Primer startap kompanije koja je uspela je „PejPal“. Kompanija je osnovana pre kraha internet prodaje iz 1999. i uspela je da istraje u ideji pružanja usluge internet plaćanja, koju danas koristi gotovo 200 miliona ljudi.
Piter Til, jedan od osnivača „PejPala“, redovno je držao predavanja na Stenfordu, tokom 2012. godine. Til je u saradnji sa studentom koji je pratio ovaj kurs, Blejkom Mastersom, beleške sa ovih predavanja objavio kao knjigu „Od nula do jedan“.
Knjiga, čiji je podnaslov „Kako graditi budućnost“, postala je svetski bestseler. Ovo je preporučeno štivo za startapove, preduzetnike i inovatore, zbog čega sam je i uzeo.
Šta je dobro
Potpuno se slažem sa osnovnom idejom i polaznom premisom: verovatno je bolje izgraditi kompaniju ili osmisliti proizvod na vrednosti koja uopšte ne postoji, nego kopirati ono što je već prisutno. Jedinstvena rešenja, nov način razmišljanja o starim problemima i sposobnost preispitivanja ustanovljenih obrazaca, trebalo bi da predstavljaju srž inovacije. Na kraju krajeva, to i jeste smisao inovacije.
Til je napisao:
„.... upravo to startap treba da uradi: da preispita postojeće ideje i ponovo osmisli posao iz početka.“
To je sve u redu. „Od nula do jedan“, zaista daje rešenja kakvih ranije nije bilo.
Ali nešto kasnije sledi i upozorenje: samo zato što je vaš posao jedinstven, ne znači da je koristan. Smatram da je ovo dobra primedba.
Treba razmišljati o aspektu vrednosti, o stvarnoj vrednosti koju nudite potencijalnim potrošačima. Postoji beskonačan broj jedinstvenih ideja, ali malo njih je dovoljno vredno da bi se na njima izgradio posao.
On naglašava činjenicu da startapovi moraju da izgrade monopole, kako bi bili mnogo ispred konkurencije. Ovo se nadovezuje na prvo pravilo – da treba biti jedinstven. Što je manje konkurencije sa kojom se suočavate, više ćete se baviti razvojem posla, umesto da vodite marketinške ratove. Til definiše nekoliko „Karakteristika monopola“.
- Posedovati ili razviti sopstvenu tehnologiju koja će nadmašiti sve što je inače dostupno.
- Razviti mrežu (ili platformu) koja će osigurati da klijenti koriste vaš proizvod.
- Potencijel za širenje i poslovanje na velikim tržištima sa mnogo korisnika.
- Stvaranje moćnog brenda koji će izlaziti u susret svim zahtevima potrošača.
Složili smo se da inovacije podrazumevaju postavljanje novih pitanja, i knjiga dalje govori o tajnama, kako ih Til naziva – o idejama koje otkrivaju nove mogućnosti. Poslednje poglavlje ponavlja poruku: mislite svojim glavom, dovodite u pitanje tradiciju i tražite nova rešenja.
Što se tiče načina gradnje kompanije, Til savetuje da je bolje angažovati ljude koji sa odobravanjem gledaju na suštinu timskog rada i načina na koji stvari funkcionišu, umesto zapošljavanja ljudi isključivo zbog talenta. U poglavlju o prodaji, Til predstavlja jednu značajnu ideju: on smatra da startap mora da pronađe pravi način da proda proizvod, odnosno da ako je obim prodaje mali, potrebno je mnogo potrošača, što zahteva ogroman marketinški napor ili (što je verovatnije) upotrebu mehanizama za viralni rast. Ako je obim prodaje veliki, potrebno vam je mnogo personalnih prodaja, što oduzima mnogo vremena.
Til piše:
„Izazov nije u tome kako izvesti neku određenu prodaju, već kako ustanoviti proces u kom će prosečan tim prodaje moći da predstavi proizvod širokoj publici.“
Til, zatim, zaključuje navodeći sedam pokazatelja za prepoznavanje uspešnog startapa.
- Tehnologija: možete li da kreirate revolucionarnu tehnologiju?
- Tajming: da li je pravi trenutak da se pokrene startap?
- Monopol: da li počinjete sa velikim udelom na malom tržištu?
- Tim: imate li pravi tim?
- Prodaja: imate li pravi način plasiranja proizvoda?
- Budućnost: da li će vaše tržište postojati za 10-20 godina?
- Tajna: da li ste definisali jedinstvenu priliku?
Što veći broj ovih uslova ispunjavate, to je veća šansa da ste dobro promislili temelje na kojima počiva vaš posao.
Ima dosta korisnih saveta u ovoj knjizi, načina na koji ćete posmatrati svoj startap i potvrditi ili preispitati svoja uverenja i vrednosti.
Nažalost, ima nekih stranica u knjizi kojima, po mom mišljenju, treba pristupiti pažljivo i sa rezervom.
Istina, Til je postigao ogroman uspeh sa kompanijom „PejPal“, zahvaljujući čemu je postao bogat čovek i kapitalista spreman da rizikuje. Paradoksalno, „PejPal“ je pokrenut 1998. kada su uslovi za pokretanje startapa bili mnogo drugačiji u odnosu na uslove iz 2012. (kada je držao predavanja) ili čak 2018. (u kojoj se ova knjiga i dalje smatra standardnim štivom). I pored toga, Til iskustva iz najranijeg perioda ove kompanije kao primer na kom zasniva svoje teorije. Postoji jedno dugačko poglavlje o tome kako je došlo do kraha internet prodaje i kako je „PejPal“ uspeo da to prevaziđe, ali da ponovim, to se dešavalo pre 20 godina – što je u tehnološkom svetu čitav jedan eon.
Nakon čitanja ove knjige koja obiluje korisnim savetima, nije loše da razmislite i o ovome: kompanije koje danas gradimo moraju od početka biti posvećene obezbeđivanju što boljih uslova svim radnicima. Isto se odnosi i na širenje uticaja, to jest na korporativnu društvenu odgovornost. Posedovanje pozitivnih društvenih vrednosti utemeljenih u kompaniju je mnogo razumniji pristup od pristupa po kom se prvo radi na pozicioniranju kompanije, a onda se bavi time šta treba da se spašava.
I za kraj, koliko god knjiga „Od nula do jedan“ bila puna dobrih saveta, pročitajte i druge knjige na tu temu. Neka vam ova posluži kao svedočanstvo nekoga ko jeste uspeo da izgradi uspešan startap pre 20 godina i izvucite iz nje korisne ideje.
Autor: Sebastijan Martin, konsultant za inovacije
Izvor: medium.com
Prevod: Maja Horvat