Istraživači sa univerziteta Arizona i Tovson su otkrili da je psihološko iskustvo kod posedovanja elektronskih knjiga značajno drugačije od posedovanja štampanih.
Rezultate njihove studije „Interpretacije digitalnog posedovanja kupaca na tržištu knjiga“ objavio je u aprilu ove godine magazin
Electronic Markets, a u njima je potvrđeno ono na šta su mnogi u izdavaštvu sumnjali – posedovanje elektronskih knjiga jednostavno stvara drugačiji osećaj.
Istraživanje je pokazalo da su učesnici „opisali da su mnogo emotivnije vezani za fizičke knjige koje koriste kako bi razvili osećaj pripadanja“, navode sa univerziteta u Arizoni. Ljubitelji knjiga već dugo žale za gubitkom „mirisa knjige“ koga nema prilikom korišćenja elektronskih izdanja, a učesnici istraživanja su se dotakli važnih aspekata posedovanja knjiga: korišćenje polica za knjige za razvoj sopstvene ličnosti i, posebno, mogućnost da se stranice knjige dopune beleškama na marginama.
Učesnici studije su takođe „izrazili frustraciju“ zbog nepostojanja opcija za premeštanje fajlova i deljenje sa drugima. Agresivne prakse Menadžmenta digitalnih prava (DRM) su značajno ograničile mogućnost deljenja elektronskih knjiga sa prijateljima. Izdavačka industrija je odavno shvatila da je za uspeh knjige važan marketing „od usta do usta“, ali ograničenja koja prate elektronske knjige utišavaju takav oblik ponašanja. Bez obzira što takve zabrane nisu tehnološki neophodne, izdavači su na sve načine ograničili deljenje kako bi smanjili gubitak prihoda (fajlove možete podeliti bezbroj puta dok to nije slučaj sa štampanom knjigom koja će se na kraju raspasti, a u svakom trenutku može biti samo kod jedne osobe).
Ali, na kraju, treba napomenuti da elektronske knjige imaju neke od ključnih prednosti: mogućnost da promenite veličinu teksta i da sa sobom nosite više od jedne knjige što čitaocima daje mogućnost da u svakom trenutku imaju pristup mnoštvu knjiga.
Kao zaključak se ističe, kako navodi Sabrina Helm, vođa tima koji je sprovodio istraživanje, elektronske i štampane knjige su potpuno različiti proizvodi koji imaju različite funkcije – elektronske su praktičnije i uslužnije dok su štampane čulno bogatije.
Izvor: forbes.com
Prevod: Dragan Matković