Pisac i dramaturg Miomir Petrović gostovao je u novovaroškoj Biblioteci. Za prvi susret sa Novovarošanima autor je izabrao da predstavi knjigu „
Kuća od soli“ koja je ovenčana književnom nagradom „Laza Kostić“. Ovo je, inače, poslednji Petrovićev roman od ukupno petnaestak koliko ih je napisao u poslednjih deceniju i po.
Svojim impresijama o knjizi pisac je prilično zaintrigirao te večeri okupljene ljubitelje pisane reči, posebno one koji preferiraju uzbudljive triler romane sa istorijskom potkom. Autor je na maestralan način sjedinio priču o umetnosti i prikaz istorijskih fragmenata iz perioda uoči Drugog svetskog rata. Glavni junak Arsenije Martinović sredinom tridesetih godina započinje uzbudljivu avanturu po Mediteranu. Ovaj neobičan čovek, Srbin, katolik, Kotoranin i Beograđanin, rimski student filozofije i trgovac umetnina, diplomata i apatrid, erudita, angažovan je na prikupljanju umetničkih dela za buduću kolekciju muzeja kneza Pavla. Tokom svojih aktivnosti, on postaje aktivni svedok turbulentnih istorijskih događaja.
„Reč je o postmodernističkoj igri sa istorijskim činjenicama. 'Kuća od soli' je uzbudljiva drama o tragičnoj usamljenosti pojedinca, ali i nacije, odnosno civilizacije u izuzetnim istorijskim okolnostima. To je tragika glavnog junaka, a ja negde duboko verujem i da je tragika svakog ljudskog bića, pustoća egzistencije kada se nađemo u takvim rubnim, smutnim i neuralgičnim vremenima. Veliko pitanje Arsenija Martinovića pa i mene kao pripovedača jeste – nije li naš život takav, toliko titrav i treperav, da zapravo nismo ni sigurni, ako objektivno gledamo, postojimo li. Svi naši napori, svi ti artefakti briljantne civilizacije vrlo su podložni isparenju, manipulaciji, istorijskoj i političkoj igri u kojoj nestaju kao i egzistencija. Zato je roman namerno 'oksimoronski' izabran. Od blokova soli se ne gradi kuća“, kazao je, između ostalog, Petrović na književnoj večeri u Novoj Varoši.
Suština pisanja je ostaviti trag u vremenu u kojem živiš, smatra pisac. On tvrdi da umetnik mora biti slobodan i neukaljan ma u kakvoj se istorijskoj vrletki obreo. Srpska literatura se uglavnom svađa sa istorijom, dok Petrović, kako kaže, pokušava da objasni kako ostati čovek u nečovečnim vremenima. A ona su uvek slična, sa istim iskušenjima, od Homera do danas. „Pišem romane kako bih odgonetnuo i šta ne bih smeo da uradim kako bih ostao čovek. A i da smirim unutrašnje nemire. Pogotovo saznanje da život, uprkos našoj grčevitoj borbi, najčešće bude osujećen tuđom voljom“, naglasio je pisac.
Petrović aktuelnu ili svevremensku srpsku podelu na Istok i Zapad, u kojoj je knez Pavle tražio pravu meru, posmatra iz nešto drugačije perspektive u odnosu na većinu svojih kolega. „U beogradskim intelektualnim krugovima vlada neko čudno razmišljanje da ukoliko kažete da ste nacionalno svesni, tad ste ozbiljan ludak. Ja sam nezavisan u svakom pogledu, nacionalna svest mi je duboko ukorenjena, ona nije stvar izbora, ja sam pripadnik svog naroda i svoje porodične loze. Primećujem samo da nam zapad na civilizovan način sugeriše da nas neće. Zato bi bilo dobro da u odnosima sa njima prekinemo sa koketiranjem“, smatra Miomir Petrović.
Autor: Rozita Popović
Izvor: DANAS - Sandžak