Laguna - Bukmarker - Kako su srednjovekovni rukopisi reciklirani i korišćeni u izradi prvih štampanih knjiga - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Kako su srednjovekovni rukopisi reciklirani i korišćeni u izradi prvih štampanih knjiga

„Stara boja na platnu ponekad s vremenom postaje prozirna“, napisala je dramaturškinja Lilijen Helman u svojim memoarima. „Kada se to desi, moguće je, na nekim slikama, videti originalne konture: kroz žensku haljinu naziraće se drvo, dete će ustupiti mesto psu, veliki brod više neće ploviti otvorenim morem.“

Image by rawpixel.com on Freepik

Pre sedam godina nešto slično je počelo da se dešava sa hiljadama starih knjiga koje datiraju od 15. do 19. veka.

Međutim, nije vreme prisililo ove knjige da odaju svoje tajne... barem ne direktno.

Ta čast pripala je makrorendgenskoj fluorescentnoj spektroskopiji (MA-XRF) i Eriku Kvakelu, književnom istoričaru čija je teorija bila da ova tehnologija može da otkrije fragmente srednjovekovnih rukopisa među koricama novijih tekstova, kao što je ranije otkrivala skrivene slojeve boja na platnima starih majstora.

Kako je uopšte nastala ovakva čudna, „skrivena“ biblioteka?

Knjige su bile na visokoj ceni kada su se rukopisi ručno prepisivali, ali kako je Kvakel zapazio na svom blogu na kom se bavi srednjovekovnim knjigama, „hiljade i hiljade srednjovekovnih rukopisa su pokidani, iscepani na komade, iskuvani, spaljeni i bačeni u delove“ nakon pojave štamparskih presa.

Njihove stranice su se koristile kao toalet-papir, štirak za odeću, obeleživači knjiga i – što je najzanimljivije za specijalistu koji izučava srednjovekovne knjige – povez za štampane knjige.

Ova praksa je bila toliko ustaljena da korice oko 150 ranih primerаka štampanih knjiga iz biblioteke Jejla sadrže fragmente srednjevekovnih rukopisa.

Ovi materijali su možda degradirani u književnom smislu, ali za Kvakela predstavljaju „vremeplovce, slepe putnike u kožnom povezu koji kazuju velike i važne priče.“

Zaista, neke priče inače možda ne bi opstale, s obzirom na to da su nam klasični i srednjovekovni tekstovi obično pristupačni samo u fragmentima. Rana istorija Biblije, kao knjige, ne bi mogla da se napiše ukoliko bismo odbacili dokaze koje pronalazimo u fragmentima. Štaviše, iako drevni i srednjovekovni tekstovi opstaju u brojnim, lepim knjigama iz preštamparijskog doba, često se najstariji dokazi kriju upravo u njihovim fragmentima. Ako išta, taj fragment vam može otkriti da je dotični tekst bio dostupan na određenom mestu u određeno vreme. Kada istupe iz svojih kožnih čaura nakon vekova provedenih u tami, ti fragmenti postaju „čiode“ na mapi Evrope, koji upućuju na to kada i gde su egzistirali, i da ih je, recimo, neko čitao u desetom veku u Italiji.

Nekoliko redova osakaćenog teksta može da bude sasvim dovoljno da se on prepozna, kao i mesto i okvirno vreme njegovog nastanka:

Uprkos tome, ipak nije lako napraviti smisao od fragmentarnih ostataka. Knjigovesci kao da su naročito uživali da seku tekstove po sredini, kao da su znali da će tako najviše frustrirati buduće istraživače. Pronaći kojim delima pripadaju ovi delimični citati može da bude pravi košmar. Datiranje nekog dela i mesta njegovog nastanka na osnovu fragmenata može da prouzrokuje nesanicu.

Pre Kvakelovih visokotehnoloških eksperimenata na univerzitetu Lajden savremeni istraživači morali su da se uzdaju u slučajnost, kao kada, na primer, rikna stare knjige pukne i otkrije svoj unutrašnji sadržaj.

Ispostavlja se da makrorendgenska fluorescentna spektroskopija odlično otkriva gvožđe, bakar i cink iz srednjovekovnog mastila ispod sloja papira ili pergamenta.

Međutim, to čini tempom koji možda ne bi impresionirao srednjovekovnog pisara.

Skeniranje čitkog zapisa o onome što se nalazi ispod rikne jedne knjige zahteva i do 24 sata. Ovo je skup i trajan posao.

S obzirom na to da se na hiljade sličnih rikni nalazi u velikim zbirkama poput onih u Britanskoj ili Oksfordskoj biblioteci, budite sigurni da će biti još nekih fascinantnih otkrića u skorijoj budućnosti.

Prevod: Đorđe Radusin
Izvor: openculture.com


Podelite na društvenim mrežama:

primamljiv, nepredvidljiv i zavodljiv triler o opsesiji, žudnji i osveti soba za goste  laguna knjige Primamljiv, nepredvidljiv i zavodljiv triler o opsesiji, žudnji i osveti – „Soba za goste“
16.07.2024.
Od autorke bestselera „Nikad nismo bile ovde“ Andree Barc stiže još jedan uzbudljiv triler prepun obrta, žudnje, osvete – „Soba za goste“.   Kelin novi život u Filadelfiji preobrazio se u košma...
više
dirljiva pripovest o nepoželjnoj ljubavi kloni se grete jedna nemoguća ljubav u prodaji od 17 jula laguna knjige Dirljiva pripovest o nepoželjnoj ljubavi – „Kloni se Grete: Jedna nemoguća ljubav“ u prodaji od 17. jula
16.07.2024.
Nemačka autorka Suzan Abel doživela je veliki uspeh svojim romanom „Kloni se Grete: Jedna nemoguća ljubav“ koji Laguna objavljuje u prevodu Dušice Milojković. Ovo je duboko dirljiva pripovest o nepože...
više
ljubivoje ršumović o knjizi nacionalistička geografija dragutina minića karla laguna knjige Ljubivoje Ršumović o knjizi „Nacionalistička geografija“ Dragutina Minića Karla
16.07.2024.
Posle detaljnog čitanja knjige „Nacionalistička geografija“ Dragutina Minića Karla ostaje utisak da bi tu nešto, bez pitanja autora, trebalo promeniti, pa bi novo njegovo modifikovano ime glasilo Drag...
više
slavenka drakulić o romanu frida ili o boli fridina umetnost nosi snagu, upornost i borbu protiv nepravednih društvenih normi laguna knjige Slavenka Drakulić o romanu „Frida ili o boli“: Fridina umetnost nosi snagu, upornost i borbu protiv nepravednih društvenih normi
16.07.2024.
„Frida ili o boli“ već je peti roman Slavenke Drakulić koji u središte priče postavlja žensko telo i varijacije na krajnosti koje to telo izaziva. Ovo je tema kojom se autorka često bavi u svojim deli...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.