Knjige sa mekim povezom su izazvale revoluciju u čitalačkim navikama Amerikanaca kada su se prvi put pojavile 1930-ih. Mekokoričene „džepne knjige“ bile su jeftinije za štampanje, jeftinije za kupovanje i lakše za transport od glomaznih tvrdokoričenih koje su do tada dominirale u knjižarama. Do 1960, čitaoci su počeli da se radije opredeljuju za knjige u mekom povezu.
Uprkos popularnosti, i dalje je nemoguće naći mekokoričene verzije mnogih novih knjiga kada se prvi put pojave. Među izdavačima je uobičajeno da se novi naslovi objavljuju sa tvrdim koricama, a izdanje sa mekim povezom se objavljuje oko godinu dana posle prvog izdanja. Ljudi koji čitaju na plaži ili u metrou možda nisu srećni zbog toga, ali finansijske prednosti ovakvog modela znače da se on verovatno neće promeniti uskoro.
„Dok je knjiga sa tvrdim povezom skuplja za štampanje nego ona sa mekim, izdavač obično zaradi više novca na ovom izdanju, zahvaljujući čemu povrate novac za avans autoru i za troškove štampanja, transporta, marketinga i distribucije,“ Dina Dan, partner u izdavačkom studiju
Indelible Editions, kaže za
Mental Floss.
Proizvodnja knjiga sa tvrdim povezom je možda skuplja, ali njihovo štampanje i dalje košta samo nekoliko dolara. Izdavači ih onda prodaju za više od 30 dolara i ostvaruju ogroman profit.
Jeftinije mekokoričene knjige su popularnije kod potrošača, čineći oko 80% od svih prodatih štampanih izdanja, ali kada je knjiga još uvek nova, prodavci mogu da računaju na to da će određeni kupci platiti više za izdanje sa tvrdim povezom. „Fanovi nekog autora će pristati da plate veću cenu da bi dobili knjigu čim se objavi“, kaže Danova.
Privlačnost ovog formata se ne sastoji samo u tome što je to jedina opcija u prvih nekoliko meseci života knjige. Iako knjige sa mekim povezom nisu više stigmatizovane kao ranije, i dalje ne mogu dostići važnost koja je neodvojiva od robusne tvrdokoričene knjige. „Za knjige sa tvrdim povezom se vezuje određeni nivo prestiža, nasuprot onih sa mekim, jer se tako pokazuje posvećenost izdavača tom delu“, kaže Danova. „Za izdanja sa tvrdim povezom se češće pišu recenzije, češće se uzimaju u obzir za nagrade i češće ih naručuju biblioteke.“ Knjige sa tvrdim povezom takođe deluju autoritativnije u vizualnom smislu, a i lakše se izlažu u knjižarama.
Pošto preskoče prvo izdanje, knjige sa mekim povezom ipak imaju korist od toga što kasnije stižu na žurku – kao i izdavači i knjižari. Izdanje sa mekim povezom godinu dana nakon debija knjige je izgovor za još jedan veliki izdavački događaj. To znači da izdavači mogu da izazovu sveže uzbuđenje zbog naslova u vreme kada prodaja obično počinje da se gasi. Štedljivi, praktični čitaoci na kraju dobijaju priliku da kupe njima dražu verziju knjige, ali samo nakon što tvrdokoričeno izdanje donese što je moguće veću zaradu.
Autor: Mišel Debzak
Izvor: mentalfloss.com
Prevod: Borivoje Dožudić