Laguna - Bukmarker - Mit o kreativnom geniju - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Mit o kreativnom geniju



Romanopisce često doživljavamo kao mistične pojave. Smatra se da pisci imaju neku vrstu specijalne, jedinstvene veze sa izvorom kreativnosti – svi drugi mogu da ga pogledaju i zamisle želju ali pisci zarone u njega i voda ih pretvori u nešto izvanredno. To ne može biti dalje od istine. Postoji razlog zašto je pisanje okruženo rečima i izrazima poput radionice i kovanja reči i pisanja drama: stolarski zanat uklapanja reči. Pisanje nije ništa drugo do pravljenja polica ali uz pomoć jezika.

Rimljani su to znali. Terminologija njihovog retoričkog rečnika je gotovo sveobuhvatna lista svega što možete da uradite rečenicom. To su lingvističke zanatske tehnike. Naročita vrsta šrafova, zavrtanja i različitih finiširanja i poliranja.

Pisanje se tretira drugačije od stolarskog zanata, grnčarskog, pa čak i primenjene umetnosti jer ga ne vidimo. Očigledno je šta stolar radi. Drvo i dleta su pred njim. Ali bi bilo veoma teško posmatrati pisca kako piše roman. Naravno da možete da kažete: „Evo Dikensa koji prerađuje tri reči na stotoj strani kako bi se uklopile u prizor sa strane četiri i tako izbrusile ceo oblik romana“. Ali ne možete da bacite pogled na scenu i shvatite šta ona čini za knjigu, bar ne na isti način na koji gledate stolara kako nacrt pretvara u nogu stola. Da biste videli oblik knjige morate da provedete nekoliko dana čitajući je, a da biste videli kako se oblik menja morate da je pročitate nekoliko puta u različitim fazama nastanka. Teško je to razjasniti pa je zbog toga pisanje obavijeno velom misterije.

Meni je pisanje knjige isto kao i pravljenje bilo čega drugog, bilo da je u pitanju sto, vaza ili haljina. Pisci su okruženi alatkama i tehnikama, brojnim tehnikama, a romani imaju oblik. Modni dizajneri prvo naprave skicu kredom pa je tek onda kroje, a to rade i pisci. Ako bi stilovi bili tehnike ušivanja, bilo bi ih isto onoliko koliko ih ima u modnom studiju i šegrti bi morali da ih nauče sve.

To je veoma jednostavna istina iako zvuči šokantno mnogim piscima koji tek počinju. I mene je šokirala. Dok nisam pronašla izdavačku kuću, nisam imala pojma koliko treba da pišeš, dopisuješ i menjaš pre nego što završiš knjigu. A to ne znaju ni studenti. Uvek kažem da za svakih deset hiljada reči koje napišem, zadržim hiljadu, prema prilično konzervativnim procenama. To što taj proces rada nije očigledan problem je svojstven pisanju. Šta odbacite i koliko ste radili jasno je u slučaju krojača, stolara, grnčara, slikara ali mnogo profesionalnih pisaca krene stranputicom jer nikada ne sagledaju prcoes od početka do kraja – samo gotov proizvod.



To brzo može da postane problem jer znači da ne znate kada da pomislite da ste gotovi. Mnogo elektrosnkih knjiga propada jer ljudi objave onlajn četiri nacrta pre nego što se obrate izdavačkoj kući. Neki pisci početnici iskuse ozbiljnu traumu prilikom rada sa profesionalnim urednikom. Priče o tome kako je polovina rukopisa odbačena i kako moraju da prerade sve što su napisali često se prepričavaju sa užasom.

To se dešava. Naravno da se dešava. Ali to nikoga ne treba da užasava. To je samo posao. Poput sređivanja greda i učvršćivanja spojeva jer su prošli bili loši.

Nema tu misterije. Nema izvora. Pisanje je stolarski zanat. Potrebno je mnogo vremena da se nauči ali svi možemo da ga naučimo iako su svima prvi rukopisi samo gluposti različitih nijansi. Mnogo ljudi koji bi mogli da budu sjajni pisci to ne postanu jer ih odbija ideja da moraju da budu genijalci i da to moraju iz prve da urade savršeno ili će ih industrija uništiti. Ne morate i neće. Ako mislite da biste bili dobar stolar, mogli biste da budete i dobar pisac.

Autor: Nataša Puli  
Izvor: granata.com


Podelite na društvenim mrežama:

primamljiv, nepredvidljiv i zavodljiv triler o opsesiji, žudnji i osveti soba za goste  laguna knjige Primamljiv, nepredvidljiv i zavodljiv triler o opsesiji, žudnji i osveti – „Soba za goste“
16.07.2024.
Od autorke bestselera „Nikad nismo bile ovde“ Andree Barc stiže još jedan uzbudljiv triler prepun obrta, žudnje, osvete – „Soba za goste“.   Kelin novi život u Filadelfiji preobrazio se u košma...
više
dirljiva pripovest o nepoželjnoj ljubavi kloni se grete jedna nemoguća ljubav u prodaji od 17 jula laguna knjige Dirljiva pripovest o nepoželjnoj ljubavi – „Kloni se Grete: Jedna nemoguća ljubav“ u prodaji od 17. jula
16.07.2024.
Nemačka autorka Suzan Abel doživela je veliki uspeh svojim romanom „Kloni se Grete: Jedna nemoguća ljubav“ koji Laguna objavljuje u prevodu Dušice Milojković. Ovo je duboko dirljiva pripovest o nepože...
više
ljubivoje ršumović o knjizi nacionalistička geografija dragutina minića karla laguna knjige Ljubivoje Ršumović o knjizi „Nacionalistička geografija“ Dragutina Minića Karla
16.07.2024.
Posle detaljnog čitanja knjige „Nacionalistička geografija“ Dragutina Minića Karla ostaje utisak da bi tu nešto, bez pitanja autora, trebalo promeniti, pa bi novo njegovo modifikovano ime glasilo Drag...
više
slavenka drakulić o romanu frida ili o boli fridina umetnost nosi snagu, upornost i borbu protiv nepravednih društvenih normi laguna knjige Slavenka Drakulić o romanu „Frida ili o boli“: Fridina umetnost nosi snagu, upornost i borbu protiv nepravednih društvenih normi
16.07.2024.
„Frida ili o boli“ već je peti roman Slavenke Drakulić koji u središte priče postavlja žensko telo i varijacije na krajnosti koje to telo izaziva. Ovo je tema kojom se autorka često bavi u svojim deli...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.