godinu dana teško da može da se objasni samo pravilom po kome starost uzrokuje pad kreativnosti.
 
Nakon analize kasnijih Štulićevih albuma, Ivačković nudi radikalan zaključak koji odudara od velikog dela savremenih mitskih shvatanja o Štuliću: niti smo ga pogrešno razumeli, niti smo ga izdali. Desilo se upravo obrnuto. Štulić se povukao u trenutku kada nam je najviše bio potreban. „Ličio je na komandanta koji je naredio juriš, a potom ga gledao preko televizije, sa bezbedne udaljenosti“, zaključuje Ivačković. Kada se vratio 1987. godine, ponudio je nebuloze i osrednju rok muziku, i dalje ističući svoj neobuzdani ego.
 
Možda će nekim čitaocima izgledati da je Ivačković bio preoštar prema Štuliću u ovoj knjizi. Međutim, u svetu su ovakve rok biografije standard. Jedna od najpoznatijih je biografija Bitlsa (Shout!, 1981) u kojoj je Filip Norman bio veom kritičan prema bendu, posebno prema Polu Mekartniju, koga je u knjizi nazvao manipulatorom. (Mekartni je kasnije knjigu posprdno nazvao Shit!). Sam Ivačković je pre više od dvadeset godina takav pristup primenio u Bajaginoj biografiji. Bez obzira na to što smo neke grupe voleli ili im se divili, kao društveni teoretičari ili muzički novinari imamo obavezu da stvari nazovimo pravim imenom, koristeći pre svega svoju glavu. Džoni Štulić je bio prvi koji je nekada davno pozivao na to.
 
Autor: Dušan Pavlović
Izvor: Politika


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
noć knjige od 12 do 14 decembra  laguna knjige Noć knjige od 12. do 14. decembra!
04.12.2025.
Uzbuđenje je u vazduhu jer se bliži još jedna Noć knjige i prilika da podelimo radost čitanja sa drugima. Od 12. do 14. decembra 2025. godine, 33. Noć knjige će se održati u knjižarama Delfi i Lagunin...
više
bukmarker podkast, ep 2 boris dežulović džaba vam trud, ljubav i dalje ima smisla laguna knjige Bukmarker podkast, ep. 2 – Boris Dežulović: Džaba vam trud, ljubav i dalje ima smisla
04.12.2025.
Dobro došli u drugu epizodu podkasta „Bukmarker“! Naš gost je pisac i novinar Boris Dežulović. „Da je metak koji je ubio Šojbner-Rihtera završio samo tridesetak centimetara udesno, istorija bi pote...
više
važnost porodične bliskosti i podrške tribina o romanu narod što po snegu seje 5 decembra laguna knjige Važnost porodične bliskosti i podrške: tribina o romanu „Narod što po snegu seje“ 5. decembra
04.12.2025.
Poslednja tribina Laguninog književnog kluba u 2025. godini biće posvećena romanu „Narod što po snegu seje“ švedsko-laponske autorke Tine Harnesk. Razgovor će se održati u petak 5. decembra od 18 sati...
više
vodič za kreativno pisanje i čitanje knjiga prikaži, ne prepričavaj zorana penevskog u prodaji od 5 decembra laguna knjige Vodič za kreativno pisanje i čitanje – knjiga „Prikaži, ne prepričavaj“ Zorana Penevskog u prodaji od 5. decembra
04.12.2025.
Bilo da želite da napišete kratku priču, roman ili jednostavno da jasnije i lepše oblikujete misli, knjiga „Prikaži, ne prepričavaj“ pisca Zorana Penevskog je vežbalište za um i pouzdan saveznik ...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.