Mnoge osobe ne mogu da čitaju, dok druge ne vole da čitaju, a to je veliki problem.
Čitanje iz zadovoljstva utiče na uspeh u različitim oblastima, uključujući veće samopouzdanje pri čitanju, sticanju opšteg znanja koje pomaže pri rušenju negativnih stereotipova. Čitanje knjige ne samo da poboljšava društvene odnose, već stvara osećaj empatije.
Međutim, sa trenutnim fokusom na testove i rezultate čak i na nivoima pre vrtića, vrtića i prvog razreda, više se obraća pažnja na sposobnost čitanja nego na samo uživanje, ali većinu vremena, te dve stavke ne mogu jedna bez druge.
Kao bivše nastavnice, prepoznajemo da čitanje iz zadovoljstva ne pospešuje samo sposobnost čitanja, već utiče i na lični razvoj.
Čitanje iz zadovoljstva zaista može da bude od koristi. Postoje mnogi dokazi koji tvrde da deca koja čitaju imaju bolji uspeh u školi, jer su naučili kako da zavole čitanje.
Ali kako da nateramo decu da zavole čitanje?
Evo nekoliko ideja zasnovanih na našoj anketi o istraživanjima čitanja o tome kako započeti čitanje sa malom decom, novim čitaocima, pa čak i iskusnim, ali neaktivnim čitaocima.
Da biste malu decu zainteresovali za čitanje, pokušajte da pre spavanja ili posle kupanja zajedno čitate i tako stvorite rutinu.
Pretvaranje čitanja u društvenu aktivnost takođe može privući i mlade čitaoce, zato čitajte sa ostalim članovima porodice, poput starije braće i sestara.
Mladi čitaoci, takođe, iznova i iznova čitaju iste priče, a pominjanje književnih likova tokom dana pomaže u jačanju veze sa čitanjem i u samom opismenjavanju.
Kada govorimo o novim ili nezainterseovanim čitaocima, za početak je dobro da i oni čitaju vama isto onoliko koliko i vi čitate njima.
Kada vam čitaju, imajte na umu da čitanje naglas kod kuće treba da bude zabavno, tako da ako naprave greške, nemojte mnogo da ih ispravljate.
Takođe, dopustite im da vam ispričaju priču koju vide na slikama koje se nalaze u knjigama; to je takođe važna čitalačka veština.
Kao i kod mladih čitalaca, čitajte omiljene knjige iznova i iznova. Čitanje istih tekstova pomaže čitaocima da brzo i automatski prepoznaju reči.
Pronađite nešto što se brzo čita, poput znakova, recepata ili uputstava za sastavljanje igračaka.
Zapamtite, sve knjige su dobre knjige, čak i ako ne deluju kao kvalitetan materijal za čitanje. Deci će svakako vremenom dosaditi i preći će na nešto drugo.
Kada deca ne čitaju onako kako se od njih očekuje u tom uzrastu, to može loše uticati na njihovo samopouzdanje kada se radi o čitanju iz zadovoljstva. Takođe, roditelji se mogu dodatno zabrinuti zbog toga.
U društvu koje se sve više gradi na idejnoj ekonomiji, posvećivanje pažnje i zalaganje za razvijanje ljubavi prema čitanju, a ne samo sposobnosti čitanja, može pomoći u drugim oblastima društvenog i školskog života.
Dakle, čitanje treba da bude vezano za zabavu, a ne za testove i testiranja.
Autori: Mičiko Hikida i Dženifer Kiz Ader
Izvor: theconversation.com
Prevod: Lidija Janjić