Laguna - Bukmarker - Od fanfikcije do TikToka: Živeli mikrožanrovi! - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Od fanfikcije do TikToka: Živeli mikrožanrovi!

Ako već neko vreme koristite Netfliks, Odibl ili Gudrids, verovatno ste primetili da pojedine liste preporučenih naslova na tim platformama imaju krajnje specifične nazive. I dok su neki od njih kratki i nenametljivi („šarmantni krimići“, „tajne malog grada“ i sl.), ima i onih čija vas dužina i kompleksnost primoraju da na trenutak zastanete i zamislite se („ljubavne avanture crvenokosih heroina“, „knjige za plažu: uživajte u sunčanju uz ove naslove“, „život; London; idealno za ovaj trenutak u junu“ ili „fantastika: portali u neobične svetove“). Ima ih na hiljade, a predstavljaju jedno od dominantnih obeležja ere digitalnog izdavaštva: mikrožanrove.

Foto: Freepik

Od početka 21. veka književni podžanrovi su se toliko namnožili, i postali toliko specijalizovani, da ih je danas najbolje zvati mikrožanrovima. Žanrovi poput fantastike, ljubavnog i kriminalističkog romana trenutno su najplodnije tle za njihovo bujanje. Ovo pomalo neočekivano, intenzivno umnožavanje broja usko definisanih podžanrova zbunilo je mnoge ljubitelje knjige. Kako bi im pomogao da se snađu u novonastaloj džungli izdanja, kategorija i mini-serijala, kanadski izdavač ljubavih romana Arlekin počeo je da objavljuje vodič kroz ljubavne žanrove, u koji su uključene i najrazličitije vrste mikrožanrova – od sasvim uobičajenih, poput „druge šanse“ i „porodične sreće“, do onih „skandaloznijih“, kao što su „kauboji i rančeri velikog srca“ i „čuvari zakona u borbi protiv kriminala“.

Amazonova platforma Odibl se takođe služi mikrožanrovima kako bi klasifikovala audio-knjige na svom sajtu, gde se, primera radi, mogu pronaći kategorije kao što su „intergalaktička svemirska politika“ ili „naučna fantastika: prvi kontakt“. Primeri audio-knjiga u kategoriji „tajne malog grada“ su „Tragač“ Tane Frenč i „Velike laži u malom gradu“ Dajane Čejmberlen. Kategoriji „prvi kontakt“ pripadaju „U moru zvezda sniti“ Kristofera Paolinija i Axiom’s End Lindzi Elis. Mikrožanr „natprirodne škole“ obuhvata romane „Deveta kuća“ Li Bardugo i Magic for Liars Sare Gejli. Do sada bi već trebalo da vam je jasno: svaka od ovih knjiga ima vrlo specifičan sadržaj.

Upotreba mikrožanrova, ali i ostalih sitnih informacija poput „tagova“ i kategorija, olakšava rad algoritama i doprinosi „vidljivosti“ knjiga na prodajnim sajtovima. U onlajn prodavnicama Amazona i Gugla knjige se klasifikuju pomoću tzv. BISAC (Book Industry Subject and Category) kodova, s tim što Amazon istovremeno koristi i sopstveni sistem klasifikacije.

Poreklo mikrožanrova

Proliferaciji mikrožanrova direktno je doprineo procvat digitalnog izdavaštva u 21. veku. Broj ljudi koji su zahvaljujući razvoju interneta dobili priliku da sa svetom podele svoj književni talenat – ili nedostatak istog – uistinu je fascinantan. U ne tako dalekoj prošlosti većina nas je o tako nečemu mogla samo da sanja.

Mora se ipak napomenuti da sama reč „mikrožanr“ nije tvorevina 21. veka. Autorke knjige The Microgenre: A Quick Look at Small Culture En Stivens i Moli O’Donel navode da je u upotrebu ušla još osamdesetih godina prošlog veka, kada su književni kritičari počeli da je koriste kako bi opisali veoma specifične podžanrove.

U 21. veku, međutim, razvoj platformi za objavljivanje fanfikcije i pojava TikToka uzdigli su popularnost ovog pojma do neslućenih visina. Bet Driskol, profesorka menadžmenta u izdavaštvu i komunikacijama na Melburnskom univerzitetu, kaže da tzv. fan kultura bez ikakve sumnje doprinosi nastanku mikrožanrova, jer oni dozvoljavaju veću slobodu i kreativnost u klasifikaciji proznih dela. „Specifični tagovi, koji označavaju mikrožanrove, ponekad ostaju poznati samo malim grupama obožavalaca, ali ponekad prodiru i u širu književnu kulturu i tako zapadaju za oko izdavačima i platformama. Ponekad se dešava i da tagovi ili kategorije dolaze ’sa druge strane’ – od samih izdavača, koji se nadaju da će na taj način formirati novi segment tržišta.“

Mikrožanrovi koji obuhvataju mali broj naslova

Stivens i O’Donel u svojoj knjizi ističu da je prednost grupisanja tekstova u uže, fokusiranije mikrožanrove u tome što manje poznata dela, koja samostalno nisu uspela da privuku očekivanu pažnju, sada postaju važni, pažnje vredni „kulturni artefakti“. To znači da izvesne teme i tropi, koji bi unutar žanra prošli nezapaženo, postaju eksponiraniji zahvaljujući specifičnosti mikrožanra.

Autorke kao primer navode francuski libertinski roman iz 18. veka. To što ovaj raznovrsni žanr pokriva gotovo sve – od „lascivnih aluzija“ francuskog romansijera Kloda Prospera Žolio de Krebijona do eksplicitne pornografije Markiza de Sada – ne menja, međutim, činjenicu da mu pripada samo trinaest romana. „Ovi romani dali su glas piscima i čitaocima kritički nastrojenim prema društvenom i političkom poretku koji je u to vreme brojao svoje poslednje dane“, pišu one.

Pripadnost mikrožanru, dakle, omogućava knjizi da bude primećena. Ona olakšava posao i marketinškim stručnjacima zaduženim za promociju knjiga sa specifičnim ili ezoteričnim temama. Bet Driskol navodi da mikrožanrovi pomažu i kada je u pitanju prodaja određenih naslova na duge staze. „Mikrožanr može pomoći knjizi da stekne jako uporište među manjim brojem čitalaca pre nego što, zahvaljujući upravo njihovim preporukama, pronađe put do šireg auditorijuma. Osim toga, pojava novih mikrožanrova upoznaje izdavačku industriju sa aktuelnim željama i interesovanjima publike, što im može biti od koristi u planiranju dalje izdavačke aktivnosti.“

Foto: Freepik

Usko definisani žanrovi, naravno, mogu imati i svoje mane. Knjige koje pripadaju istom mikrožanru posle izvesnog vremena mogu postati formulaične i repetitivne. Kada čitaoci unapred znaju šta da očekuju, pisac mora pošteno da se potrudi kako bi im ponudio nešto originalno i novo, ne gubeći pritom iz vida ograničenja mikrožanra.

Nedostatak fleksibilnosti unutar mikrožanra predstavlja poseban problem. Ako pripada nekom mikrožanru, knjiga se mora pridržavati njegovih pravila, a čak i najsitnije odstupanje može da razočara čitaoce. Mnogi pisci neprestano balansiraju između potrebe da se ponudi nešto novo i želje da se zadovolje očekivanja odanih čitalaca.

Ko ima koristi od mikrožanrova?

Sa potrošačkog i izdavačkog stanovišta, od postojanaja mikrožanrova najviše koristi imaju čitaoci sa netipičnim ukusima. Mikrožanrovi im pružaju šansu da pronađu knjige sa specifičnim temama, zapletima, likovima itd. Onima koje, na primer, interesuju knjige o ubistvima u malim sredinama ili vanzemaljskim romansama, trebalo bi omogućiti da ih u knjižarama pronađu na policama sa oznakama odgovarajućih mikrožanrova.

Mikrožanrovi su od koristi i autorima. Oni im omogućavaju da pišu za specifične grupe čitalaca, znajući da će njihove knjige, ako nigde drugde, imati prođu u tom segmentu čitalačke populacije. A to je u isti mah i siguran način da steknu slavu, pa makar to bilo i samo unutar određenog mikrožanra.

Biblioteke, knjižare i onlajn prodavnice takođe mogu imati koristi od mikrožanrova. Organizovanje prema ovom kriterijumu moglo bi da uštedi dragoceno vreme koje provodimo preturajući po gomilama i gomilama knjiga.

Autor: Arvin Sereso
Izvor: bookriot.com
Prevod: Jelena Tanasković


Podelite na društvenim mrežama:

primamljiv, nepredvidljiv i zavodljiv triler o opsesiji, žudnji i osveti soba za goste  laguna knjige Primamljiv, nepredvidljiv i zavodljiv triler o opsesiji, žudnji i osveti – „Soba za goste“
16.07.2024.
Od autorke bestselera „Nikad nismo bile ovde“ Andree Barc stiže još jedan uzbudljiv triler prepun obrta, žudnje, osvete – „Soba za goste“.   Kelin novi život u Filadelfiji preobrazio se u košma...
više
dirljiva pripovest o nepoželjnoj ljubavi kloni se grete jedna nemoguća ljubav u prodaji od 17 jula laguna knjige Dirljiva pripovest o nepoželjnoj ljubavi – „Kloni se Grete: Jedna nemoguća ljubav“ u prodaji od 17. jula
16.07.2024.
Nemačka autorka Suzan Abel doživela je veliki uspeh svojim romanom „Kloni se Grete: Jedna nemoguća ljubav“ koji Laguna objavljuje u prevodu Dušice Milojković. Ovo je duboko dirljiva pripovest o nepože...
više
ljubivoje ršumović o knjizi nacionalistička geografija dragutina minića karla laguna knjige Ljubivoje Ršumović o knjizi „Nacionalistička geografija“ Dragutina Minića Karla
16.07.2024.
Posle detaljnog čitanja knjige „Nacionalistička geografija“ Dragutina Minića Karla ostaje utisak da bi tu nešto, bez pitanja autora, trebalo promeniti, pa bi novo njegovo modifikovano ime glasilo Drag...
više
slavenka drakulić o romanu frida ili o boli fridina umetnost nosi snagu, upornost i borbu protiv nepravednih društvenih normi laguna knjige Slavenka Drakulić o romanu „Frida ili o boli“: Fridina umetnost nosi snagu, upornost i borbu protiv nepravednih društvenih normi
16.07.2024.
„Frida ili o boli“ već je peti roman Slavenke Drakulić koji u središte priče postavlja žensko telo i varijacije na krajnosti koje to telo izaziva. Ovo je tema kojom se autorka često bavi u svojim deli...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.