Ovo su samo neka pitanja koja me kopkaju još od trenutka kada sam kao tinejdžerka, na svoje veliko razočaranje, saznala da mnoge javne ličnosti – uglavnom zbog nedostatka vremena, veštine ili talenta – angažuju profesionalne pisce da umesto njih, ili zajedno sa njima, napišu njihove autobiografije, memoare, govore i sl.
Odgovore sam potražila od dve autorke koje su, kako sam nedavno otkrila, pravi majstori ovog zanata. Reč je o Endži Rensom-Džons, autorki bestselera i iskusnom piscu iz senke, i Delmitriji Milener, koja se pored pisanja bavi edukacijom mladih i osnivač je neprofitne organizacije
#TeenWritersProject.
Šta je to pisanje iz senke?
Definicija pisanja iz senke je prilično jednostavna: radi se, naime, o pisanju za nekog drugog, po narudžbini. Kada završite knjigu – a najčešće je reč o nekoj vrsti knjige – na njenim koricama će, umesto vas, kao autor biti potpisana osoba koja vas je unajmila da je napišete. Delmitrija Milener je na svom sajtu uslugu koju pruža opisala na sledeći način: „Uobličavam vaše misli i pretačem ih u reči koje pripovedaju vašu priču, zadržavajući pritom vaš autentični glas i stil izražavanja.“
Iako će se nekome možda tako učiniti, ovo nije nimalo jednostavan posao. Kada radite za drugoga, ne možete tek tako sesti za tastaturu i početi da pišete. Osim osnovnog talenta za pisanje i pripovedanje, posao pisca iz senke podrazumeva sposobnost da razumete druge, uspostavite sa njima blizak odnos i imitirate njihov stil i način izražavanja, kao i želju i spremnost da pomognete drugima da zablistaju.
Kako funkcioniše?
Šta se, dakle, dešava kada pisac i klijent odluče da sarađuju na pisanju knjige? Moje sagovornice ističu da je prilikom rada na ovoj vrsti projekta najvažnije osmisliti priču, dogovoriti se oko logistike i uspostaviti odgovarajući odnos sa naručiocem.
I Milenerova i Rensom-Džonsova počinju rad na svakoj knjizi upoznavanjem sa svojim klijentom. „Reč je o veoma napornom procesu koji zahteva sate, ponekad čak i dane i nedelje, razgovora“, objašnjava Rensom-Džonsova. U tom periodu njen cilj nije samo da upozna klijenta nego i da „raspakuje“ njegovu priču. Kada oseti da je otkrila suštinu onoga što klijent želi da kaže, ona priprema skicu kojom se nadalje služi kao „svojevrsnom mapom za snalaženje u svakom narednom razgovoru, ali i sadržaju same knjige“.
Kada počne da piše, Rensom-Džonsova redovno obaveštava klijenta o napretku i sadržaju rukopisa kako bi bila sigurna da je na pravom putu.
Tokom pisanja knjige pisci iz senke često na sebe preuzimaju i razne logističke obaveze. „Kao vaš pisac iz senke“, uverava Milener potencijalne klijente na svom sajtu, „preuzimam na sebe sve obaveze intervjuisanja, čitanja i istraživanja.“ Obe autorke vode računa i o rokovima, dužini teksta i drugim tehničkim aspektima projekta. Rensom-Džonsova napominje i da je, budući da se većina njenih klijenata ne snalazi u svetu izdavaštva, s vremenom izgradila „vlastiti arsenal resursa u vidu dizajnera naslovnih stranica, slovoslagača, štampara, urednika i konsultanata za odnose sa javnošću“ koji joj pomažu u obavljanju posla.
Razgovor sa obema pomaže mi da razumem zbog čega je bliska saradnja sa klijentom od suštinskog značaja za uspeh ovakvih projekata. „Ako želite da čitaocu prenesete pravu priču, ispričanu autentičnim glasom, sa klijentom morate uspostaviti odnos poverenja“, kaže Milenerova. Da bi se to postiglo, potrebno je uložiti poprilično vremena i napora, i to ne samo na početku saradnje već i u svim narednim fazama, sve do njenog okončanja.
Milenerova obično počinje da gradi ovaj odnos kroz telefonske razgovore, a zatim se trudi da organizuje što više ličnih susreta kako bi osobu sa kojom sarađuje posmatrala u različitim okruženjima i okolnostima. Rensom-Džonsova je takođe u redovnom telefonskom kontaktu sa klijentima, „čak i u šest ujutru ako je potrebno; sve zavisi od njihovog rasporeda“. Pored telefonskih razgovora i susreta licem u lice, spremna je da poseti i sve lokacije koje su odigrale važnu ulogu u njihovom životu i razvoju.
Milenerova ističe i da uglavnom dozvoljava klijentu da tokom razgovora vodi glavnu reč kako bi stekla što bolju predstavu o njegovoj ličnosti i ponašanju. A da bi izbegla da je klijenti „tretiraju kao novinara“, trudi se da se sa njima šali, jede, pije i postavlja neobavezna, prijateljska pitanja.