Autori knjige, Vanesa King, Piter Harper i Val Pejn, iskusni su nastavnici i psiholozi koji su eksperti za „nauku o sreći“, poznatu i kao pozitivna psihologija. Knjiga je namenjena deci od 7-11 godina (iako je, po mom mišljenju, dosta materijala primereno i mlađima) i sadrži aktivnosti za dobro raspoloženje i ideje za isprobavanje i eksperimentisanje. Pročitao sam nekoliko knjiga čiji je cilj podsticanje sreće kod dece, a neke od njih deluju pomalo banalno i nenaučno – sadrže neke dobre aktivnosti, ali bez objašnjenja zašto su navedene aktivnosti bolje od svega ostalog. Ova knjiga se ističe jer deci objašnjava nauku o sreći pomoću „činjenica o sreći“ u svakom poglavlju. Važno je objasniti deci svrhu sreće, kako bi mogla da steknu zdrave intelektuelne navike. Na primer, u poglavlju o emocijama, knjiga ističe kako ljudski mozak naginje ka negativnosti, što znači da ćemo pre primetiti stvari koje su loše nego one koje su dobre. Međutim, nije sve tako crno, jer se dalje navodi da je moguće izvežbati mozak da primećuje i uživa u svim dobrim stvarima u životu, koje vam mogu pomoći da se osećate srećnije. To znači da su prateće aktivnosti naučno utemeljene i da deca mogu da shvate zašto će im pomoći da se osećaju srećnije.
Sreća je veština
Knjiga „50 načina da otkrijete sreću“ prenosi poruku da je sreća veština. I kao kod svake druge veštine, poput učenja čitanja i pisanja poezije, što više vežbamo, bolji ćemo postati. Srećom po čitaoca, knjiga je prepuna zanimljivih ideja i aktivnosti koje će pomoći deci da uvežbaju veštine sreće. Jedna od mojih omiljenih je nerođendanska čestitka Ako želite da negujete odnose sa ljudima, zašto biste čekali nečiji rođendan da mu pokažete koliko ga cenite? Umesto toga, mogli biste da ga iznenadite nerođendanskom čestitkom i pokažete kako mislite na njega. Druga omiljena mi je „obeleživač otpornosti“, gde deca dizajniraju i prave obeleživače sa podsetnicima koji im pomažu da izgrade otpornost. „Potraži pomoć“, „pričaj sa nekim“, „budi aktivan“, „diši duboko“ – sve su to praktične ideje, za koje je naučno potvrđeno da pomažu pri izgradnji unutrašnjih oslonaca kada nam je to potrebno. Sve aktivnosti su odlično osmišljene, kreativne su i originalne, i definitivno će privući decu i odrasle. Bukvalno ne mogu da dočekam da isprobam neke od ovih ideja sa svojim razredom.
Sreća ne znači uvek se osećati srećno
Kada god u školama držim obuku o blagostanju, obavezno naglasim zabludu da se pozitivna psihologija bavi učenjem ljudi kako da sve vreme budu srećni. Ne samo da je to nemoguće, već će vas težnja za tim ciljem verovatno učiniti nesrećnim kada neizbežno omanete. Kod „50 razloga za sreću“ volim što se to jasno ističe kroz celu knjigu. „Živeti srećno ne znači ignorisati (negativna) osećanja, već naučiti kako da se reaguje na njih na najkonstruktivniji mogući način“, autori objašnjavaju na samom početku knjige. Kasnije, kada komentarišu emocije, još više naglašavaju ovaj stav, saopštavajući čitaocu da ne ignoriše svoja neprijatna i neugodna osećanja jer nam „sve emocije šalju signale koji nam pomažu da damo smisla onome što nam se dešava“. Na kraju, knjiga se završava poglavljem „Šta da radite ako ste veoma tužni“, za decu koja se možda suočavaju sa nečim većim od normalnih životnih uspona i padova (sa preporukama da razgovaraju sa odraslom osobom od poverenja i sa kontaktima za nadležne službe). Ovaj pristup je izuzetno koristan jer će pomoću njega deca razumeti i normalizovati sva svoja osećanja – i dobra i loša. Takođe će im pomoći da razviju ključnu veštinu emocionalne inteligencije – sposobnosti da bolje razumeju kako svoje, tako i emocije drugih ljudi, i da reaguju u skladu sa njima.
Koraci do sreće
Ne čudi što se cela knjiga bavi time da deca rade stvari kako bi unapredila svoju sreću, jer ju je objavila dobrotvorna organizacija, Koraci do sreće, čiji je cilj da „pomogne ljudima da preduzmu korake ka srećnijem i brižnijem životu“. Dalaj Lama, pokrovitelj Koraka do sreće, kaže: „Sreća nije nešto stvoreno. Ona proističe iz naših dela.“
Upotreba knjige
Dizajn, izgled i ilustracije u knjizi su fantastični (posebne pohvale idu ilustratoru Selesti Ajres) i veoma je primamljiva mladima. Ali i roditelji, nastavnici i svi koji rade sa decom mogu da je upotrebe. Ne mogu dovoljno da naglasim koliko su ideje i aktivnosti u njoj fantastične.
Mislim da bi svaka školska biblioteka i polica sa knjigama bila bolja uz ovaj biser. Nastavnici bi mogli da je koriste kao sredstvo za planiranje nastave i podučavanje. Zapravo, čak razmišljam da je koristim i kao sredstvo za domaće zadatke. Zamislite da svake nedelje, umesto matematike ili raznih projekata, nastavnici za domaći zadaju „istragu o sreći“ iz ove knjige? Zamislite kakav bi to uticaj imalo na blagostanje dece, kada bi deca širom zemlje imala za zadatak da šire svoju i sreću ljudi oko sebe? To je domaći koji mogu da podržim. A uz ovu sjajnu novu knjigu, to je i moguće.
Preuzeto sa: teachappy.co.uk
Prevod: Đorđe Radusin