Laguna - Bukmarker - Revolucija mekog poveza - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Revolucija mekog poveza

iPhone je postao najprodavaniji smartfon svih vremena delom i zbog toga što je Stiv Džobs bio opsednut ergonomijom svakodnevnog života. Ukoliko želite da ljudi sa sobom nose kompjuter, taj kompjuter mora biti dovoljno veliki da na njemu bude vidljiva „detaljna, čitljiva grafika, ali istovremeno i dovoljno mali da komotno staje u ruku ili u džep“.

Foto: Freepik

Pre sedamdeset i pet godina još jedan američki inovator došao je do sličnog zaključka. Robert Fer de Graf shvatio je da bi se način na koji ljudi čitaju mogao promeniti kad bi knjige učinio značajno manjim. U to vreme je prosečnom Amerikancu bilo neobično teško da dođe do kvalitetnih romana i publicističkih dela. U celoj zemlji je bilo tek oko 500 knjižara i sve su bile koncentrisane u dvanaest najvećih gradova. Knjige u tvrdom povezu su koštale oko 2,5 dolara (danas bi to bilo oko 40 dolara).

De Graf je, uz pomoć Simona i Šustera, na revolucionaran način promenio tržište, kada je u maju 1939. godine osnovao firmu Pocket Books. Skromnih dimenzija, 10x15 cm, i sa cenom od svega 25 centi, Pocket Books je promenio čitav doživljaj čitanja. Odjednom su ljudi čitali sve vreme, slično tome kako danas svi na telefonima proveravaju mejl ili Twitter. Sarađujući sa industrijom prodaje časopisa, koju je često kontrolisala mafija, De Graf je uspeo da plasira knjige tamo gde ih nikada ranije nije bilo – u prodavnice prehrambene robe, apoteke i na terminale aerodroma. U roku od dve godine prodao je 17 miliona knjiga u mekom povezu.

„Doslovno nisu mogli da izađu na kraj sa potražnjom“, kaže istoričar Kenet Dejvis, koji se De Grafovim trijumfalnim poduhvatom detaljno bavi u knjizi Two-Bit Culture. Uspeli su da dođu do ogromnog broja Amerikanaca, za koje niko nije ni pretpostavljao da žele da čitaju.

Drugi izdavači su požurili da zauzmu svoje mesto na tržištu. Kao i sve druge nove medijske forme, i džepne knjige su izazvale paniku među elitom. Bilo je tu, naravno, i kvalitetne literature, ali su se najbolje prodavali vesterni, misterije, literatura na korak od pornografske – potencijalna „poplava treša“ koja je pretila da „još i više unizi ukus javnosti“, kako ju je okarakterisao društveni kritičar Harvi Svados. Međutim, ova vrsta izdavaštva izrodila je i tipično američke književne žanrove, od detektivskih priča Mikija Spilejna, do intelektualne naučne fantastike Reja Bredberija.

Finansijski uspeh mekog poveza istovremeno je predstavljao i njegov kulturološki neuspeh. Medijski konglomerati su, posle početnog uspeha, otkupili firme koje su štampale džepna izdanja i počeli da podižu cene, odnosno da, u potrazi za brzom zaradom, štampaju šaljive naslove poput „101 primena mrtve mačke“. I mada mekih poveza ima i danas, više nisu značajno jeftiniji od izdanja u tvrdom povezu.

Foto: Pixabay

Umesto toga, na tržištu se pojavio novi format. Mini-tableti i elektronski čitači knjiga ne samo što staju u džep već pomoću njih u džep možete smestiti čitavu svoju biblioteku (Probali ste Eden, zar ne?). Poput De Grafovovog izuma, i elektronski čitači utiču na nastanak novih formi, cena i izdavača.

Kako kaže Majk Šackin, izvršni direktor kompanije Idea Logical, konsultantske firme koja sarađuje sa izdavačima: „Prednost e-knjiga je u tome što sve više ljudi čita“. Čitanje ispunjava sve veći broj trenutaka koji bi inače ostali neiskorišćeni. Brine ga, međutim, što čitaoci koji koriste elektronske knjige sve više prelaze na multifunkcionalne tablete, što znači da bi čitanje moglo da ustupi mesto drugim oblicima prenosive zabave. Kakav god bio njen konačni ishod, prava revolucija u prenosivom izdavaštvu nije počela sa e-knjigom, već sa De Grafom, čije su džepne knjige u mekom povezu čitanje pretvorile u aktivnost koja putuje zajedno sa nama.

Autor: Klajv Tompson
Izvor: smithsonianmag.com
Prevod: Milan Radovanović


Podelite na društvenim mrežama:

primamljiv, nepredvidljiv i zavodljiv triler o opsesiji, žudnji i osveti soba za goste  laguna knjige Primamljiv, nepredvidljiv i zavodljiv triler o opsesiji, žudnji i osveti – „Soba za goste“
16.07.2024.
Od autorke bestselera „Nikad nismo bile ovde“ Andree Barc stiže još jedan uzbudljiv triler prepun obrta, žudnje, osvete – „Soba za goste“.   Kelin novi život u Filadelfiji preobrazio se u košma...
više
dirljiva pripovest o nepoželjnoj ljubavi kloni se grete jedna nemoguća ljubav u prodaji od 17 jula laguna knjige Dirljiva pripovest o nepoželjnoj ljubavi – „Kloni se Grete: Jedna nemoguća ljubav“ u prodaji od 17. jula
16.07.2024.
Nemačka autorka Suzan Abel doživela je veliki uspeh svojim romanom „Kloni se Grete: Jedna nemoguća ljubav“ koji Laguna objavljuje u prevodu Dušice Milojković. Ovo je duboko dirljiva pripovest o nepože...
više
ljubivoje ršumović o knjizi nacionalistička geografija dragutina minića karla laguna knjige Ljubivoje Ršumović o knjizi „Nacionalistička geografija“ Dragutina Minića Karla
16.07.2024.
Posle detaljnog čitanja knjige „Nacionalistička geografija“ Dragutina Minića Karla ostaje utisak da bi tu nešto, bez pitanja autora, trebalo promeniti, pa bi novo njegovo modifikovano ime glasilo Drag...
više
slavenka drakulić o romanu frida ili o boli fridina umetnost nosi snagu, upornost i borbu protiv nepravednih društvenih normi laguna knjige Slavenka Drakulić o romanu „Frida ili o boli“: Fridina umetnost nosi snagu, upornost i borbu protiv nepravednih društvenih normi
16.07.2024.
„Frida ili o boli“ već je peti roman Slavenke Drakulić koji u središte priče postavlja žensko telo i varijacije na krajnosti koje to telo izaziva. Ovo je tema kojom se autorka često bavi u svojim deli...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.