Laguna - Bukmarker - Drugi Ajnštajn – da li je postojao? - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Drugi Ajnštajn – da li je postojao?

Pišući o romanu Mari Benedikt „Drugi Ajnštajn“, doktorka Dženi Ogden je postavila pitanje: „Kada je u redu da se u romanu o poznatim ljudima stvari izmišljaju?“

U svom članku „Tanka linija između fikcije i činjenica“ Ogdenova je navela da pristup koji je Benediktova koristila nije u skladu sa stvarnim činjenicama jer Mileva, prva Ajnštajnova žena, možda jeste na neki način doprinela njegovom radu, ali sveopšti je zaključak da nije bila sposobna da doprinese na neki značajan način; u smislu da „postoji veoma malo dokaza da je imala veliki intelekt i znanje kako bi razmišljala o ovako specifičnim konceptima“. Ali zar ovaj citirani deo nije upravo spekulacija?

U stvaranju fiktivnih priča piscima nisu potrebne apsolutne činjenice koje će podržati ono što se možda dogodilo. Zapravo se pre dešava da je fikcija sredstvo da se interpretira, preuveliča ili oboji ono što bi ili ne bi moglo da se dogodi.

U romanu „Drugi Ajnštajn“ autorka slika portret jednog vremena i uloge žene u njemu. Direktno nam govori o muškoj dominaciji, potčinjavanju žena početkom dvadesetog veka i tome kako je mali broj njih uspevao da uzvrati borbom. U celini, knjiga nas vodi u jedan svet i eru kada su se žene borile da bi ih posmatrali ozbiljno i bile ograničene običajima i razmišljanjem tog vremena.

Ne bi bilo fer suditi ovom romanu na osnovu tačnosti prikaza samog Alberta Ajnštajna. Zahtevanje da fikcija mora precizno da oslikava život (čak i život poznate osobe) uništava sam koncept istorijske fikcije. „Drugi Ajnštajn“ nije zamišljen kao biografija. A čak i ako pogledamo dve biografije iste osobe, videćemo da je svaki autor izabrao drugačije činjenice kako bi oslikao osobu o kojoj piše – rezultat su često dve potpuno različite slike.

Opis romana govori o odnosu Mileve i Alberta: „Njihova veza se pretvara u partnerstvo kako srca tako i uma, ali u njihovom braku neće biti mesta za više od jednog genija.“ Ogdenova u svom tekstu dovodi u pitanje Milevinu ulogu u Ajnštajnovom uspehu, ali mi zaista ne znamo da li je njen uticaj bio minimalan, značajan ili ga čak nije ni bilo. Bez obzira na to da li je Benediktova otkrila stvaran Milevin uticaj, to ne umanjuje činjenicu da će čitaoci biti uvučeni u ovaj roman zbog sjajnog pripovedanja i likova.

„Drugi Ajnštajn“ je divno delo istorijske fikcije u kome je Mari Benedikt koristila likove Mileve i Alberta Ajnštajna kako bi prikazala njihovu vezu onako kako je ona vidi – i tako ostavila čitaoca da se pita da li je Mileva zaista bila taj „drugi“ Ajnštajn. Pročitajte roman pa odlučite sami.

Izvor: psychologytoday.com
Prevod: Dragan Matković


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
predstavljena pesnička zbirka u lavirintu  laguna knjige Predstavljena pesnička zbirka „U lavirintu“
19.04.2024.
Nova zbirka poezije Igora Mirovića predstavljena je 18. aprila u kafeteriji Bukmarker knjižare Delfi SKC.   Pored autora, o knjizi su govorili prof. dr Zoran Đerić i prof. dr Aleksandar Je...
više
ema jarlet o orionu i mraku slikovnice i večernje nebo su oduvek bili deo mog života laguna knjige Ema Jarlet o „Orionu i Mraku“: Slikovnice i večernje nebo su oduvek bili deo mog života
19.04.2024.
Autorka hita „Orion i Mrak“ Ema Jarlet otkriva svoju opsesiju mrakom, kako nastaju priče i junaci koje ilustruje i u kome je pronašla inspiraciju za svoje čarobne slikovnice koje nakon objavljivanja n...
više
rastislav durman o novoj knjizi ona bića koja nisu sića  laguna knjige Rastislav Durman o novoj knjizi „Ona bića koja nisu sića“
19.04.2024.
„Ona bića koja nisu sića“ nova je knjiga evropskih bajki koju je priredio novosadski autor Rastislav Durman. Pisac za decu i odrasle poslednjih godina posvetio se prikupljanju bajki sa svih evropskih ...
više
prikaz knjige vladalac nikola makijavelija uputstvo za rukovanje državom laguna knjige Prikaz knjige „Vladalac“ Nikola Makijavelija: Uputstvo za rukovanje državom
19.04.2024.
„Ne zna se ko pije, a ko plaća“ najbolji je iskaz o situaciji u renesansnoj Italiji. U svakom njenom kutku sram, zločin i samovlašće bili su deviza. Zločin? Stvar službene dužnosti. Ubistvo? Oblik dru...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.