Knjiga „Neki drugi film“ autora Petra Jončića predstavljena je u novoj zgradi Jugoslovenske kinoteke u sredu, 10. septembra.
O ovoj riznici za filmofile na promociji su govorili novinar Velja Pavlović, filmski reditelj Darko Lungulov, profesor na Fakultetu dramskih umetnosti dr Aleksandar S. Janković, direktor Jugoslovenske kinoteke Radoslav Zelenović i autor Petar Jončić.
Neobična po pristupu, nudeći obilje činjenica, ali napisana popularnim stilom, ova zbirka eseja analizira brojne svetske i domaće fimove i ukazuje na njihov kulturološki značaj. Autor dovodi u vezu istoriju pokretnih slika sa drugim umetnostima, kao i sa putovanjima, turizmom, politikom, psihologijom.
Zelenović je istakao da je reč o ozbiljnom štivu i složenom istaživačkom postupku koji je obuhvatio mnogo toga. Posebno je skrenuo pažnju na detalje iz istorije domaćeg filma koje Jončić otkriva i tumači, poput zaboravljenih činjenica o „Čoveku iz hrastove šume“ u režiji velikog slikara Miće Popovića ili filmova o Prvom srpskom ustanku i Prvom svetskom ratu kao što su „Timočka buna“ i „Marš na Drinu“.
Pavlović, autorov dugogodišnji kolega i prijatelj sa TV Studio B, rekao je da Jončić spada među najinteresantnije ljude u toj kući, uvek je pun zanimljivih priča, izuzetno fin i starovremski vaspitan.
„Jedan od uzora obojici nam je bio Bogdan Tirnanić i ova knjiga podseća na tog majstora pera i uma. Komercijalizacija je srušila mnogo toga, ali ova knjiga, kao i divni prostor nove Kinoteke govore da još uvek postoji i ono drugo i drugačije“, kazao je Pavlović.
Lungulov je istakao da su ovakve knjige retke i da njihovo objavljivanje treba proslaviti. „Autor na neočekivan način povezuje muziku i film, piše iscrpno i daje primere koji lucidno dokazuju njegove teze, a posebno mi je interesantna analiza muzike u filmu ’Američki psiho’“, rekao je on.
Janković je ukazao da filmska publicistika kod nas gotovo ne postoji i uporedio „Neki drugi film“ sa već dvadesetak godina starom knjigom „Polje snova“ filmskog kritičara Aleksandra D. Kostića.
„Najveći utisak ostavila su mi poglavlja o odnosu turizma i filma i način na koji su sistematizovana, a takođe delovi sa malo poznatim detaljima iz istorije srpskog filma. Ova knjiga je namenjena takozvanom običnom čitaocu, pisana je jednostavnim stilom i drži pažnju, a posebno može biti korisna za mlade generacije“, rekao je Janković.
Jončić je diplomirao istoriju umetnosti, a magistrirao na FDU sa studijom o reditelju Želimiru Žilniku.
„Ideja je bila da krenem od definicije da je film spoj svih umetnosti, ali sam zadržao pravo da malo i odstupim od tog koncepta, da knjiga ne bude hermetična. Ona je i vodič jer pokušava da pokaže iz čega se sastoji film kao medij. Film ne postoji sam za sebe, ne može da živi bez drugih elemenata, imaginacije, muzike, zvuka“, istakao je Jončić.