Da li bi vaše dete radije ispraznilo mašinu za posuđe ili sklapalo čisti veš umesto da čita knjigu?
Da li je potrebno da molite dete da uzme da čita – za školu ili iz razonode?
Kada vidite drugu decu zadubljenu u čitanje, da li se pitate zašto nikad ne vidite i svoje dete kako radi to isto? Teško je ispravno reagovati kada vaše dete mrzi čitanje, a još teže otkriti kako da ga motivišete.
Pokušajte s ovim jednostavnim ali važnim savetima da biste svog nevoljnog čitača usmerili ka budućnosti ispunjenoj knjigama.
Prvo ispravno procenite detetova intresovanja. Pre nego što bilo šta preduzmete proučite šta to intresuje, uzbuđuje ili jednostavno budi radoznalost kod vašeg deteta. Znanje o njegovim interesovanjima umnogome olakšava izbor u vrsti tekstova koji bi u njemu probudili uživanje u čitanju.
Počnite skromno. Samo zato što vaše dete voli da jaše konje, ne znači da treba da počne da iščitava „Istoriju jahanja od A-Z“. To može da ga prepadne, posebno jednog nevoljnog, neinspirisanog čitaoca. Pokušajte umesto toga da sa detetom gledate konjičke trke, zatim pričajte o džokejima, rezultatima, vlasnicima, trenerima… Narednih dana pročitajte zajedno recimo, rezultate trka u novinama ili pogledajte neki film o konjima, kao što je „Seabiscuit“. Zatim, detaljno pratite rezultate trka ili nađite neki članak blizak ovoj temi, recimo priču o konjičkom derbiju „Trostruka kruna“ ili tekst o poznatim džokejima.
Interaktivni, pouzdani i sigurni onlajn izvori takođe mogu da probude radoznalost i izgrade intresovanje i most ka knjigama za male nevoljne čitaoce.
Ako pak za dečja intresovanja ne postoje relevantni filmovi ili programi, potražite časopise ili stripove koji se dotiču teme. Čitanje i ne mora da počne čitanjem romana, već mnogi drugi tekstovi i različiti žanrovi mogu da pomognu u buđenju interesovanja kod dece.
Uvedite praksu zajedničkog čitanja. Zajedničko čitanje je ili čitanje dok naizmenično čitate stranicu po stranicu ili poglavlje, kao i kad vi i vaše dete čitate istu knjigu, i varira od uzrasta deteta, kao i od njegovih specifičnih potreba i afiniteta.
Zajedničko čitanje je često zanemareno i nedovoljno cenjeno kao tehnika za privlačenje mladih čitalaca bliže svetu knjiga. Većina klinaca zapravo želi da provodi vreme sa roditeljima, ali kada napune sedam ili osam godina, mnogi roditelji uopšte ne vide zajedničko čitanje kao opciju za kvalitetno zajedničko vreme, već smatraju da je ova aktivnost rezervisana isključivo za predškolsko ili niže osnovno obrazovanje.
Za idealno zajedničko čitanje odaberite tekstove koji su privlačni, kvalitetni i sasvim sigurno vode ka razgovoru o pročitanom. Veliki deo „deljenja“ u zajedničkom čitanju je baš taj razgovor o pročitanoj knjizi ili tekstu. Možda možete sa još nekim roditeljima drugara vašeg mališana osnovati i čitalački klub gde bi se tekstovi zajednički čitali, a zatim se o njima i razgovaralo u prijatnoj i opuštenoj atmosferi. Ako čitalački klub nije opcija, potražite pouzdan sajt, pogodan za decu, gde vaše dete može da postavi svoj prikaz knjige ili ga/je ohrabrite da samo započne dnevnik pročitanih knjiga.
Početnici u čitanju se često muče, imaju razne teškoće i tremu, pa zato stvorite prijatno okruženje, udobnu atmosferu u kojoj se razvija tečno čitanje, i tako decu postavite na put ka uspehu. Iako ne postoji lak odgovor, uz malo truda i jasnog fokusa možete svom detetu da pružite podršku i podsticaj koji mu je potreban. Nije to nikakva magija, ali svaki, pa i najmanji korak se računa.
Izvor: pbs.org
Prevod: Dušica Novaković