U Laguni smo ranije već imali prilike da čitamo zasebne knjige o
Grejs Keli i
Odri Hepbern, ali nam sada
Kristina Morato spaja nekoliko najvećih diva zlatnog doba Holivuda u „
Boginjama Holivuda“, opisujući nam živote ne samo Grejs Keli već i Rite Hejvort, Elizabet Tejlor i Ave Gardner van svetlosti reflektora. Kada bi skinule skupocene filmske kostime, uklonile scensku šminku i povukle se daleko od pogleda čitavih hordi obožavalaca, kakve su bile ove glumice koje su u istoriji ostale trajno zabeležene kao pojam neprolazne ženstvenosti i glamura? Da li im je život i iza kulisa ličio na film i bajku ili su te nedodirljive zvezde ipak bile žene od krvi i mesa, stidljive, povučene, možda i nesigurne? Jedno je svakako sigurno: sve su platile visoku cenu da bi ostale trajno upamćene kao najveće zvezde velikog platna. Da biste ušli u srca miliona obožavalaca, morate Holivudu prodati svoju dušu!
Ava Gardner je sama rekla da joj je život podario uspeh, bogatstvo i slavu, i – oduzeo sve. Počela je od nule, kao bosonogi, divlji, siromašni devojčurak s juga koji nije umeo lepo ni da govori, ni da se kreće, da bi u Holivudu postala zavodnica koja svojim ledenim pogledom baca sve pred svoje noge. No ona se u toj ulozi nije osećala dobro i mrzela je slavu i karijeru. Poput svojih koleginica, i ona je u potrazi za ljubavlju kojom bi popunila taj jaz u duši naletala na pogrešne, te je tako u Holivudu poznatija njena burna i nasilna veza s Frenkom Sinatrom. Iza nje su ostale slavne uloge u filmovima „
Mogambo“, „
Snegovi Kilimandžara“, „
Bosonoga kontesa“, „
Sunce se ponovo rađa“, ali je zbog seljačkog porekla i neobrazovanosti ceo život vukla kompleks niže vrednosti. Nije joj nimalo bilo od pomoći ni to što je slavu stekla u vreme kada su moguli velikih filmskih studija takoreći posedovali živote svojih zvezda i umesto njih odlučivali o njihovim karijerama, brakovima, odmorima, pa čak i abortusima! Radeći za mizernu nedeljnu platu, prema ugovorima im je čak bilo zabranjeno da napuštaju grad bez dozvole šefova, a često su bile izložene i seksualnom uznemiravanju. Studiji su ih tretirali kao roblje.
Za razliku od neobrazovane „Cigančice“, kako su Avu zvali u Holivudu, ledena princeza Grejs Keli imala je drugačiji put kao ćerka bogate porodice s odgojem devojke iz visoke klase, i kao devojka koja se s izrazitom posvećenošću i marljivošću posvetila glumačkoj školi. Pored uloga u filmovima „Mogambo“ (nakon kojeg je postala bliska prijateljica s Avom), „
Tačno u podne“ i „
Pozovi M radi ubistva“, filmski svet će je najviše upamtiti po vanserijskoj disciplinovanosti i prefinjenim manirima, koji će je na kraju i odvesti u zagrljaj princa Renija od Monaka. Dok se nesrećna Ava uz Mikija Runija i Sinatru čak i propila, Grejs je uz svoga muža otpočela preporod Monaka i, za razliku od Ave koja je spavala s pola Holivuda i volela da opanjkava bivše ljubavi, Grejs je ostala dama s puno klase. No i ona je morala da se titanski bori s bezosećajnom, uštogljenom i ledenom porodicom koja se izrazito protivila njenoj filmskoj karijeri.
Najslavnija riđokosa Holivuda (iako je bila prirodna crnka), prelepa Rita Hejvort, bila je sušta suprotnost od čuvene Gilde, uloge koja ju je proslavila: privatno je bila stidljivi i ćutljivi kućni tip. Slično Avi i Elizabet Tejlor, i ona je imala čak pet muževa, među kojima je, kao i kod Grejs Keli, bio i jedan princ – čuveni Ali Kan. Zlostavljanoj u detinjstvu od oca, zbog čega će kasnije uvek padati na tipove koji su je iskorišćavali, ostala je upamćena kao najbolja plesačica na velikom platnu, ali i najnesrećnija diva Holivuda. Nalik Elizabet Tejlor, i ona je u svet šoubiznisa, kao dete plesača, ušla još kao devojčica, što će je lišiti detinjstva. S Avom je povezuje to što su obe doživele slom u kasnijem delu života i odale se piću i agresiji.
I Elizabet Tejlor je smatrala da joj je sve u životu bilo dato: ljubav, lepota i slava, ali je to platila mnogobrojnim ličnim tragedijama, bolestima i zavisnostima. Na kraju je uloga sebe same u životu punom brakova i turbulencija i glamura, bila poznata isto koliko i uloge na filmu. Uloge u filmovima „
Ajvanho“, „
Mesto pod suncem“, „
Kleopatra“, „
Mačka na usijanom limenom krovu“, „
Ukroćena goropad“, „
Ko se boji Virdžinije Vulf“ ostale su upamćene isto koliko i njena legendarna romansa s Ričardom Bartonom, koji ju je obasipao dijamantima. Kapriciozna i razmažena, pošto je od detinjstva uživala u slavi, znala je koliko vredi, te je to često i koristila da bi ucenjivala filmske studije kako bi joj ispunjavali kojekakve hirove. Bila je jedna od retkih koja je skoro pa više iskorišćavala njih nego oni nju. Nije se libila ni da otima muževe koleginicama, pa je tako Avi Gardner ne samo pokušala da preotme ulogu u „Bosonogoj kontesi“, već je navodno i spavala s njenim mužem Sinatrom. Bila je prva glumica koja je za film dobila milion dolara, ali je „Kleopatra“ na kraju postala jedna od najvećih studijskih noćnih mora višestruko premašivši i rok snimanja i budžet, da bi potom doživela krah u bioskopima. Ostaće upamćeno da je u do tada najskupljem filmu u istoriji Elizabet u ta četiri sata koliko fim (isečen sa čak šest sati) traje, ponela čak 65 kostima! Isto kao Grejs Keli, pred kraj života se posvetila humanitarnom radu i isto je tako umrla okružena svojom voljenom decom.
Autor: Miroslav Bašić Palković