U novom romanu „PR“ Aleksandar Ilić se bavi novim društvenim i ekonomskim odnosima u Srbiji nastalim upotrebom – Interneta! U razgovoru sa Ivanom Jovanovićem autor ovog dela, koga se ne bi postidela nijedna evropska književnost, objašnjava srpski PR, društvene mreže koje svaki lajk pretvaraju u novac i potrebu da literarnu anonimnost glavnog junaka pretvorimo u onlajn stvarnost.
Roman Aleksandra Ilica „PR“ koji je objavila izdavačka kuća Laguna, za glavnog junaka ima pripadnika novoformirane društveno-socijalne grupe u Srbiji – PR-a. On ima sjajan posao, pristup svim informacijama, trendi mestima, dobru platu i gospodari marketinškim alatima koji svima kreiraju ukuse. Ima i lepu koleginicu za devojku i skoro pa neprekidno prisustvo na društvenim mrežama, gde je više nego omiljen. Ali, nešto ne štima ni u njegovom ljubavnom ni u „onlajn“ i „oflajn“ životu, kako „novogovor“ PR menadžera nalaže. Razgovor sa Aleksandrom upravo počinjemo od podnaslova koji čitaoci mogu pročitati na koricama romana...
Vaš novi roman „PR“ u podnaslovu ima odrednicu „ljubavni roman“ iako teško da se može naći ljubav unutar PR sveta. Šta ste hteli time da kažete?
Pojavom interneta svet je ušao u novu epohu, u digitalno doba: kao što smo nekad iz kamenog prešli u bronzano doba. Svet u kojem danas živimo je proširen, veći je za Internet, a glavna odlika tog novog područja je komunikacija. Zato sam se u romanu bavio PR-om, kao veštinom koja je, po mom mišljenu, najbolje ovladala tim novim govornim područjem. Pored toga, broj brakova ili veza sklopljenih zahvaljujući internetu iz dana u dan je sve veći. Kada sam ta dva aspekta komunikacije sklopio, dobio sam zaplet a upravo ta slika savremenog sveta, barem u onom segmentu koji kulminira srećom, jeste i odgovor na pitanje u kakvoj su vezi naslov i podnaslov romana.
Kao i u prvom romanu „Srpski psiho“ i ovde se bavite jednim od problema srpskog društva – u prvom je bilo patološka kultura nasilja koja prelazi u način života a ovde je srpska opsednutost društvenim mrežama?
Za razliku od nasilja ne mislim da su društvene mreže po sebi loše koliko god ljudi, pa i Srbi, bili njima opsednuti – stvar je u upotrebi ili pogrešnoj upotrebi. S jedne strane društvene mreže su marketinške mašine koja lajkove destiluju u novac a sa druge su mesto na kojem sasvim uspešno možete sklapati prijateljstva ili lečiti frustracije. U „PR“-u sam se između ostalog bavio tim susretom marketinškog i korisničkog pristupa društvenim mrežama i njihovim međusobnim hranjenjem i uslovljavanjem.
Do tančina uvlačite čitaoca u svet srpskog PR-inga, društvenih mreža, odnosa, gradeći pažljivo i detaljno okruženje glavnog junaka, a vremenom napuštate glavni, melodramski narativ. Zašto?
Da ne bude zabune: melodramski narativ, odnosno ljubavni trougao čini motivaciono jezgro romana i u tom smislu opstaje do samog kraja. Druga strukturna crta romana jeste odnos radnog i slobodnog vremena. U tom odnosu vidimo koliko se bahato, korporativni ili možda tačnije rečeno feudalni duh preliva u slobodno vreme i koliko stvari iz privatnog života nemaju šta da traže na radnom mestu. U tom pozivu na profesionalnost prva žrtva je ljudskost. Ipak, i u tom dehumanizovanom, korporativnom okruženjunju nekako dolazi do razmene osećanja. Smeštajući ljubavni trougao upravo u takav ambijent želeo sam da istražim gde prestaje radna a počinje obaveza prema partneru.