Laguna - Bukmarker - Uz ovu desetominutnu naviku, roditelji će pomoći deci da poboljšaju veštinu čitanja - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Uz ovu desetominutnu naviku, roditelji će pomoći deci da poboljšaju veštinu čitanja

Često me roditelji pitaju kako da pomognu svom detetu da bolje čita.



Uvek im dajem isti savet: „Čitajte sa svojom decom. Uživajte u knjigama zajedno, i ni u kom slučaju nemojte da vas opterećuje kako da ih naučite da čitaju. Učenje ostavite učiteljima.“

Ovaj savet je potkrepljen mojim istraživanjem vežbi opismenjavanja koje primenjuju uspešni učitelji, kao i mojim iskustvima kao roditelja, učitelja i stručnjaka za pismenost. Brojni dokazi pokazuju da dobra osnova, sačinjena od čitanja, pisanja, pričanja i igre rečima, usađuje ljubav prema knjigama od malih nogu i kasnije stvara uspešnog čitaoca.

Ali šta ako deca ne nauče da čitaju, ili kada im čitanje teško ide? Ovaj problem je naširoko rasprostranjen.

Uspešni učitelji

Proučavala sam kako učitelji u uspešnim gradskim školama pomažu slabijim učenicima da tečnije čitaju. Većina njih deci zadaje da više puta pročitaju isti tekst.

Učitelji i istraživači su utvrdili da će deca koja slabije čitaju, uzrasta od drugog razreda osnovne do kraja srednje škole, skoro uvek napredovati na ovaj način.

Decu ova strategija podseća na učenje nove pesme, kao kada čitaju tekst dok pevaju uz spot. Kada deca na ovaj način vežbaju čitanje, slušaju i ponavljaju ono što čuju od iskusnijeg čitaoca dok vizuelno prate slova i fraze u knjizi tokom zajedničkog čitanja.

Upošljavajući čula sluha, vida i dodira, lakše prepoznaju poznate reči, što proizvodi tečnije čitanje. Ova strategija je najučinkovitija kada se primenjuje redovno – idealno po 10-15 minuta dnevno. Pošto postoje milioni dece koja ne čitaju primereno uzrastu, ovo je vrlo važno.

Temeljnije istraživanje

Psiholog Robert Hekelman je šezdesetih godina prvi prepoznao ovaj metod ponavljanja. Susreo se sa adolescentom koji je dosta unapredio svoje čitanje koristeći ovaj sistem. Hekelman je ovaj metod zatim primenio na 24 učenika koji su imali poteškoće sa čitanjem.

Posle samo 7.5 sati vežbanja onoga što je on nazvao neurološki impresivni metod, učenici su prosečno napredovali za dva nivoa.

Ova otkrića su kasnije ponovljena sa većim brojem dece, a 2016. je objavljen i naučni rad. U njemu su istraživači Čejs Jang, Timoti Rasinski i Ketlin Mor nazvali ovaj metod Read Two Impress.

Ova promena naziva je dovela i do promene u metodu: deca su morala da pročitaju svaku stanicu naglas nakon što bi je čuli od učitelja. Pored toga što će početi bolje da čitaju, deca će na taj način dobiti samopouzdanje i više će čitati.

Jačanje porodica

Ovaj metod, pak, nikada do sada nije zvanično uključivao i porodicu deteta. Isto tako, nijedan rad o ovoj strategiji nije istraživao kakav uticaj imaju knjige koje predstavljaju kulturu i jezik učenika.

Kako bih otkrila da li bi ova strategija mogla da se primeni na celu porodicu, udružila sam se sa istraživačima Džošuom Majklom i Kristinom Akerman. Zajedno smo sproveli desetonedeljno istraživanje u školi u jednom većem gradu.

Postojale su određene prepreke. Na primer, baka jednog zamišljenog i radoznalog deteta se zabrinula zbog sopstvenog manjka samopouzdanja i sposobnosti da čita. Na prvoj obuci nam je rekla: „Ni sama ne čitam mnogo, ne znam kako ću da pomognem svom unuku.“

Ona je, uz još 25 drugaka i njihovih članova porodice, učestvovala na pet obuka.

Na poslednjoj, odrasli učesnici su objašnjavali kako su ovu strategiju prenosili drugima. Njihovo je mišljenje bilo da bi slične prilike trebalo da budu naširoko dostupne. Ovo nas je zauzvrat podstaklo da održimo otvorenu obuku za celu školu i grupu novih učitelja.

Ovog puta, uplašena baka je učestvovala u držanju obuke. Stekla je samopouzdanje i mogla je da ovu strategiju učenja prenosi drugim ljudima.

Takođe smo otkrili da, kada porodice čitaju knjige o svojoj kulturi i jeziku, više uživaju dok čitaju zajedno. Pomoću anketa i interesnih grupa smo saznali da su roditelji i staratelji bili naročito ponosni što imaju ulogu u unapređivanju čitanja svoje dece.

Rezultate šireg pristupa ovoj strategiji ćemo objaviti u naučnom časopisu.

Autor: Stiven Kan
Izvor: theconversation.com
Prevod: Đorđe Radusin


Podelite na društvenim mrežama:

black friday od 29 novembra do 1 decembra 2024 u delfi knjižarama i na sajtovima laguna rs, delfi rs i dicearena rs laguna knjige Black Friday od 29. novembra do 1. decembra 2024. u Delfi knjižarama i na sajtovima laguna.rs, delfi.rs i dicearena.rs
27.11.2024.
Četvrti petak u novembru se od sredine 20. veka naziva crnim, jer od tog dana počinje sezona praznične kupovine i sniženih cena. Ovaj datum iz godine u godinu poprima sve veće razmere i proglašava se ...
više
uz banca intesa mastercard kreditne kartice popust 25  laguna knjige Uz Banca Intesa MASTERCARD kreditne kartice popust 25%
27.11.2024.
Odlična vest za sve ljubitelje dobrih knjiga i društvenih igara je da Banca Intesa i Izdavačka kuća Laguna nastavljaju sa uspešnom saradnjom i omogućavaju specijalne popuste.   Do 30. novem...
više
prikaz romana ostrvo stakla trejsi ševalije prozirno i blistavo prozno blago laguna knjige Prikaz romana „Ostrvo stakla“ Trejsi Ševalije: Prozirno i blistavo prozno blago
27.11.2024.
Mnoge popularne pisce često u intervjuima pitaju šta je najveći izazov njihovog zanata. Kako se može očekivati, većina odgovora odnosi se na kreiranje likova, osmišljavanje zapleta ili određivanje mes...
više
prikaz romana dan jedna knjiga, jedna porodica, jedan dan laguna knjige Prikaz romana „Dan“: Jedna knjiga, jedna porodica, jedan dan
27.11.2024.
Majkl Kaningem, autor „Sati“, u svom novom romanu istražuje unutrašnje živote jedne porodice iz Bruklina, pre, tokom i nakon karantina. Dan iz naslova sastoji se zapravo iz tri: jutra 2019, popodne...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.