Pred kraj protekle godine, kada pravoslavni vjernici pred i tokom Božićnog posta praznuju mnoge krsne slave, izašla je zanimljiva knjiga „
Koju slavu slaviš” (Laguna). Autor knjige je publicista, pisac, iskusni novinar
Momčilo Moca Petrović. No, knjiga nije samo zanimljiva, već i poučna, svojevrsni „enciklopedijski rječnik“ srpske krsne slave, koja je, dodajmo, uvrštena i na Uneskovu listu svjetskog nematerijalnog kulturnog nasljeđa. A, Petrović, razumljivim rječnikom donosi sve što je saznao, istražio, doživio i vidio kada je u pitanju praznovanje, značaj, korijeni krsne slave, kao i žitija svetaca koje proslavljamo kao naše zaštitnike.
„Može zvučati kao oksimoron, ali postalo je moderno oslanjati se na tradiciju, pa u tom kontekstu vraćanja korenima nisu zaobiđene ni krsne slave, tim pe što se njihovo obeležavanje od poslednje decenije XX stoleća donekle uzima i kao prkos prethodnom poluvekovnom potiskivanju religije. Da li, međutim, ponovno uspostavljanje tradicionalnih vrednosti znači i njihovo dosledno poštovanje ili je tradicija zapravo degradirana time što je uopšte našla mesta u modernom društvu i životu – ovim se problemom i fenomenom bavi Momčilo Petrović u svojoj knjizi pod nazivom 'Koju slavu slaviš'”, zapisao je Dušan Milijić.
Zašto i kako ste uopšte došli na ideju da napišete knjigu „Koju slavu slaviš”? Pored literature, s kim ste se još konsultovali?
Rad na knjizi o slavama počeo sam pre sedam godina, kada je srpska slava kandidovana za upis u Svetsku listu nematerijalnog kulturnog nasleđa Uneska. Kao novinar pisao sam o tome, a onda se u jednom momentu ispostavilo da materijala ima dovoljno za opsežan feljton. U isto vreme, kroz razgovore sa kolegama i iz reakcija čitalaca, shvatio sam da se o slavama – iako se njima svi dičimo, i svi ih slavimo – nedovoljno zna. Retko ko je, na primer, od ljudi koje sam pitao – a bili su različitih zanimanja i nivoa formalnog obrazovanja – pročitao žitije sveca svog zaštitnika. Takođe, o samom načinu proslave slave znalo se samo ono što se sa generacije na generaciju prenosilo usmenim predanjem, i nekad sa pravoslavljem nije imalo mnogo veze... A nije bilo knjige u kojoj bi to moglo da se pročita, bar ne takve koja bi bila napisana savremenim i razumljivim jezikom i jasnim stilom.
Koji su to „kvaliteti” koji su krsnu slavu „preporučili” da uđe u korpus svjetske duhovne baštine?
Svakako je to jedinstvenost. Uostalom, osim slave, na toj su listi iz srpske tradicije još i kolo i gusle, ono što „samo Srbin imade”. Oko sveće se na dan „svog” svetitelja okupljaju i Srbi i Albanci katolici, te Bugari i Rumuni, ali jedino Srbi tom činu pridaju ovoliku važnost, i običaj neguju s toliko ljubavi i pažnje. Ovakva posvećenost slavi posledica je istorijskog razvoja kome je pravac odredio Sveti Sava, kao prvi arhiepiskop samostalne Srpske crkve. Njegova uputstva o slavljenju svetitelja u korenu su današnjih naših slava.
Koja su osnovna materijalna obilježja proslavljanja krsne slave, a koji je njen duhovni značaj? Koje su osnovne zablude (i greške) kada je u pitanju proslava krsne slave?
Slava je čin kojim se odaje počast svetitelju, kao zaštitniku i kao zastupniku porodice i njenih molitvi kod Boga. Predmeti koji se koriste u slavskom obredu: ikona, osvećena vodica, slavski kolač, kuvano žito ili „koljivo”, vino, sveća i tamjan i njihova simbolika, u funkciji su ovakve uloge.
Pre nego što se nešto kaže o greškama koje se u proslavljanju čine, treba, opravdanja radi, reći da od Savinih vremena do sredine 19. vijeka nisu postojala jedinstvena i precizna uputstva o sprovođenju slavskog obreda. Slavilo se kako je ko mislio da treba, i „kako su radili naši stari”. Otuda ona narodna „Koliko sela, toliko običaja”... Tek 1862. Crkva je propisala obavezne obredne radnje i njihov redosled kod slavljenja, ali su raznoliki običaji ostali, i danas predstavljaju ukras i bogatstvo folklora.
Što se grešaka tiče, mislim da je najveća, i najčešća neumerenost i bahatost svečara, koji slavu koriste da se razmeću svojim materijalnim bogatstvom. Takvo ponašanje u dubokom je neskladu sa suštinom slave. Znate, u nekim krajevima na jugu Srbije domaćin slavu ceo dan prestoji na nogama. Veruje se da mu je tog dana svetac gost, i on mu stajanjem iskazuje poštovanje. Trebalo bi da dostojanstveno ponašanje svuda bude obeležje slave. Jer, to je svečan i uzvišen porodični događaj i ponašanje svih onih koji na neki način učestvuju u njemu treba da bude primereno takvom njenom karakteru.
Što se manjih grešaka tiče, najčešća je greška slavljenje u restoranu ili kafani. Slava je porodični praznik, čiji je sastavni deo, na primer, svećenje vodice i kropljenje prostorija u domu njome. Ne možete to u kafani, naravno. Još manje je zamislivo slavljenje bez ikone svetitelja, a nju – ako iole ima razuma! – nećete nositi u kafanu! Crkva, međutim, dozvoljava da se – ako okolnosti, na primer, mali stan, nalažu - gosti ugoste u kafani, pod uslovom da je prethodno ceo obred izveden u skladu sa pravilima koje Crkva propisuje: ako je prethodnog dana sveštenik svetio vodicu u kući, ako je domaćin na dan slave odneo kolač u crkvu... i sve ostalo što treba i kako treba.
Da li je tačno da proslavljajući krsnu slavu, krsno ime, u stvari obilježavamo i sjećanje na naše (krvne) pretke, odnosno dan kada su oni primili hrišćanstvo?
U pravu ste. Za razliku od Rusa, koji su, u vreme cara Vladimira, u hrišćanstvo prešli svi odjednom, Srbi su u Hristovu veru ulazili pleme po pleme: jedni su se krstili na Svetog Nikolu, drugi na Svete Vrače, treći na Đurđevdan... i svako novokršteno pleme uzimalo je za svog pokrovitelja i zaštitnika onog svetitelja na čiji se dan krstilo. Tome su svetitelju, kao božjem posredniku, počeli da se mole, i njegov dan su u godini svečano proslavljali. U svjetlu ovog pojednostavljenog porekla slava kako ga tumači Crkva, svi koji slave Aranđelovdan, na primer, smatraju se potomcima jednog plemena koje se kroz vreme rasturilo...
Ovakvo je verovanje posebno sačuvano u Crnoj Gori, zbog očuvanog kolektivnog sećanja plemena, i naglašenijeg njegovanja porodičnih veza nego u ostalim pravoslavnim krajevima.
Kojih starih običaja se još uvijek držimo i trebali bismo da se držimo prilikom praznovanja Badnjeg dana, Božića, Nove godine?
Najkraći odgovor bio bi – svih! Božić je, uz Uskrs, najveći pravoslavni praznik, i Crkva ga slavi liturgijom. Sve ostalo je folklor, deo tradicije i kao kolektivno sjećanje, deo nacionalnog identiteta. Božići koje pamtimo lepo su sećanje na detinjstvo nas odraslih, zašto bismo našu decu lišavali toga?
Razgovarala: Živana Janjušević
Izvor: dan.co.me