Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Nož“ Jua Nesbea - Knjige o kojima se priča

Prikaz romana „Nož“ Jua Nesbea

Ju Nesbe nam predstavlja još jedan intrigantni i mračni roman iz serijala o Hariju Huleu.

Hari se budi iz teškog pijanstva pokriven krvlju i nije siguran šta se desilo. Da li je reč o kafanskoj tuči koja je pošla naopako ili je posredi nešto zlokobnije? Dok pokušava da razbistri misli, do njega dospevaju novosti iz sveta kriminala. Pronađeno je telo sa prerezanim grkljanom i velikom ubodnom ranom u stomaku. Hari kreće u potragu za odgovorima, naročito motivisan činjenicom da je poznavao žrtvu. Pored aktivne istrage, zatrpan je i gomilom zastarelih slučajeva. Na površinu uskoro isplivava ime starog neprijatelja.

Ozloglašenog kriminalca Svejna Finea, poznatog po nadimku „Verenik“, Hari je poslao iza rešetaka na početku svoje policijske karijere. Fine je izveo niz gnusnih silovanja, u nadi da će njegove žrtve zatrudneti, a zatim im pretio da će ih povrediti ukoliko ga prijave ili pokušaju da prekinu trudnoću. Po odsluženju zatvorske kazne Fine je pušten na uslovnu slobodu. Spreman je da se vrati u akciju. Dok Hari sklapa delove slagalice u slučaju počinjenog ubistva, pojavljuje se žena koja prijavljuje silovanje koje neodoljivo podseća na Fineove ranije zločine. Predomislivši se, ona povlači optužbu i odlazi iz stanice, ostavivši policajce u nedoumici.

Hari odlučno kreće u akciju, ali ne uspeva da ga hapsi. Nezadovoljan postignutim, pada u duboku depresiju, pokušavajući istovremeno da se izbori sa gubitkom drage osobe. Dokazi ukazuju na to da je krv kojom je bio pokriven kada se probudio pripadala žrtvi, što dodatno produbljuje njegov bol. Duboko razočaran, pita se da li bi možda bilo bolje da je i on mrtav. Tragajući za istinom, Hari uviđa da je zapravo pion u nečijoj igri. Leševi se gomilaju, a ubica sve posmatra sa nadmenim likovanjem.

Nesbe majstorski plete mračnu mrežu obmane i misterije, što će za njegove obožavaoce predstavljati pravu poslasticu. Knjigu preporučujem svim ljubiteljima skandinavskih trilera, iako moram priznati da je daleko teža od prethodnih Nesbeovih romana. Čitalac je primoran da se dobro koncentriše kako ne bi propustio nijednu od nijansi narativa. Ovaj norveški triler ga drži u neizvesnosti od početka do kraja, pokazujući istovrmeno dubine ponora u koje protagonista pada kada stvari ne idu onako kako je očekivao.

Hari je još uvek izvanredan detektiv, iako se njegove sposobnosti dovode u pitanje kada na scenu stupi alkohol. Uprkos toj prepreci, on uvek uspeva da se sabere i dokaže da ga je teško nadmašiti u onome čime se bavi. Ipak, sve vreme se pitamo da li će uspeti da se izbori sa ličnim strahovima koji ga vuku u duboku melanholiju. Ljudi iz njegovog okruženja pokušavaju da ga oraspolože ili – u zavisnosti od motivacije – povuku još dublje, čime pisac na efikasan način dodatno komplikuje radnju romana. Nesbe uz pomoć zanimljive palete likova preispituje teme koje su mu trenutno na umu. Zaplet je odlično osmišljen, drži pažnju čitaoca i tera ga da se zapita da li će se sumorni oblaci ikada razići.

Onima koji nisu upoznati sa likom Harija Hulea i skandinavskim trilerima kao takvim, preporučujem da počnu sa čitanjem Nesbeovog serijala od prve knjige, da bi se bolje upoznali sa kontekstom.

Čestitke, gospodine Nesbe, na još jednom romanu koji me je do kraja držao u neizvesnosti i omogućio da upoznam drugu stranu Harija Hulea. Nadam se da ćete nastaviti da nas oduševljavate svojim knjigama.

Izvor: goodreads.com