Laguna - Bukmarker - Roman Džordža R. R. Martina „Grozničavi san“ čita se (isključivo) kasno u noć - Knjige o kojima se priča

Roman Džordža R. R. Martina „Grozničavi san“ čita se (isključivo) kasno u noć

Iako je proteklih godina, s pravom, postao poznat zbog serijala knjiga „Igra prestola“ i njihove adaptacije za mali ekran, Džodž R. R. Mrartin je autor kog bi trebalo više da povezujemo da naučno-fantastičnim pričama i jednim izvanrednim delom horor fantastike, romanom „Grozničavi san“.

Knjiga je objavljena osamdesetih, ali ljubitelji horor žanra nisu mnogo obraćali pažnju na nju, već su čitali romane Stivena Kinga, Vitlija Stribera i Dina Kunca (mogući razlog za to jeste loš marketing, a posledice toga je osetio i Martinov kolega Robert R. Makkamon). Radnja ove priče o vampirima odvija se na jugu Amerike početkom 19. veka, i vredna je pomena ne samo ako volite dela mračne fantastike, već i ako volite dobre priče.

Martin otvara ovu knjigu likom Abnera Marša. On je trgovac parnih brodova, koji se u hotelskoj trpezariji sastaje sa čudnim i mladolikim Džošuom Jorkom. Godina je 1857, nalazimo se u Sent Luisu, a sastanak se održava posle ponoći. Marš je u početku neodlučan, ali na kraju pristaje da sarađuje sa Jorkom, očigledno bogatim čovekom, koji mu predlaže da izgrade novi brod za plovidbu po Misisipiju, kako iz poslovnih, tako i iz privatnih razloga. Marš bi bio zadužen za nadgledanje radova, a kasnije, kada brod bude gotov, imao bi i ulogu kapetana. Jork je pametan trgovac i Marša nagovara tako što mu kaže da se ne razume u reku i brodove, te mu treba neko će mu pomoći u tome. Marš ne dovodi u pitanje čime se Jork bavi. Tokom ovog razgovora, Jork je Maršu postavio pitanje o njegovim verskim uverenjima, na šta on odgovara da ih nema i da ga nikad to nije zanimalo. To pitanje, kako se radnja romana odvija, dobija sve veći značaj.

Martin istražuje neobičan odnos između ova dva muškarca i to čini na inteligentan način i sa empatijom prema pretpostavkama čitalaca. Taman kada postane očigledno da glavni junak Marš počinje da sumnja u Jorka i njegove čudne aktivnosti na brodu (koji nosi naziv „Grozničavi san“) i izvan njega, Martin menja brzinu naracije kako bi zbunio čitaoce i time stvorio još veću napetost.

Nasuprot neusklađenoj dinamici Marša i Jorka, imamo i lik zlog vampira Dejmona Džulijana. On, zajedno sa svojom pratnjom besmrtnih „sledbenika“ i ljudskog roba fanatika Kiselog Bilija, ovoj priči daje neverovatno mračan ton. Izgleda da se Jork i Dejmon znaju odranije. Kako se radnja romana odvija, eskalirajuća napetost između dva tabora spretno je i sjajno opisana, a autor ubacuje detaljne opise tog mesta i perioda u kojem se radnja romana odvija (Građanski rat, ropstvo, kuga i neizvesna i često opasna priroda poslovanja parnih čamaca).

Ovo je sablasan roman o vampirima star četrdeset i nešto godina, koji je napisao autor koji se razume u teme ovog žanra. Međutim, Martin je isključio neke elemente koji se često javljaju u knjigama ovakvog tipa, što ovaj roman čini očaravajućim. Likovi su jasno razgraničeni i samo u nekoliko slučajeva Martin pribegava korišćenju stereotipa kako bi ih opisao (primeri za to jesu brodski kapetan Fram i Dlakavi Majk, pomoćnik na dokovima). Martin priču vodi u pravom smeru, iako je povremeno tempo kojim se radnja odvija spor. Gledano u celini, ovo je zadovoljavajuće (mada i jako tužno) putovanje. Knjiga ima mnogo toga da kaže o usijanoj prirodi opsesije i njenoj nepogrešivoj tendenciji da potcenjuje i uništava, kako duhovno, tako i fizički, do te mere da preti da uguši optimistični idealizam izražen kroz likove Marša i Jorka.

Ubacite nekoliko vešto upotrebljenih stihova iz Bajronove poezije (koji služe i kao sjajan dodatak radnji), zastrašujuću noćnu, rečnu jurnjavu dva parna broda, dovoljno prolivene krvi kako bi obožavaoci ovog žanra bili zadovoljni, stravično konačno sučeljavanje puno napetosti i straha i dobićete divnu, zlokobnu knjigu, koja je stvorena za čitanje kasno u noć. Mada, nije za one čitaoce koji su gadljivi... niti možda za one koji žive blizu reke.

Autor: Džejms Kin
Izvor: horrornovelreviews.com
Prevod: Lidija Janjić