Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Putovanje s bivšim“: Neobično putovanje i atipična romantična komedija - Knjige o kojima se priča

Prikaz romana „Putovanje s bivšim“: Neobično putovanje i atipična romantična komedija

Poštovana gospođo O’Liri,

Pošto sam već mnogo čula o vaša prethodna dva romana („Zajedno u stanu“ i „Zamena“), bila sam mnogo uzbuđena kada sam se konačno odlučila da se upustim u istraživanje vašeg opusa. Blurbovi su već obećavali dosta. Iako sam bila ubuđena da me očekuje klasična romantična komedija, priča zapravo istražuje razloge zbog kojih možda nije najbolja ideja započeti vezu preko Instagrama, kako toksična prijateljstva dolaze do izražaja na proputovanju iz pakla, sve uz dozu introspekcije protkanu komičnim momentima.

Kroz dve vremenske linije upoznajemo se sa uglađenim Dilanom i ne tako uglađenom Adi i njihovim odnosom. Njih dvoje će se upoznati jednog divnog, sunčanog leta u Provansi, na imanju roditelja Adine prijateljice Čeri, gde Adi povremeno obavlja poslove kućepaziteljke (a ponekad i njena sestra Deb). Kada Dilan doputuje, postepeno će početi da provode vreme, i nakon nedelju dana – buknuće ljubav. Međutim, kada se pridruži Dilanov najbolji drug Markus (koji je pomalo razuzdan) uz ostatak ekipe, Adi počinje da se pita da li to što nisu na istoj društvenoj lestvici može biti problem. Kako neko ko je obrazovanje stekao na Oksfordu i piše poeziju poput Dilana može istinski da zavoli nekoga prosečnog kao Adi, koja se školuje da postane učiteljica?

Vreme je proticalo, ljubav cvetala, a mračni olujni oblaci su zapretili da naruše njihovu nesvakidašnju ljubav. Sve se toliko brzo urušilo da njih dvoje neće razgovarati naredne dve godine. Međutim, sudbina će uplesti svoje prste i ponovo ih spojiti – uz šarenoliku pratnju sporednih likova koji otprilike znaju šta se među njima dogodilo – na putu ka Čerinom venčanju. Da li će istina isplivati na površinu? Da li će stići na vreme za venčanje? I da li postoji šansa da se isprave neke stvari iz prošlosti?

Ova priča ima toliko mnogo slojeva, ne radi se samo o ljubavi. Tu su klasne razlike, otkrivanje sebe, duboko promišljanje, toksični odnosi između roditelja i dece, predivni odnosi između roditelja i dece, braća i sestre koje boli briga, homofobija, homofilija, pumpice za dojke, Gugl mape, gužve u saobraćaju, bleja u idiličnoj unutrašnjosti Francuske, pravljenje pauze od života i obaveza, gužvanjac u motelskoj sobi, otkrovenja, jedan progonitelj, jedan zamak i dosta kantri muzike!

Ljubav možda jeste pokretačka snaga ovog romana, ali ubrzo postaje očito da ono što se dogodilo je ipak mračno, tegobno, i da je uplašilo Adi i Dilana. Uvod u tu strane priče je uljuljkan i nenametljiv, toliko da sam se iznenadila da zbog povremenih nagoveštaja onoga što će uslediti zapravo nisam prevrtala očima, što mi se u poslednje vreme sve češće dešava jer unapred znam šta da očekujem. Naprotiv, sve je toliko suptilno i realno jer ukazuje na to da čak i najveća i najdublja ljubav ponekad mora da pretrpi nedaće i da oni koji misle da znaju sve možda ipak ne znaju da komuniciraju sa voljenom osobom, i da je to bitnije od svega. U ovom romanu ćemo saznati kakva je to privlačnost nastala između Adi i Dilana, da bismo potom mogli da razumemo i zašto je raskid bio toliko bolan. Ono što ćete saznati će vas zaista zabezeknuti. Zaključci do kojih junaci dolaze zahtevali su mnogo vremena, terapije i napora.

Na putu ka venčanju u Škotskoj Dilanu se javljaju stihovi Ista a drugačija koji savršeno opisuje Adi, ali i njega samog. Veoma sam uživala u ovom segmentu, jer će to podstaći da se povede ozbiljan razgovor. Dilan i Adi će odmah shvatiti da njihova osećanja nisu utihnula – ni ona lepa ni ona ružna. Dok se prisećaju sitnica koje su zajedno proživeli, krišom će razmenjivati poglede, bilo da ih nešto zabavlja ili nervira. Simpatije su i dalje tu. Ipak… ima tu i nečeg što nije isto kao pre. Neke stvari su se promenile, a kako bi mogli da nastave, oni moraju o tome da razgovaraju. A njih dvoje nisu jedini išli na terapiju. Moram da priznam da me je Dilan u mnogim trenucima užasno iritirao – kako je podilazio tuđim mišljenjima i nije se zauzimao za Adi. Ona je pravila najviše ustupaka kako bi njihova veza funkcionisala, to je makar moje mišljenje.

Uprkos svemu, i dalje sam se kikotala i grohotom smejala zbog svih tih bizarnih ljudi koji su nadžidžani u mini kupe i načina na koji komuniciraju. Sjajan dodatak družini je vozač kamiona Kevin, a venčanje je nečuveno. Moram da priznam da mi se postupci nekih junaka nisu nimalo svideli, pa sam želela da ih malko prodrmam – gutanje tableta, opijanje, neobuzdano partijanje i još štošta što radi 1% bogataša; sve su to stvari koje nikada nisam volela niti razumela. Manite me svojih privilegija i bahatosti. Međutim, Dilan je izgleda uspeo to da preraste i naučio da se obuzda u divljanju, što je izgleda podstaknuto time što su mu roditelji uskratili džeparac.

Imajte na umu da ovo nije „lagano“ štivo, jer neki junaci imaju zaista ozbiljne probleme. Odlično su skrojeni, ali neće se svakome dopasti. Možda čak nećete ni navijati za njih. Zbog nekih toksičnih odnosa možda nećete biti najsrećniji, ali život je pun svega toga. Dilan će u jednom trenutku otkriti zašto se i dalje druži sa jednom takvom toksičnom osobom, a s obzirom na to kakav ima odnos sa ocem, njegovo ponašenje imaće smisla. S druge strane, neki drugi odnosi su zaista osvežavajući, kao odnos između Adi i njene sestre Deb, a tu je i odnos Dilana i njegove prijateljice koji me je potpuno iznenadio. Smena pripovedačkih glasova osiguraće vam dojam da ste upoznati sa apsolutno svime što se dešava.

Knjiga zavređuje dodatne poene zbog toga što junaci pronalaze svoj spokoj i sreću, ali ne u onom stilu „živeli su srećno do kraja života“ – dakle, bez mašnica, konfetica i jednoroga. Adi i Dilan postaju svesni da moraju još mnogo toga da nauče kako bi im veza opstala, da moraju da neguju svoj odnos, a čini se da su za to konačno spremni.

Izvor: dearauthor.com
Prevod: Aleksandra Branković