Više od 30 godina posle objavljivanja istoimenog filma koji je dobio sedam Oskara, beogradska Laguna objavila je, prvi put na srpskom, roman
Majkla Blejka „
Igra s Vukovima“.
Blejk, relativno neuspešni scenarista, nekoliko godina je pisao roman/scenario o propasti jednog načina života i jedne civilizacije. Sticajem srećnih okolnosti njegov prijatelj glumac i režiser Kevin Kostner zainteresovao se za priču i ostalo je, što kažu u Holivudu, istorija.
„Igra s Vukovima“ je priča o propasti Komanča, najmoćnijeg indijanskog plemena u američkoj istoriji, koje je vekovima slobodno živelo, jahalo i borilo se na velikim prostranstvima od Meksičkog zaliva do Denvera, i od El Pasa do Arkanzasa.
Blejk je, inspirisan kultnom knjigom
Dija Brauna „
Sahranite mi srce kraj Ranjenog kolena“ (takođe u izdanju Lagune) napisao priču o poručniku Džonu Danbaru koji, posle herojskog čina u Građanskom ratu, dobija premeštaj na Granicu, u najistureniju vojnu postaju na Divljem zapadu.
Sam, sa konjem Ciskom koji mu pravi društvo i usamljenim vukom koji ga povremeno posećuje, Danbar je okružen beskrajnom prerijom, plavim nebom i Indijancima. Usamljen i fasciniran, Danbar odlučuje da se predstavi svojim susedima i tako počinje njegovo duhovno putovanje iz kojeg će izaći kao drugi čovek – Igra s Vukovima.
Blejk je u ovom romanu iskoristio sve priče o Komančima i teksaskim rendžerima i indijanskim ratovima i sukobima, od otmice Sintije En Parker, „bele skvo“ i majke jedinog poglavice Komanča Kvane Parkera, do krađe indijanske zemlje, dolaska belaca i konačnog proterivanja starosedelaca. Čitava mitologija Divljeg zapada i, još uže, Teksasa i Komanča, spakovana je u Blejkov roman.
Blejkova fasciniranost i omađijanost Indijancima i beskrajnim prostranstvima Komančerije vidljiva je od samog starta. Sam autor je jednom prilikom rekao da je želeo da ispriča priču o belom čoveku koji je naučio da ceni bogatu i ranjivu kulturu Indijanaca, onako kako je i on sam (autor) cenio.
Iako mu je srce na mestu, izvedba je pomalo neujednačena. Blejk je prvo scenarista pa tek onda pisac, i to se vidi. Prema njegovom scenariju (za koji je inače dobio Oskara) Kostner je snimio predivan, bolan film koji treba pogledati (iz tehničkih razloga umesto Komanča, u filmu su Lakota Indijanci). Mala zanimljivost iz filmske istorije: Samo tri vesterna su dobila Oskara za najbolji film – „Simeron“, „Neoprošteno“ i „Igra s Vukovima“.
Roman, iako kratak, ima neujednačen ritam, kao da autor nije umeo da pretoči u reči lepotu prerije, snagu bizona ili svoje divljenje prema indijanskoj kulturi.
No, i pored toga, „Igra s Vukovima“ je dirljiv roman o duhovnom putovanju jednog slomljenog čoveka, o civilizaciji vrednoj divljenja koju smo uništili, o porodici, prirodi, hrabrosti i potrazi za slobodom.
Još ako ga uparite sa Braunovom neprevaziđenom istorijom Indijanaca i fantastičnom knjigom o usponu i padu Komanča „Carstvo letnjeg meseca“, na konju ste.
Autor: Ksenija Prodanović
Izvor: Nedeljnik